Свако друго дете на интернету доживело неку непријатност – како спречити насиље
Док се убрзава приступ интернету у школама, стручњаци упозоравају – брже треба да се ради и на обучавању деце. То је једна од порука на Дан безбедног интерента. У Србији га сваког дана користи 86 одсто деце и тинејџера, а свако друго дете је доживело неку непријатност. Поред добробити, приступ интернету носи и ризике, укључујући сексуално злостављајуње и злоупотребу приватних података.
Изрека да медаља има две стране важи и у виртуелном свету. Иако служи за учење и забаву, интернет је све чешће место са којег вреба опасност. То потврђује и податак да је свако друго дете, које користи интернет, доживело неку врсту непријатности.
А са интерента на коме се насиље дешава није лако отићи, јер је младима телефон често у руци.
„У Србији око половине деце корисника интернета не зна како да промени подешавања приватности на друштвеним мрежама и зато се излажу ризицима. Шеснаест одсто деце је искусило сајбер малтретирање, стрес и траума су ризици за ментално здравље. Онлајн насиље може имати и горе последице, јер је број сведока тог насиља много већи“, упозорава Дејана Костадинова, директорка УНИЦЕФ-а у Србији.
Коме све пријавити насиље на интернету
Због увреда и насиља на интернету, пријаве стижу на различите адресе. Националном контакт центру за пет година стигле су 6.304 пријаве. „Нет патроли“ само прошле године око 1.000, и тај број, кажу, расте.
Тужилац за Високотехнолошки криминал Брнко Стаменковић наводи да деца имају посебну заштиту и посебно хитно поступање тужилаштва и полиције када су угрожена путем интернета.
„Грађани могу анонимно или путем представљања да пријаве штетан садржај, фотографије, видео снимке сексуалног злостављања деца, говор мржње или друге елементе злостављања деце“, истиче Ружица Радовић из „Нет патроле“.
„Наше најмлађе треба да заштитимо на посебан начин и то и чинимо“, поручује Стаменковић.
Наставник за дигитално доба
У заштити деце на Интернету требало би да помогну кампање и едукације. Треба да уче и они који децу уче. „Наставник за дигитално доба“ – обука је коју више од деценије пролазе наставници у школама, подсећају из Министарства просвете.
„Ми морамо допрети до наше деце и утицати на њиохову свест колико времена проводе на интеренту. Подаци показују да су они у просеку савки дан преко два сата на интернету и то је сваки дан све дуже“, указује Михаило Јовановић, министар информисања и телекомуникација.
Стручњаци су сагласни да је интернет неисцрпан извор знања, али и „болест“ модерног доба.
Извор: РТС, Аутор: Л.Јановић