Društvo Kultura

“РЕЛАЦИОНИЗАМ ЈЕ ЦИВИЛИЗАЦИЈСКА ДРЕВНА ИГРА”

СВЕЧАНО ОТВОРЕНО ШЕСТО МЕЂУНАРОДНО БИЈЕНАЛЕ ГРАФИКЕ У ЧАЧКУ

У Културном центру Чача, 30. августа, свечано је отворено 6. Међународно бијенале графике, када су додељене и награде ове манифестације. Поред традиционалне такмичарске селекције, Велике графике и Минијатуре, ове године манифестација има и пратеће сегменте, Ex libris, Focus – Словенија и самосталну изложбу Nine Kreis. У атријуму Културног центра, 11. септембра, биће одржане радионице графике, под називом “Графичка мрежа” и “Маријаршија”. У Галерији Народног музеја посетиоци ће моћи да виде Лајбах графику из колекције MGLC Љубљана. Такође у Народном музеју, 12. септембра, биће организована промоција књиге “40 година вечности”, аутора Теодора Лоренчича.

Када је 2012. године, пре свега, са великом жељом и ентузијазмом, покренута идеја графичке изложбе у нашем граду, са циљем да окупи што већи број аутора и радове прикаже чачанској публици, није ни слућено да може да прерасте у импресивну манифестацију. Ове године смо сведоци  шестог Бијенала графике, од изложбе на почетку 2012, до данашње манифестације која је препозната и призната широм света. За 14 година, кроз досадашња бијенала прошло је неколико стотина уметника, велики број аутора боравио је у нашем граду и реализовани су многи пројекти.

На овогодишњем Бијеналу графике представљено је више од 250 уметника из 50 земаља. Поред главне такмичарске селекције изложених радова у средњем и горњем холу, посетиоци могу видети селекцију словеначких модерних уметника у Клубу Културног центра, а изложбу бразилске уметницеNine Kreis у Ликовном салону. Организаторима је посебно драго што су имали част да угосте добитницу Гран при награде 2022. године. У току Бијенала, 11. септембра, у атријуму Културног центра биће одржане графичке радионице са Патријаршијом из Београда и Графичком мрежом из Новог Сада. У Народном музеју љубитељи графике могу погледати изложбу култне словеначке групе Лајбах, а 12. септембра бити на промоцији књиге “40 година вечности” Теодора Лоренчича.

Овогодишњи жири у саставу професор др Никола Шуица (председник), Мирослав Карић, кустос Музеја савремене уметности из Београда и Оливер Пилић, уметник из Словеније, имали су тежак, али и пријатан задатак да доделе укупно 19 награда. Гран При Бијенала 2024. припао је Јелени Петровић Луковић која је, нажалост, након дуге и тешке болести преминула 28. августа. Награде за иновативност и техничку изузетност ове године су добили: Jolanta Rudzka Habisiak из Пољске, Maria Luisa Estrada Sanchez из Мексика и Olesya Dzhurayeva из Украјине. Награде за Минијатуру и Ex libris Еx добили су: Ивана Калина Митровић из Србије, Anna Trojanowska из Пољске и Jakub Zdejszy из Пољске. Похвале жирија добили су: Ања Арамбашић, Драгана Купрешанин, Катарина Ракић, Лидија Антанасијевић, Марија Сибиновић, Мина Ракиxић и Никола Радосављевић из Србије, Ildiko Biro из Мађарске, Weronika Marszelewska из Пољске и СВС – Жига Артнак из Словеније. Награде за студентски рад, чији је циљ да препозна и подстакне младе ауторе у својим стремљењима, добили су Емилија Јанчић из Србије и Martina Enrico из Италије.

Манифестацију су организовали Удружење Платформа за промоцију уметности мултиоригинала, Бијенале графике и Културни центар Чачак, уз подршку Градске управе, на челу са градоначелником и амбасада Републике Словеније и Бразила.

Манифестацију је отворио директор Бијенала Драган Добросављевић, нагласивши да су његове импресије фантастичне.  

– Изложба, која ће бити отворена до краја септембра, је круна двогодишњег рада. Публика ће оценити и квалитет и занимљивост радова. У свим изложбеним просторима Културног центра је 250 радова, а у Галерији Народног музеја су постављене Лајбах графике. Љубитељи графике ће имати прилику да учествују у графичким радионицама и да присуствују промоцији књиге Теодора Лоренчича, некадашњег члана Лајбаха, мултимедијалне уметничке групе – подсетио је Добросављевић, позивајући Чачане да уживају у делима ове уметничке дисциплине.

Н. Р.

“УПАМЋИВАЊЕ, УДИСАЊЕ, ЧЕЖЊА, ЗАМИШЉАЊЕ”…

… Људски односи доспели су у безвремено блаженство опијености, струје као микросастојци у медијским, рекламним и фармаколошким испољавањима, у раздобљима економских, као и демографских сатирања. Отуд, нове теме графичке уметности доносе и парадоксе личне преданости и опсесије, једнако друштвене одразе, као и територијалне и климатске последице по дигиталним статистикама већ годинама усковитланог глобалног загревања. Релационизам је цивилизацијска древна игра. Отуд би, у праћењу погледа посматрача, поставка изложбе могла да се прати по слободи испољавања замишљених делова своје целине, могуће тако назване по психологији опажања и значењском потенцијалу. Упамћивање / удисање / чежња / замишљање – релације које су садржане у менталним и, афектима побуђеним, унутарњим просторима одабраних графичких дела – написао је председник жирија Бијенала др Никола Шуица, професор Факултета ликовних уметности у Београду, у пропратном каталогу манифестације.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.