У ПРВА ДВА МЕСЕЦА 2024. У СРБИЈИ ПОВЕЋАН БРОЈ САОБРАЋАЈНИХ НЕЗГОДА
ВЕЛИКА БРЗИНА И АЛКОХОЛ – НАЈЧЕШЋИ УЗРОЦИ
Поштовање саобраћајних прописа би требало да буде нешто што се унапред подразумева ако учествујемо у саобраћају, било да смо за воланом моторног возила, пешачимо, возимо бицикл или мотор, јер на тај начин чувамо сопствене, али и животе других људи. А да наша свест о могућим ризицима у саобраћају није увек на одговaрајућем ниву, најбоље сведечи неумољива статистика о броју саобраћајних удеса на нашим путевима, чији је исход врло често и губитак људских живота. Стање безбедности саобраћаја у Србији је у јануару и фебруару 2024. неповољније у поређењу са истим периодом прошле године, јер је било више саобраћајних удеса са смртним исходом. Према подацима Агенције за безбедност саобраћаја, прекорачење брзине кретања и вожња под дејством алкохола су најчешћи узроци страдања. На подручју Чачка је у прошлој години забележена нешто повољнија ситуација, јер је на путевима било мање погинулих у поређењу са 2022. годином.
Поред прекомерне брзине и вожње под дејством алкохола као најчешћих узрока удеса, и невезивање сигурносног појаса представља велики ризик. Из Агенције за безбедност саобраћаја апелују да се користе сигурносни појасеви, како на предњем, тако и на задњем седишту. То неће, како кажу, спречити незгоду, али ће значајно смањити последице несреће.
– Најчешћи узроци страдања у саобраћајним удесима у нашој земљи су прекорачење брзине кретања и вожња под дејством алкохола. То су у претходном периоду и два највећа узрока настанка самих саобраћајних незгода на путевима широм Србије и због тога апелујемо на све учеснике у саобраћају да користе сигурносне појасеве, како на предњем, тако и на задњем седишту, јер је тај појас у аутомобилу превасходно направљен да заштити путнике и возача у случају саобраћајне незгоде. Појас неће спречити настанак саобраћајних незгода, али значајно умањује њихове последице и због тога је јако битна његова употреба. У септембру прошле године су усвојене измене и допуне Закона о безбедности у саобраћају и од њих се очекује да дају одређене резултате у самом стању безбедности саобраћаја – навео је Стаматовић приликом боравка у Чачку.
Стаматовић је посебно нагласио и значајну улогу медија у преношењу свих важних информација везаних за саобраћај, али и едуковању становништва о потреби поштовања саобраћајних прописа, казненим мерама за прекршаје и свему другом што може битно да утиче на побољшање саобраћајне безбедности.
– У свему овоме што Агенција ради у сарадњи са Министарством унутрашњих послова и другим институцијама на националном нивоу, медије видимо као партнере и значајну подршку, јер једино заједничким напорима можемо доћи до подизања свести свих наших грађана о значају поштовања прописа за безбедно учешће у саобраћају – закључио је Стаматовић.
А када је реч о саобраћајним незгодама и њиховим последицама на територији Града Чачка, прошла година је, како наводи Филип Kузмановић, члан Савета за безбедност саобраћаја града Чачка, била боља од претходних, јер је у њој смањен број саобраћајних незгода, број тешких телесних повреда и број погинулих у саобраћају.
– На пример, прошле године је погинуо само један мотоциклиста, док их је пре две године било четворо. Поред трибина и тренинга за младе и децу у саобраћају, организујемо и едукације за мотоциклисте, јер и они спадају у категорију рањивијих учесника у саобраћају. Организовали смо и трибине за матуранте и такву праксу ћемо наставити и у овој години. Циљ нам је да испоштујемо Националну стратегију и да до 2030. године немамо ниједно настрадало дете у саобраћају и да се број саобраћајних незгода са тешким телесним повредама и смртно страдалима преполови – рекао је Кузмановић.
Када погледамо наслове у црним хроникама о последицама учесталих саобраћајних удеса на путевима широм Србије, све чешће се питамо да ли смо негде неку важну животну лекцију пропустили, па остајемо потпуно глуви на свакодневне апеле из надлежних државних институција да вожњу прилагодимо условима на друму и да се придржавамо прописаних саобраћајних правила. Једно је сигурно, време је да се свако од нас преиспита колико је свестан сопствене одговорности док учествује у саобраћају.
В. С.
НА ТЕРИТОРИЈИ ГРАДА ЧАЧКА 55 САОБРАЋАЈНИХ НЕЗГОДА ОД ПОЧЕТКА 2024.
Према подацима Полицијске управе (ПУ) Чачак, на територији града Чачка од почетка јануара евидентирано је 55 саобраћајних незгода, или седам више у односу на исти период прошле године. У том периоду, у саобраћајним незгодама је погинула једна особа, као и током прва два месеца претходне године. Најчешћи узрок саобраћајних незгода које су се догодиле у прва два месеца ове године била је неприлагођена брзина кретања.
Током празничних дана, Нове године, Божића и Дана државности, на путевима на подручју града Чачка није забележен повећан број саобраћајних незгода. За време празника, евидентирано је укупно осам саобраћајних незгода, у којима је једна особа теже, а шест лакше повређено. У циљу што веће безбедности, припадници саобраћајне полиције појачано су контролисали учеснике у саобраћају, с посебним акцентом на откривању најтежих прекршаја који су и најчешћи узроци саобраћајних незгода. Укупно је откривено 280 прекршаја.
„Један од приоритета у раду саобраћајне полиције јесте откривање и
санкционисање прекршаја које чине возачи под дејством алкохола и
психоактивних супстанци, имајући у виду да они често могу да изазову
саобраћајне незгоде. Од почетка ове године, на територији града Чачка из саобраћаја је искључено 147 возача који су возили под дејством алкохола и 13 под дејством психоактивних супстанци, док је, у истом периоду, у 2023. години, полиција затекла 174 возача који су возили под дејством алкохола и 15 под дејством наркотика“, стоји у саопштењу ПУ Чачак.
СУБВЕНЦИОНИСАНА ДОДЕЛА ЗАШТИТНИХ РАМОВА ЗА ТРАКТОРЕ
Филип Kузмановић, члан Савета за безбедност саобраћаја града Чачка, навео је да су и трактористи једна од угроженијих категорија учесника у саобраћају и упутио им апел да не излазе на пут са блатом на точковима, да не конзумирају алкохол и да се добро одморе уколико планирају да седну на трактор.
– За све трактористе који не поседују заштитне кабине, Агенција за безбедност саобраћаја ће доделити заштитне рамове. Процедура ће бити јако лака, тако да препоручујемо свим трактористима који немају заштитне кабине на тракторима да се јаве локалној самоуправи која ће контактирати Агенцију, како би дошли до заштитних рамова – рекао је Кузмановић.
Како је објављено на сајту Агенције за безбедност саобраћаја, од 1. јануара 2025. године наступиће обавеза да сви трактори у саобраћају имају заштитну кабину или рам, изузев оних који су одобреног типа без наведених заштитних структура.