Kako do novog modela kulturnog organizovanja u Čačku?
Zajednički do kvalitetnijeg letnjeg sadržaja za sve generacije
Kako do novog modela kulturnog organizovanja u Čačku razgovaramo sa Andjelkom Matijević, koja radi za Fondaciju Tijana Jurić, jedna je od osnivača DUK festivala i prošla je školu za organizaciju događaja Roberta Čobana (Color Press Grupa), učesnik je i govornik na mnogobrojnim nacionalnim i međunarodnim skupovima iz oblasti omladinskog aktivizma, esej koji je napisala na temu angažmana mladih i aktivizma na lokalnom nivou izabran je kao najbolji medju 400 radova, što joj je obezbedilo tronedeljni boravak u Londonu na letnjoj skoli
Da li nešto znači što ove godine nije raspisan konkurs za Letnje dane kulture i što se ova manifestacija neće održati u Čačku?
-Mislim da možda i nije lose sagledati kako izgleda jedno kulturno leto bez Letnjih dana kulture. Svaki program zahteva određene promene i izlazak iz “uljuljkanih “ okvira, tako da sam sigurna da ćemo samo dobiti bolje i kvalitetnije Letnje dane kulture uz malo truda. Do sada, po mom mišljenju, Letnji dani kulture nisu bili adekvatno marketiniški propraćeni. Projekte ne treba podrediti pisanju izveštaja i “odrađivanju” već zadovoljnoj publici i posećenosti.
Kakva letnja manifestacija je potrebna Čačku? Da li ona nužno mora biti „krovna“ da obuhvati etablirane letnje programe koji već postoje, ali i sadržaje koji nedostaju letnjoj kulturnoj ponudi u gradu?
-Ovo je inicijativa koju pre svega mora da pokrene grad u dogovoru sa institucijama kulture, uz jasnu podelu posla i angažovanje kvalitetnih ljudi koji su se već afirmisali u određenim segmentima organizacije događaja. Može se osmisliti kvalitetan letnji sadržaj za sve generacije.
Nisam sigurna da se baš koordinirano radi. Takođe, moraju da postoje kriterijumi šta može, a šta ne da bude letnja manifestacija i pored kojih dešavanja može stajati grb grada Čačka.
Da li programski sadržaji treba da budu po pozivu i izabrani na osnovu konkursa ili je potreban nekakav drugi pristup u biranju programa?
-Smatram da treba formirati komisiju sastavljenu od ljudi koji se na lokalnom nivou bave kulturom i koji u saradnji sa Gradskom upravom treba da donesu neki konačan sud. Konkursi su potcenjeni i imaju samo formalnu ulogu koja se ogleda u zadovoljavanju birokratije.
Ima li Čačak za ovako nešto potrebne kapacitete finansijske, organizacione, tehničke, prostorne?
-Odlično znamo koliki je budžet za kulturu na nacionalnom nivou, stoga ne možemo biti optimistični kada su finansije u pitanju. Ipak, za pohvalu je da u našem gradu postoje društveno-odgovorne kompanije, pojedinci uvek spremni da podrže, u skladu sa svojim mogućnostima, dobre inicijative. Kada govorimo o organizaciji, pre svega treba ulagati u preostale kadrove. Kulturni radnici iz našeg grada itekako zaslužuju da budu deo nacionalnih, ali i međunarodnih seminara, stručnih skupova I edukacija. Svedoci smo promena na bolje izgradnjom nove zgrade Biblioteke i renoviranjem prostora na “Želovom“, gde su prve nastupe imali velikani kao što je Radomir Mihajlobvić Točak, Radmila Bakočević i braća Teofilović. Kada je tehnika u pitanju, iz iskustva sa našim festivalom znam da “uvek fali neki kabal”, ali nadam se da će se i to promeniti. Ne smemo zaboraviti da je kompanija “ Stage Pro”, lider iz oblasti tehničke organizacije događaja iz Čačka i to stavlja akcenat na značaj javno privatnog partnerstva i poštovanja lokalnih privrednika. Iskoristiću priliku da kažem da se organizacija ispred koje dolazim temelji na finansijskoj podršci lokalnih privrednika i da želimo da sav novac trošimo u Čačku.
Kakva bi uloga u svemu bila institucija kulture, a kakva udruženja građana i nezavisnih, slobodnih inicijativa?
-Institucije kulture imaju znanje i prostor, njihov osnivač je jedinica lokalne samouprave i njihova uloga je da budu u službi svoje delatnosti I građana. Udruženja građana su u teoriji neko ko treba da bude inovativan, projektno orijentisai i ona treba da budu inicijatori i kreatori novih kulturnih programa. Nezavisne slobodne inicijative treba da budu u skladu sa mogućnostima podržane sa obe strane. Dakle, ne bežati od pisanja projekata, koristiti EU fondove za kulturu i iskoristiti moć bilateralne saradnje. Međutim, kultura se ne kupuje, ona se nosi iz kuće, tako da porodica ima značajnu ulogu u ovom procesu.
Da li bi jedna takva sveobuhvatna kulturna akcija, mogla da privuče i zainteresuje različite ciljne grupe i veći broj građana, ali i gostiju iz Srbije i inostranstva?
-Naravno. Ne smemo dopustiti da stranci kroz Čačak prolaze samo kada krenu u Guču ili da Čačak bude poznat samo po pečenjarama u koje se svraća po povratku sa mora ili eventualno Zlatibora. Moraju se iskoristiti svi postojeći resusrsi, ali to je sada već posao Turističke organizacije, naravno uz opet bitan dogovor sa gradom i kreiranje jasne strategije koja ne treba da ostane samo slovo na papiru.
Dušan Darijević