PRIORITET – UREDNO VODOSNABDEVANJE
Prioritetni planovi Javnog komunalnog preduzeća “Vodovod” Čačak i u ovoj godini su uredno snabdevanje vodom dobrog kvaliteta, kako građana, tako i potrošača iz oblasti privrede, i racionalno poslovanje. Prema rečima direktora Zorana Pantovića, prošla godina je bila uredna kada je reč o vodosnabdevanju, a za to su zaslužni: redovne platiše, dobra saradnja sa rukovodstvom Grada i maksimalno angažovanje zaposlenih u “Vodovodu”.
Izveštaj o radu Javnog komunalnog preduzeća “Vodovod” već je bio na Gradskom veću, na koji je urađena i interna revizija sa pozitivnim mišljenjem. Osnovna karakteristika za 2020. godinu je uredno vodosnabdevanje, podseća Zoran Pantović, direktor JKP “Vodovod” i dodaje:
– Ukupna proizvodnja vode bila je 389 litara sekundnih, od čega 317 sa sistema “Rzav” i 72 litra sekundnih sa sopstvenog sistema. Od ukupne količine vode koju smo distribuirali, više od 80 odsto je dolazilo sa sistema “Rzav”. Ako govorimo o sopstvenom sistemu, proizvodnja vode se kretala od 42 litara sekundnih do 110 litara sekundnih u letnjim mesecima, kada je bila formirana akumulacija, tako da smo imali uredno vodosnabdevanje.
OTEŽANI USLOVI RADA, A POVEĆAN BROJ INTERVENCIJA
Iako ne može da se utiče na atmosferska dešavanja, na padavine, prioritetan plan preduzeća i u 2021. je, naravno, uredno snabdevanje vodom, kako građana, tako i potrošača iz oblasti privrede. Inače, pripreme za letnju sezonu podrazumevaju saniranje bunarskih pumpi, kontrolisanje izvorišta, pranje i dezinfikovanje rezervoara. Prema rečima direktora, trenutno su u završnoj fazi čišćenje i dezinfekcija rezervoara, ustave su spremne, a u koordinaciji sa Gradom Čačkom, biće formirana i akumulacija “Parmenac”:
– Još uvek nema razloga da se formira akumulacija, s obzirom na to da imamo dovoljno vode sa sistema “Rzav”. Ali, ako budu visoke temperature i pad na privremenom vodozahvatu “Ševelj”, formiraćemo akumulaciju, kao i svake godine.
Pantović podseća da je prošle godine, u uslovima kovida, bio specifičan sistem rada. Preduzeće je moralo da redukuje ekipe, a imali su povećan broj intervencija, kojih je 2020. godine bilo osam odsto više, nego 2019. Ali, direktor sa zadovoljstvom konstatuje da su maksimalnim angažovanjem radnika “Vodovoda” i u otežanim i specifičnim uslovima poslovanja, uspeli sve da urade. Pored toga, preduzeće se intenzivno bavilo i uvođenjem novog informacionog sistema. Od planiranih investicija, 62,7 miliona, realizovano je 35 miliona, ili 56 odsto, jer kako objašnjava Pantović, zbog epidemiološke situacije su štedeli novac i investirali samo u ono što je bilo baš neophodno.
RAČUN VEĆI ZA 11,2 ODSTO
Direktor podseća da je “Vodovod” morao da uradi izmene i dopune programa poslovanja za 2021. godinu, sa novim zahtevom za cene, na koje je dobio saglasnost osnivača, 28. aprila, za povećanje od 11,2 odsto. Poskupljenje vode koje je nagovešteno krajem prošle godine, posledica je negativnog poslovnog bilansa u 2020, ali i ostalih poskupljenja koja utiču na funkcionisanje preduzeća. Sa ovim poskupljenjem račun za vodu je od 1. maja uvećan za oko 30 dinara po članu domaćinstva.
– Prethodna godina je bila vrlo specifična zbog korona virusa, što je uslovilo da “Vodovod”, posle sedam godina poslovanja sa dobiti, 2020. završi sa gubitkom. Osnovni razlog je smanjena isporuka vode, velikim privrednim potrošačima, poput Kompanije “Sloboda”, Sportskog centra “Mladost” i ugostiteljskih objekata. Pored toga, ostvaren je i manji prihod od usluga, jer je deo zaposlenih opravdano bio odsutan, pa je akcenat preduzeća bio na saniranju kvarova, kako bi bilo uredno vodosnabdevanje. Naravno, povećanje cena nije popularno. Razumemo građane, ali trebalo bi da razumeju i oni nas. I Javno preduzeće “Rzav” je povećalo cenu vode, a pored toga, poskupeli su električna energija, nafta, PTT usluge, kao i usluge analiza Zavoda za javno zdravlje… – navodi Pantović.
Poslednjih godina je evidentiran problem kvalifikacione i kvantitativne strukture zaposlenih. Broj radnika se iz godine u godinu smanjuje, a sistem je sve komplikovaniji, priključuju se novi potrošači, dobija nova mreža, novi vodomeri…
– Veliki broj investitora stambenih zgrada obraća se za zahtevom za izradu priključaka, tako da imamo posla za naredna dva, tri meseca. Pored toga, zaključili smo tri ugovora, sa mesnim zajednicama “Ljubić”, “Kulinovci” i “Mojsinje”, a reč je o izgradnji vodovodne i kanalizacone mreže i prevezivanju potrošača. S obzirom na to da je broj zaposlenih 164, kao poslednjih pet, šest godina, da imamo manje od sedam radnika na 1.000 vodomera, apsolutni prioritet će biti saniranje kvarova i obezbeđenje urednog vodosnabdevanja i funkcionisanja kanalizacije, izrada novih priključaka i, naravno, po zaključenim ugovorima. Već je završena i ogromna intervencija na Zapadnoj Moravi, urađena su dva cevovoda fi-400 milimetara, za potrebe vodosnabdevanja i za funkcionisanje fekalne kanalizacije. Prošle godine, 24. juna, nakon velikih padavina ta dva cevovoda, kao i cevovod gasa, su pokidani, odnela ih je voda. Stručno specijalizovana firma je uradila podbušivanje cevovoda ispod Morave, a samo ta intervencija je koštala više od 12 miliona dinara. “Vodovod” će, u vrednosti od oko sedam miliona, nabaviti neophodan materijal i uraditi prevezivanje. Do kraja sedmice će i ta dva cevovoda biti u funkciji, što će omogućiti sigurnije snabdevanje potrošača, naročito u Konjevićima, Preljini i Donjoj Trepči – kaže Zoran Pantović.
Jedan od prioriteta, na osnovu odluke rukovodstva preduzeća, biće i naplata potraživanja, kaže direktor, pri tom zahvaljujući svim redovnim platišama i apelujući na dužnike da redovno izmiruju obaveze, kako bi “Vodovod” i dalje mogao da plaća svoje obaveze i fakture ariljskom proizvođaču. U Čačku imamo oko 34.000 potrošača, a u junu će biti podeljeni obračuni.
– Prošle godine zbog aktuelne epidemiološke situacije nismo utuživali dužnike u martu i aprilu, kao prethodnih, ali smo morali u septembru i oktobru da utužimo potrošače koji godinu dana nisu imali nijednu uplatu. To je ne samo zakonska obaveza javnog preduzeća, već je bila i tema kontrole Državne revizorske institucije. Zbog toga redovno apelujemo na građane i pozivamo potrošače koji duguju da sa našim službama postignu dogovor o načinu plaćanja, kako bi se izbegli nepotrebni veliki troškovi utuženja. Troškovi izvršitelja su izuzetno visoki na koje mi ne možemo da utičemo – napominje Pantović, naglašavajući da je procenat naplate korektan, oko 90 odsto, odnosno, da veliki broj potrošača izmiruje svoje obaveze, na čemu im je preduzeće zahvalno.
Prema rečima direktora, prošla godina je bila uredna kada je reč o vodosnabdevanju, upravo zahvaljujući redovnim platišama, dobroj saradnji sa rukovodstvom Grada Čačka i maksimalnom angažovanju zaposlenih u “Vodovodu”.
Nela Radičević
DAN “VODOVODA” PROSLAVLJEN U RADNOJ ATMOSFERI
Zaposleni “Vodovoda” su Dan firme, 26. maj, proslavili u radnoj atmosferi. Preduzeće je osnovano 1955. godine, a današnji menaxment se najviše ponosi urednim snabdevanjem vodom, dobrog kvaliteta, zašta su zaslužni svi radnici. Nažalost, još uvek je zabrana okupljanja zbog pandemije kovid, podseća direktor Zoran Pantović i dodaje: “Ali, nadamo se da ćemo uskoro moći, kao ranijih godina, da se okupimo i proslavimo Dan firme, podelimo jubilarne i nagrade radnicima koji su otišli u penziju”.