Последњих година многи су наново „открили“ природу, њене лепоте и задовољство уживања у истраживању, пешачењу, планинарењу… Међу њима су и млади, који су се највећим делом определили за овај хоби кроз породично „наслеђе“. Да би их било још више, у појединим основним школама уведен је и изборни предмет „Планинарство“. За сада у Чачку ову наставу похађају ученици у ОШ „Танаско Рајић“ и ОШ „Вук Караџић“, у неким школама се кроз секције уче основе планинарства. За овај предмет определиле су се и и две школе на територији Горњег Милановца, међу којима је школа у Прањанима. Недавно је из штампе изашла и књига „Планинарство – боравак у природи“, у издању Планинарског савеза Србије, чији су је чланови приредили као приручник за основну школу. Ово је у Србији први „уџбеник“ за ђаке, од којих ће сигурно многи постати планинари…
О приручнику, сарадњи са школама и циљу ове наставе причали смо са Александром Бараћем, председником Планинарског друштва „Каблар“.

Како објашњава Бараћ, нови изборни предмет уведен је ове школске године и за сада се углавном обрађивао теоријски део, док је практични планиран за лепше дане.
– Планинарски савез Савез већ дужи низ година настоји да планинарство приближи школској омладини. На њихову иницијативу предмет „Планинарство“ је постао један од изборних предмета за основне школе. У почетку је планирано да га похађају млађи разреди, али се одустало од тога. Један од разлога је безбедност млађих ученика, а други је што су кроз анкетирање велико интересовање показали управо старији основци, од петог до осмог разреда. Прошле године у нашем планинарском дому у Овчар Бањи организована је обука за просветне раднике, углавном наставнике географије, биологије и физичког, који су, заправо, будући предавачи предмета „Планинарство“. На обуци су били наставници из Чачка и околних градова. Штампање приручника је још један важан корак у увођењу „Планинарства“ као предмета у школама, као и планинарства као стила живота. Циљ нам је да млађе генерације на правилан начин усмеримо ка корисним активностима у природи, да кроз редовно образовање укажемо да је ова физичка активност важна и драгоцена подлога за здрав и квалитетан живот. За почетак то не захтева велику физичку спремност, већ добру вољу и љубав према природи – каже Бараћ.

Чачански основци кроз анкету показали су да их интересује планинарење (више од 50 одсто анкетираних определило се за овај изборни предмет). Пилот пројекат у неколико школа у међувремену је заинтересовао и друге, па тако сада у више од 30 школа у Србији постоји „Планинарство“ као предмет.
У многим школама, па и у Чачку, постоје секције које „припремају терен“ да можда већ следеће школске године буде уведен нови изборни предмет. Планинари „Каблара“ желе да допринесу да ова настава буде што боља, нарочито у практичном делу, кроз организовање излета, пешачења, откривање видиковаца и врхова, упознавање са планинарским стазама у нашем крају… Током маја планиране су баш такве активности, најављује Бараћ.

– Наравно, ово је само основ да се деца анимирају. Зато треба развијати моделе да они у овом начину живота истрају, што подразумева бројне ваншколске активности, које планира ПСС и ПД „Каблар“. Циљ нам је да се „подмладимо“, јер су данас планинари већином старији људи. То нам је и гарант да ће природу чувати и бринути о животном окружењу. Ми то радимо и кроз Велику планинску трку, у коју укључујемо све чачанске школе. Такође, ПСС у годишњем плану има бројне акције намењене баш младима. Али, још више се може урадити у сарадњи са просветним радницима, кроз школе – каже Бараћ и позива руководства и наставнике чачанских школа да се укључе у овај пројекат.
„Нема бољег места од школе за учење и васпитање и на питање зашто планинарство треба да се учи у школи, нудимо следеће одговоре: другарске „везе“ постаће нераскидиве, деца ће научити да се суочавају са препрекама у животу, постаће одговорнији, постаће здравији, смањиће се насиље у школама, научиће да доносе праве одлуке у правом тренутку, постаће систематични и истрајнији у кућним и школским обавезама, постаће сналажљивији, постаће бољи људи“, наводе приређивачи приручника.
Много разлога, веома корисних и лепих, да се ученици и наставници определе за „Планинарство“. Па и родитељи, јер како кажу приређивачи, књига може користити свим планинарима, без обзира на узраст и планинарско знање.
В. Т.
Фото: Архива ПД „Каблар“
Уз бројне фотографије, приручник „Планинарство – боравак у природи“ на веома занимљив, компетентан и референтан начин обрађене су све наставне теме предвиђене програмом: Планине – простор велике лепоте и привлачности, Боравак и кретање у природи, Објекти за боравак планинара, Кретање на стази – техника кретања, Сналажење на терену – оријентација у простору, Атмосфера и време, Опасности у природи и планинама… Важан сегмент је и заштита природе.
ЕДУКАЦИЈА И ПРЕДШКОЛАЦА
За сада изборни предмет похађају старији школарци. Идеја је да се млађим основцима прича о планинарењу и о природи, али како каже Александар Бараћ, председник ПД „Каблар“, једна од важних „циљних група“ су и предшколци.
– То је пракса у многим европским земљама, из којих можемо учити о позитивним искуствима, а то је да деца од четврте до шесте године најлакше усвајају добре навике – каже Бараћ.