Nastavnice matematike Jelena Kenić i Tanja Petrović iz OŠ „Dr Dragiša Mišović“ u Čačku sa svojim učenicima već godinama učestvuju na različitim eTwinning projektima. Reč je o internet portalu koji je namenjen zaposlenima u obrazovanju i omogućava im povezivanje sa kolegama širom Evrope, kako bi, između ostalog, sa svojim učenicima pokrenuli različite zajedničke virtuelne projekte i time obogatili nastavu, ali i razvili mnoge đačke i lične kompetencije. U septembru 2018. godine na eTwinning portalu započet je međunarodni projekat „Put Your Math Glasses ON!“ (Stavi matematičke naočare), koji je nastavnica matematike Jelena Kenić osmislila sa koleginicom Fatimom Kličić iz Bosne i Hercegovine, a kome se kao partner pridružila i Tanja Petrović.
– Zbog velikog interesovanja učenika da se prikquče ovom, ali i nekim budućim projektima, kao i zbog želje da teme koje se obrađuju ponekad izađu iz okvira redovne nastave, na početku školske 2018/2019. godine nastala je sekcija „Kroz matematičke naočare“, namenjena đacima od petog do osmog razreda. Ime sekcije su izabrali učenici u okviru anonimne ankete koju su osmislile i sprovele voditeljke sekcije. Rad sekcije tokom prve godine postojawa je u najvećoj meri bio posvećen upravo projektu po kome je sekcija i dobila ime – objašnjava nastavnica matematike Jelena Kenić.
Nastavnice su projekat pokrenule želeći da motivišu svoje učenike i podstaknu ih da otkriju praktičnu primenu matematike u stvarnom životu, kao i da pronađu vezu između matematike i prirode, umetnosti, ostalih školskih predmeta i sveta uopšte.
– Postignuto je više od toga. Kod učenika se razvijala radoznalost, želja za istraživanjem, kritičko mišqewe, znawe iz geografije, komunikacione veštine, veština pažljivog slušawa, đaci su se oslobađali straha od javnog nastupa, učili timskom radu… Osim što predstavqa vid učewa zasnovanog na izazovima, ovaj projekat je zbližavao đake i podsticao ih na daqu saradnju. Većina učenika je po prvi put u svom životu imala priliku da primeni svoje znanje engleskog jezika u realnim situacijama, nauči nešto novo o drugim evropskim državama, ali i o svojoj zemqi, sazna više o svakodnevnom životu svojih vršwaka van granica Srbije – naglašava nastavnica Kenić.
U projektu su učestvovala 164 učenika, starosti od 11 do 15 godina, a timove je predvodilo 16 nastavnika matematike iz devet zemalja.
– Započeli smo ga kao misteriozni timovi sakriveni iza svojih matematičkih naočara, koje smo napravili od slamčica i papira specijalno za ovaj projekat. Toliko misterioznih timova, ali odakle koji dolazi? Pokušali smo da odgonetnemo kroz igru “Misteriozni skajp”. Putem video konferencija, koje su zakazivali nastavnici, učenici su upoznavali đake drugih škola sa kojima su kasnije sarađivali na projektu. Uz pomoć i vođstvo svojih nastavnica, učenici su pripremili niz pitanja, preveli ih na engleski i napravili izbor materijala koji će koristiti tokom sastanaka. Đaci su naizmenično postavljali pripremljena pitanja na koja je bilo moguće odgovoriti jedino sa „da“ ili „ne“ i na taj način pokušavali da odgonetnu iz koje zemqe dolaze wihovi sagovornici. Nakon toga, pomoću unapred pripremljenih prezentacija i materijala, učenici su jedni drugima predstavqali svoje zemqe, gradove i škole iz kojih dolaze. U nastavku razgovora đaci su spontano pokretali teme koje ih interesuju, a uglavnom su to bile iz svakodnevnog školskog života, ali i života van škole. Svaki od sastanaka završavao se pesmom, smehom i željom da se ponovi – objašwava Jelena Kenić.
Nakon predstavljanja timova usledili su razni zadaci, kaže naša sagovornica i dodaje:
– Pokušali smo da predstavimo svoja mesta obraćajući pažwu na geometrijske figure i geometrijska tela koja viđamo gotovo svakog dana, ali ne obraćamo pažnju na wih. S obzirom na to da je i kuvawe još jedan dobar način da povežemo matematiku sa situacijama iz svakodnevnog života, osmislile smo zadatak koji bi nam pomogao da naučimo nešto novo o tradicionalnoj kuhinji zemalja iz kojih dolaze naši partneri, a kako bismo recepte prilagodili potrebama svojih timova morali smo da primenimo razmeru i proporcije. Bližili su se novogodišnji i božićni praznici, pa kako sa svojim virtuelnim drugarima nismo mogli da se vidimo lično, odlučili smo da jedni drugima čestitkama ulepšamo ove dane. U vreme digitalizacije i Interneta, tradicionalna pisma su retkost pa smo odlučili da sa partnerima razmenimo prave čestitke, poslate poštom.
Povodom 8. marta, želeli smo da jednu od aktivnosti posvetimo i ovom prazniku, a da u isto vreme naučimo nešto novo o mestima iz kojih dolaze naši drugari, kao i o svom rodnom gradu. Zadatak za učenike je bio da otkriju koliko ulica ima njihov grad i koliko od njih nosi ime neke znamenite ženske osobe. Jedan od zadataka projekta je bio i kreirawe logoa. Svi kreativni učenici koji su želeli da učestvuju u ovoj aktivnosti su pozvani da daju svoje predloge. Pomoću alata Microsoft Forms, nakon kreirane zajedničke liste učeničkih radova, đaci su glasanjem izabrali najkreativniji logo.
Nastavnici su i ostale zadatke kreirali tako da zahtevaju od učenika da svoja znawa iz matematike praktično primene na rešavawe problema iz svakodnevnog života, dodirujući najrazličitije teme – od povezivanja matematike sa drugim školskim predmetima, do rešavawa nekih od 17 ciljeva održivog razvoja. Nakon svakog uspešno obavljenog zadatka, učenici su birali način na koji su svoje rezultate predstavljali ostalim đacima, ali i partnerima sa projekta.
Pošto se na eTwinning projektima saradwa sa drugim školama obavqa iskqučivo virtuelnim putem, neophodno je izabrati pogodne veb alate pomoću kojih će učenici, sami ili sa nastavnikom, napraviti prezentacije i video zapise i objaviti ih na odgovarajućim internet platformama. Kao autor projekta, nastavnica Jelena Kenić je kreirala veb-sajt projekta na engleskom i na srpskom jeziku, kako bi svi zainteresovani učenici, nastavnici, ali prevenstveno roditeqi đaka mogli da prate wihov rad i rezultate projekta. Veb-sajt na srpskom jeziku možete pogledati na adresi https://matematickenaocare.weebly.com/
Prošle godine, početkom avgusta, za rad na ovom projektu, nastavnice Tanja Petrović i Jelena Kenić nagrađene su Nacionalnim oznakama kvaliteta, a učenici Oznakama kvaliteta za učenike. Mesec dana kasnije, projekat je nagrađen i Evropskom oznakom kvaliteta.
– Ponosne smo na uspeh koji je sekcija ostvarila već u svojoj prvoj godini postojanja, što smo mnoge učenike motivisale da prodube svoja znanja iz matematike, otkriju i razviju neke svoje talente i što su svi članovi pokazali želju da nastave rad u sekciji – kaže nastavnica Jelena Kenić.
N. R.