JEDINA IZ SRBIJE U PROGRAMU „KREATIVNA EVROPA“
,,Bez nagona za kreativnošću, teško da vaš biznis postane poseban”
(Eli Hirschfeld)
U cilju podrške kreativnom sektoru da otključa svoj potencijal za rast, EU je razvila i realizovala Program ,,Kreativna Evropa“, imajući u vidu nedostatak inicijativa usmerenih na opremanje kreativnih ljudi znanjima i veštinama koje unapređuju njihove kapacitete za pokretanje i vođenje kreativnih preduzetničkih inicijativa. Sa ciljem promocije samozapošljavanja i preduzetništva u kreativnom sektoru, nastao je projekat Erasmus+, Creative Talent Factory (CFT) – Kreativna Fabrika Talenata. Šest partnera iz Litvanije, Portugala, Slovenije, Italije, Grčke i Srbije radiće tokom naredne dve godine na promociji CFT projekta.

Među odabranim talentovanim preduzetnicima je i Čačanka Milica Marić, master unutrašnje arhitekture Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu, koja je po završetku studija u okviru porodične firme „Marić“, razvila svoju liniju komadnog nameštaja od punog drveta pod brendom Wood Mood Design. Da uspeh ne dolazi slučajno i da je logična posledica posvećenog i upornog rada i razvijanja sopstvenog talenta i kreativnosti i nije nevidljiv, potvrdio je i poziv u Kreativnu Fabriku Talenata (CFT).
Oblasti kreativnog sektora na koje će se CFT projekat posebno fokusirati su: vizuelne i izvođačke umetnosti, zanatstvo, umetnost i antikviteti, moda, muzika i igra. Tokom narednih meseci, projektni partneri razviće lepezu Open Educational Resources – Otvorenih obrazovnih resursa pod nazivom Kreativna preduzetnička motivacija i osnaživanje.

Kroz ovu lepezu otvorenih obrazovnih resursa, CFT projekat teži potencijalnim ili novim preduzetnicima u kreativnom sektoru, privlačan je material za samoučenje, kako bi produbili svoje razumevanje kreativnog sektora i stekli potrebne alate, motivaciju i inspiraciju za uspeh u kreativnim industrijama.
-Početkom marta kontaktirala me je direktorka Business Development Centre iz Kragujevca, na preporuku ljudi iz Naučno tehnološkog parka iz Čačka, za projekat ,,Kreativna Evropa’’ – Evropske Unije, s ciljem da pronađu uspešne kreativne preduzetnike koji bi mogli da posluže kao dobar primer mladim ljudima sa talentom i kreativnim potencijalom, iz čijeg iskustava bi učili i dobili inspiraciju i motivaciju da se ohrabre i ostvare svoje talente i pretoče ih u uspešan posao – kaže za „Glas“ Milica Marić, mlada, uspešna i taletovana devojka iza koje stoji niz nagrada iz celog sveta za dizajn njenih proizvoda od drveta u brendu – Wood Mood Design.

O Milici i njenim svetskim uspesima smo u više navrata pisali, ističući upravo njen talenat i preduzimljivost kao primer i mogući uzor mladima koji razmišljaju ili započinju sopstvene preduzetničke karijere. Da bi je bolje upoznali kao stručnjaka i osobu govorila je za Creative Talent Factory (CTF) o porodičnim vrednostima, porodičnoj tradiciji, dedinoj stolarskoj radionici, imperativu obrazovanja, prvom biznisu…
OVO JE MOJA PRIČA…
-Moji roditelji su uvek isticali važnost obrazovanja. Otac je završio Mašinski fakultet. Majka je jako isticala važnost obrazovanja i stalno je sestru i mene podsticala da budemo obrazovane bez obzira čime se bavile. Obe smo završile prirodno-matematički smer u čačanskoj Gimnaziji, a kasnije nastavile fakultete. Završila sam unutrašnju arhitekturu na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu sa prosečnom ocenom 9,53. Veoma sam volela taj period života. Fakultet je bio dobar osnov, ali ipak, samo osnov. Na fakultetu me je najviše zanimao nameštaj i njim sam kasnije i nastavila da se bavim.

Rođena sam u Čačku, 1. aprila 1986. god. u porodici Marić koja ima dugu tradiciju u obradi drveta. Deda je bio stari stolar, pa je to preneo na svoju decu, pa i unuke… Kao mala sam dosta vremena provodila u dedinoj, a kasnije i očevoj radionici. Bilo mi je zanimljivo da gledam kako se šta pravi pa sam i sama nešto stalno pravila od drveta. – kaže Milica.
Za prvi kreativni rad odabrala je da napravi krevet, i to je bio ujedno njen diplomski rad. Maketu je radila sa drugim stolarom, odnela mu dosta skica i 3D prikaza, ali majstor ju je tužno pogledao, seća se Milica i rekao: ,,Ti si ovo lepo, baš lepo nacrtala, ali meni treba samo krojna lista. Tada sam shvatila da su mere i način kako ćete objasniti nekome da napravi ono što ste zamislili najvažniji. Prezentacija je negde na kraju bitna, ali nije neophodna za proizvodnju”.Po završetku slefakulteta, pisala je svoj CV, slala ga na mnoge adrese i pokušavala da nađe posao. Oni koji su joj odgovarali, obično su tražili radno iskustvo, što je nju, priseća se naša sagovornica, tada jako nerviralo, ali priznaje da sada i te kako shvata zašto je to iskustvou nekim poslovima važno. Osim što se troše često skupi materijali, mašine i alati, posao kojim se bavi ima i svoje rizike, a neko na mašinama treba da zna da radi.

TREBA ŽELETI DA SE SAZNAJE…
Iz ličnog iskustva preporučuje da mlade ne treba samo da čekaju da završe fakultete, pa da traže posao zbog novca, nego da i tokom studija budu zainteresovani za proces nastanka onoga što žele da naprave, jer je to najbolji period u životu kada nisu opterećeni zaradom. “Treba, pre svega, da žele da saznaju”, poručuje Milica Marić.
Svoj uspeh objašnjava uverenjem da ljudi osećaju da su proizvodi koje pravi puni emocija, jer se prema njima odnosi kao da su živi i deo porodice. Otuda ne iznenađuju nazivi njenih nagrađivanih komada nameštaja kao što su Pufnica, Cakana, Šmekerica, Bobica… Zato u njenom proizvodnom timu osluškuju potrebe ljudi, veoma su im značajne društvene mreže kad se pravilno koriste, i sigurni su da je zadovoljan kupac najbolja preporuka, ističe Milica.

Proizvodi koje je kreirala kao brend Wood Mood Design dobili su brojne internacionalne nagrade u regionu, Italiji, Briselu, Los Anđelesu i najznačajniju u Njujorku. Ali, osećaj za tu prvu, kaže Milica, nikada neće zaboraviti.
-Kada sam dobila nagradu za lampu Lajku Štipaljku u Italiji, mislim da sam tada bila najsrećnija. Toliko sam bila ponosna na tu nagradu, jer je bila prva internacionalna za mene kao dizajnera. Osećanje koje sam tada imala, pa biranje haljine za dodelu nagrada, pa cela manifestacija. To je bilo, stvarno, veličanstveno – priča Milica, koja ovakvim sećanjem samo potvrđuje da je ne samo talentovana i kreativna, već i jedna veoma lepa devojka koja o svemu emotivno razmišlja.

Govoreći o svom odnosu prema radu Milica kaže da prati čitav tok proizvodnje, da učestvuje u njemu, jer iako možda sve izgleda lepo i lako, u proizvodnji ima dosta problema koje svakog dana rešavaju kako bi krajnji proizvod bio savršen, a kupci se zadovoljni vraćali.

– Problemi su normalan, sastavni deo proizvodnog procesa i preduzetništva uopšte. Poenta je naučiti da se nosiš s tim preprekama i da ih takve prihvatiš i rešavaš. Da je lepo i lako, mogao bi da radi svako – sa osmehom kaže Milica Marić.
Njena motivaciona poruka koju je uputila timu CTF-a glasila je: – Verujte u rad! Rad oslobađa od negativnih misli i obogaćuje. Iz rada nam ništa loše neće pasti na pamet, već isključivo iz nerada.
Zato početnicima poručuje da budu ljubopitljivi, posvećeni i mnogo rade na svom obrazovanju, nezavisno od formalnog. To je Čačanka Milca Marić, uz čestitke što je odabrana u tim Kreativna Fabrika talenata Evropske Unije, to je ono što smo davno u njoj prepoznali: Svetsko, ali naše!
Zorica Lešović Stanojević
Fotografije proizvoda Bojan Pajić, iz proizvodnje Dejan Jekić