PROJEKAT “NEXT-GENERATION PLACEMENT TEST” U DRUGOJ FAZI IZRADE
Jezička škola “Blackbird” sa međunarodnim partnerima je u oktobru prošle godine započela izradu projekta “Next-Generation Placement Tests”, sa ciljem razvoja digitalnih testova za određivanje nivoa poznavanja stranih jezika. Testovi će biti dostupni za engleski, nemački, italijanski, francuski, španski i ruski jezik, a prve probne verzije očekuju se već u sledećoj godini. Polaznici će početi s jednostavnim pitanjima, a algoritam će određivati progresivno teža pitanja, shodno postojećem predznanju. Platformu projekta, koji se finansira iz sredstava programa Erasmus Plus, primenjivaće hiljade i hiljade korisnika širom Evrope, što je veliki doprinos obrazovanju.
Jezička škola “Blackbird” u saradnji sa partnerima iz Splita, iz Jantara i Amber IT Solutions, British School Pisa (Italija), Molehill (Španija), u okviru Erasmus Plus KA2 projekata je uključena u razvijanje kompleksnih matematičkih algoritama, koji će omogućiti adaptivne placement testove, a koji će polaznicima biti dostupni u digitalnom obliku. Placement testovi, koji su suština projekta “Next-Generation Placement Tests” (Ulazni testovi naredne generacije), usklađeni su sa standardima ALTE i CEFR.
– Placement test se koristi za određivanje jezičkih kompetencija kako bi se precizno utvrdila grupa ili odgovarajući program. Evropski Savet je napravio Zajednički evropski referentni okvir za jezike (CEFR) u saradnji sa Asocijacijom jezičkih ispitnih centara u Evropi (ALTE) i Evropskom asocijacijom kvaliteta jezičkih usluga (EALQUALS) čime je definisano šest osnovnih jezičkih nivoa od A1 do C2. Projekat se finansira iz sredstava programa Erasmus Plus, čiji je cilj da podstakne inovativne projekte u obrazovanju. Ovaj program nam omogućava da radimo projekat koji će imati univerzalnu primenu u oblasti obrazovanja, odnosno, u nastavi jezika, dobili smo podršku da napravimo “proizvod”, koji će primenjivati hiljade i hiljade korisnika širom Evrope, što je veliki doprinos obrazovanju – kaže vlasnik i direktor Jezičke škole ”Blackbird” Ljubomir Vasojević.
Prema njegovim rečima, u podlozi projekta “Next-Generation Placement Tests” je potreba da se u 21. veku govori više jezika, odnosno, da svi koji žele, pored engleskog, mogu da govore još jedan ili dva strana jezika. Znanje jezika omogućava bolju integraciju i bolje funkcionisanje u današnje vreme, kada je korišćenje stranih jezika dobilo potpuno novu dimenziju sa prelaskom, ne samo obrazovanja, nego i poslovanja u digitalne i onlajn prostore.
– Suština je da je znanje jezika sve potrebnije, a u kontekstu učenja uvek postoji čuveno pitanje: “Kako učimo strani jezik?” Naravno, učimo kroz formalno, neformalno i informalno obrazovanje. Naročito je zanimljivo učenje stranih jezika kroz neformalno obrazovanje, jer Srbija ima veliku tradiciju jezičkih škola i kurseva. Takođe, i kroz informalno obrazovanje može dosta da se nauči, samostalno, putem Interneta… Ali, ako gledamo efikasnost procesa učenja, koliko se dobro usvaja jezik potreban za komunikaciju, možemo da kažemo da je kvalitet nastave raspoređen, delom u formalnom i delom u neformalnom obrazovanju – napominje naš sagovornik.
Projekat “Next-Generation Placement Tests” namenjen je svima, kako onima koji počinju da uče strani jezik, tako i onima koji žele da ga usavrše. Testovi će biti dostupni za engleski, nemački, italijanski, francuski, španski i ruski jezik. Reč je o šest jezika koji su, po proceni partnera u projektu, najpotrebniji u komunikaciji u Evropi, odnosno, na evropskom tržištu.
– Najčešće, ulazni testovi nisu dobra procena početnog znanja i podrazumevaju da se nastavnik dodatno posveti kandidatu ili polazniku, što u realnom životu nije uvek moguće, jer ne idemo svi u jezičke škole. Zanimljivo je i to da ulazni testovi koji se koriste često nisu povezani ni sa samim procesom komunikativne nastave. Test koji pravimo sa partnerima u ovom projektu biće usaglašen u velikoj meri sa nastavnim praksama i kursevima i biće prvi korak ka postizanju ciljnog znanja na nekom kursu. Takođe, biće adaptivni, za razliku od standardnih papirnih verzija. Iskustva, odnosno, pitanja polaznika biće potpuno različita. Dakle, nisu ista pitanja za sve, polaznici će početi s jednostavnim pitanjima, a algoritam će određivati progresivno teža pitanja, shodno postojećem predznanju. Polaznicima s višim nivoom predznanja će se prvo okvirno odrediti nivo prema CEFR-u, a zatim će kroz dodatne slušne vežbe i razumevanje teksta softver odrediti konačni nivo, veoma precizno. Na taj način bićemo sigurni da će se svakom polazniku preporučiti upis u tečaj najprikladniji njegovom predznanju, ali i njegovim potrebama. Ovako ćemo optimizirati, ne samo vreme našim zaposlenima i potencijalnim polaznicima, već i celokupnu obrazovnu strategiju za naše đake – objašnjava Vasojević.
Platforma će biti besplatna za korišćenje pojedinaca, škola, institucija…, a prve probne verzije možemo očekivati već u sledećoj godini.
– Proces izrade testa je složen, da bismo napravili objektivan onlajn test, koji će biti dostupan svima, u svakom trenutku, preko mobilne aplikacije ili kompjutera, potrebno je dosta, ne samo znanja, već i “fizičkog” rada. Projekat je u drugoj fazi, koja je i jedna od najvažnijih, a to je prikupljanje i unos podataka na platformi. Uputio bih poziv nastavnicima, školama i organizacijama da se zainteresuju, da se putem sajta projekta prijave i daju doprinos za test pitanja koja, inače, dosta profesora već koristi u svojoj praksi. Baza podataka je ogromna, imaće nekoliko desetina hiljada pitanja. Naravno, pored toga što će biti univerzalno dostupna, najveća vrednost je u tome što što će platforma vremenom moći da se nadograđuje i postaje sve bolja i efikasnija – naglasio je za naš list Ljubomir Vasojević.
S obzirom na to da su u okviru projekta predviđeni i sastanci, krajem meseca, 29. i 30. novembra, u školu “Blackbird” će, po prvi put, doći partneri na radni sastanak, na kome će biti sumirani dosadašnji rezultati i definisane aktivnosti za naredni period.
Nela Radičević
Foto: Arhiva sagovornika