„ПРОГРАМИРАЊЕ И ДИГИТАЛНА ПИСМЕНОСТ ПОСТАЈУ ТЕМЕЉНЕ ВЕШТИНЕ ПОПУТ ЧИТАЊА И ПИСАЊАˮ
С обзиром на то да су дигиталне вештине постале неопходне у савременом добу и да би деца, упоредо са изучавањем предмета у школи и развијањем физичких и социјалних компетенција, требало да науче и како да правилно користе технологију која им је свакодневно доступна и да та знања искористе за будуће професије, разговарали смо са тимом Logiscool Чачак, који предано раде на едукацији младих у области програмирања и дигиталне писмености, на челу са њиховим координатором Мирком Максимовићем. Како каже, кроз своје богато професионално искуство, Мирко је имао прилику да обавља различите задатке, укључујући послове администратора рачунарских мрежа, сервисирање и одржавање рачунара, као и рад у образовном сектору, а сада, у Logiscool Чачак, задужен је за ефикасну организацију курсева и активности, са циљем да деци обезбеди подршку и мотивацију како би могли да развијају своје дигиталне вештине и напредују у учењу.
Које све вештине полазници могу стећи на вашим курсевима и какви су им први утисци? Да ли се најбоље учи кроз игру?
‒ Полазници Logiscool курсева стичу низ вештина које су кључне за савремени свет. Пре свега, уче основе програмирања и кодирања, развијају логичко размишљање, креативност и тимски рад. Такође, кроз креирање својих видео-игара, апликација и анимација, стичу практичне вештине у дизајну и решавању проблема, које им помажу да буду иновативни и прилагодљиви у различитим ситуацијама. Кодирањем деца уче како да анализирају изазове, разложе их на мање делове и проналазе ефикасна решења. Овај приступ их оспособљава да се суоче са различитим животним изазовима на систематичан начин. На нашим курсевима полазници раде у малим групама где сарађују на пројектима, деле идеје и помажу једни другима. Кроз ову сарадњу, уче да ефикасно комуницирају, слушају друге и раде заједно на остварењу заједничких циљева. Упорност и критичко мишљење су још две важне вештине које деца развијају кроз рад на пројектима у области дигиталних технологија. Процес програмирања често укључује грешке и поновљене покушаје, што децу учи да не одустају и да сагледају своје грешке као део процеса учења. Самопоуздање је такође један од позитивних ефеката бављења овом облашћу. Када деца заврше свој пројекат, осећају понос због успеха што их мотивише да даље истражују и постављају себи нове изазове.
На крају, деца развијају и дигиталну одговорност – разумевање како безбедно користити технологију, како препознати и избећи опасности на интернету и одговорно се понашати на мрежи, што је изузетно важно у данашњем свету.
Први утисци полазника изузетно су позитивни. Они истичу колико је учење кроз игру занимљиво и забавно, што им омогућава да лакше усвајају нове концепте и да природно и спонтано истражују, без страха од грешака. То их мотивише да уче више, да буду упорнији и самопоузданији у својим пројектима.
Наводи се да ће програмирање за коју годину бити изучавано у школама попут читања и писања и да је дигитална писменост неопходна данашњим генерацијама. У ком смеру сматрате да иде дигитална револуцуја и за које све професије ће бити неопходно знање из ове области?
‒ Дигитална револуција убрзано мења начин на који живимо, радимо и учимо. Програмирање и дигитална писменост постају темељне вештине, слично као што су читање и писање некада постали основна потреба свакодневног живота. Верујемо да ће у будућности основно познавање програмирања бити саставни део образовања, омогућавајући младим генерацијама да буду, не само корисници технологије, већ и њени ствараоци. Дигитална револуција иде ка све већој аутоматизацији, умрежавању уређаја и имплементацији вештачке интелигенције у све сфере живота. Знање из области програмирања и дигиталних технологија биће кључно, не само за инжењерске професије, већ и за много шири спектар занимања – у маркетингу, дизајну, здравству, образовању, економији, чак и уметности. Наш циљ у Logiscool -у је да полазницима дамо алате и вештине које ће им помоћи да се успешно носе са изазовима и могућностима дигиталне будућности.
Можда не жели свако да буде програмер, али је битно савладати вештине кодирања. Шта се под тим подразумева и да ли свако дете може да их савлада?
‒ Тачно је да није свако дете заинтересовано да постане програмер, али је савладавање вештина кодирања и даље изузетно важно. Кодирање није само писање сложених програма – оно укључује разумевање логичког размишљања, анализу проблема, проналажење креативних решења и развијање стрпљења и упорности. Те вештине су корисне у свим аспектима живота, јер подстичу критичко мишљење и омогућавају боље сналажење у дигиталном свету. Кодирање децу учи како да разложе сложене проблеме, како да буду систематична и да експериментишу различитим приступима док не пронађу најбоље решење. Верујемо да свако дете може да савлада основе кодирања, јер је учење прилагођено њиховом узрасту и интересовањима. Наш приступ у Logiscool -у заснован је на игри и практичном учењу, што деци омогућава да се упознају са програмирањем на забаван и интерактиван начин. На овај начин се код деце развија интересовање, без притиска и уз пуно подршке, тако да свако дете може да напредује својим темпом.
Често се каже да су данашње генерације „рођене са дигиталним компетенцијамаˮ за разлику од старијих генерација. Да ли су данашња деца заиста рођена са предиспозицијама за лакше савладавање дигиталних вештина и сматрате ли да им доступност интернета, вештачке интелигенције, друштвених мрежа и сл. помаже или одмаже у развоју и напретку?
‒ Данашње генерације заиста одрастају окружене технологијом, па често кажемо да су „дигитални урођенициˮ. Међутим, иако су деца данас вештија у коришћењу уређаја и апликација, то не значи да су рођена са знањем или дубљим разумевањем тога како технологија функционише. Њихова „дигитална писменостˮ често се своди на вештину употребе технологије, док им је за стварање, иновације и критичко разумевање дигиталног света потребно више – а то су вештине које развијамо у Logiscool -у.
Доступност интернета, вештачке интелигенције и друштвених мрежа може бити и велика предност и изазов. С једне стране, дигитални алати пружају неограничене могућности за истраживање, учење и креативност, што им омогућава да брзо развијају своје идеје и пројекте. Кроз едукативне ресурсе, као што су наши курсеви програмирања, технологија постаје средство за развој и изражавање. С друге стране, неконтролисана или пасивна употреба технологије може имати негативан утицај, попут смањене концентрације, површног разумевања садржаја и прекомерне употребе друштвених мрежа, што може негативно утицати на социјални развој.
Наш циљ је да децу научимо како да технологију користе на конструктиван начин – да буду не само конзументи, већ и креатори. Деца уче да балансирају између забаве и продуктивности, да препознају вредност технологије као алата за учење и развој, а не само за забаву.
Које сте све активности имали у својој школици до сада и какви су планови за наредни период?
‒ До сада смо у нашој школици организовали низ занимљивих активности које су додатно мотивисале наше полазнике и пружиле им прилику за учење, забаву и дружење.
Прошле школске године организовали смо курсеве програмирања и дигиталне писмености за децу узраста од 7 до 18 година. Наши полазници су кроз ове курсеве стекли основе кодирања, а сада су напредовали и похађају напредне курсеве, где даље усавршавају вештине програмирања и рад на комплекснијим пројектима.
Једна од активности била је Дигитална мисија на нивоу Logiscool Србија, реализована на нашој платформи. Циљ ове мисије био је да додатно подстакнемо ученике на креирање пројеката, решавање квизова и истраживање нових вештина. Ученици су имали прилику да освоје симболичне награде попут Logiscool мајица и шоља, што их је додатно мотивисало и охрабрило у њиховом раду.
Такође, имали смо сарадњу са Прима издаваштвом и дистрибуцијом из Горњег Милановца, који су нашим полазницима поклонили лектире за редовну наставу у основној школи. Ово је био диван начин да додатно подржимо образовање наших ученика и обогатимо њихов школски живот. Промовисали смо и наше кампове кроз „Камп изазовˮ, који је имао за циљ да истакне зимску и летњу понуду кампова Logiscool-а, пружајући деци прилику да учествују у разним забавним и едукативним активностима.
У наредном периоду нас очекује узбудљиво такмичење у цртању које се организује у оквиру Logiscool заједнице широм света. Наши ученици ће имати прилику да цртају ликове по свом избору на папиру, а најбољи радови ће бити дигитализовани, анимирани и интегрисани у Scoolcode платформу, где ће ученици моћи да их користе приликом израде својих пројеката. Ово такмичење подстиче креативност и пружа деци прилику да своја уметничка дела виде у дигиталном свету.
Поред тога, планирамо организацију рођенданских прослава за децу, где ће слављеници, осим стандардног дружења, имати прилику да заједно са својим пријатељима креирају пројекат на Scoolcode платформи. То ће учинити рођендан јединственим искуством које комбинује забаву и креативност. Важно је напоменути да смо организовали и бесплатне пробне часове, где су деца и родитељи имали прилику да се упознају са нашом понудом и увере се како функционишу наши курсеви и платформа. Све ове активности имају за циљ да нашим полазницима пруже не само квалитетно знање из области програмирања, већ и незаборавне тренутке.
Наша Scoolcode платформа је и награђивана због своје иновативности и прилагођености младима, а Logiscool је 2022. године проглашен за најбољи интернационални бренд у овој области, што потврђује нашу посвећеност квалитету и континуираном развоју наших ученика.
Марија Миљуш