Društvo Kultura

ПОТПУНА ПОСВЕЋЕНОСТ ФОТОГРАФИЈИ У ПАПИРНОМ ФОРМАТУ

ОДРЖАН ФЕСТИВАЛ ФОТОГРАФИЈЕ СРБИЈЕ – ЧАЧАК 2024.

Фестивал фотографије Србије, у овом облику, установљен је пре више година, захваљујући фото клубовима, члановима Фото савеза Србије, као годишња смотра, пре свега, аматерског фотографског стваралаштва, ради афирмације фотографије и њених аутора. Ове године, од 28. до 30. јуна, домаћин Фестивала фотографије Србије била је Фото групаФорМатиз Чачка, чији су чланови препознали значај ове манифестације, која доприноси култури стваралаштва и која окупља светске и домаће фотографе. Централно место Фестивала фотографије у Чачку заузима 67. Републичка изложба фотографија, а као пратећи програми организоване су изложбе десет најуспешнијих чланова ФСС у 2023. години и самостална Борислава Миловановића у Културном центру, уручена је награда за животно дело Драгославу Мирковићу, мајстору фотографије и реализоване су промоције фотомонографија, видео пројекције и фото трибина. Другог дана Фестивала, у Галерији Народног музеја, отворена је и изложба фотографијаАналогна времена”, недавно преминулог Слободана М. Пајића, кандидат мајстора фотографије.

ВЕЛИКА УЛОГА ЧАЧКА У ИСТОРИЈИ ФОТО САВЕЗА СРБИЈЕ

– Море фотографија је сваког дана пред нашим очима, али Фото савез Србије и фото клубови настоје да сачувају фотографију у папирном формату, односно, потпуну посвећеност фотографији. Желимо да ове фотографије представимо публици, а организација овакве изложбе је веома компликована. Нажалост, изгубили смо главног члана Слободана Пајића, који је започео ову причу. Пајо је годинама био носилац, не само фотографских, већ многих културних дешавања – рекао је, поред осталог, Миленко Савовић, мајстор фотографије и члан Фото групе „ФорМат“, на свечаном отварању Фестивала фотографије Србије – Чачак 2024, прошлог петка, 28. јуна, позивајући присутне да минутом ћутања одају почаст Пајићу, човеку који је живео у Чачку и за Чачак.

Бранислав Бркић, председник Фото савеза Србије, нагласио је да Чачак има изузетно велику улогу у историји Фото савеза Србије, напомињући да је од 67 Републичких изложби 15 организовано у нашем граду.   

– Чачак је први пут организовао Републичку изложбу 1980. године. Потом је од 2003. до 2015. године 13 пута за редом био домаћин те изложбе, баш у периоду када се Фото савез Србије, после пасивности деведесетих година, ревитализовао. Чачак је Фото савезу пружио гостопримство када се обнављала фотографија у Србији и данас имамо више активних клубова. Дакле, када је реч о Републичким изложбама, од самог почетка, од ’51. године, до данас, Чачак је био најзаступљенији. Захвалио бих Фото групи „ФорМат“, која је доследно наставила оно што је њихов претходни председник Пајо, нажалост, покојни, успешно радио. Сигуран сам да би Пајо био поносан – рекао је Бркић.

И поред поплаве, милиона фотографија које добијамо кроз различите доступне алате и медије, увек се препозна добра фотографија и око које уме да примети и реализује фотографију, каже Бркић и додаје:  

– Битно је учење кроз фотографска друштва и фото клубове, као што је Фото група „ФорМат“ из Чачка, где млади скупљају знања од искуснијих аутора. После неког периода уочи се њихов напредак, јер добијају много бољи квалитет фотографија, за разлику од већине људи који успут „шкљоцају“.

ФОТОГРАФСКИ ГРАД

На 67. Републичкој изложби фотографија изложено је око 100 појединачних радова у средњем холу Културног центра и 25 серија фотографија у горњем холу. Посетиоци могу да виде и самосталну изложбу Борислава Миловановића, као и радове десет најуспешнијих чланова Фото савеза Србије у 2023. години.    

– Драго ми је што сам поново у Чачку, у овом фотографском граду, на Републичкој изложби, најзначајнијој годишњој манифестацији Фото савеза Србије. Ова изложба представља пресек рада активних чланова Фото савеза. Знамо да је данас електронска фотографија доминантна и да врло ретко можете видети папирну фотографију. Ми се трудимо да одржимо традицију, да сачувамо ниво фотографија на папиру и да их на изложбама покажемо публици – истакао је председник Уметничког савета Мирослав Предојевић, мајстор фотографије из Београда.

Ове године, као и ранијих, приспео је велики број радова за жирирање. Републичку изложбу жирирао је петочлани Уметнички савет. Екипа мајстора фотографије имала је задатак да оцени више од 400 фотографија, које су приспеле за слободну тему, односно, за појединачне фотографије, а бирало се 100 фотографија и 25 серија.  

– Велико је задовољство видети  96 фотографија и 25 серија. На овој изложби посетиоци могу да виде које су преокупације аутора Фото савеза Србије, које су теме доминантне, како изгледају фотографије у њиховој реализацији. Сматрам да је ово велико богатство и колико год будемо могли чуваћемо ову изложбу – нагласио је Предојевић.

“НИЈЕ ВАЖНО ГДЕ ИЛИ КАДА, БИТНЕ СУ САМО ЕМОЦИЈЕ”

Другог дана Фестивала фотографије Србије, поред осталог, одржана је седница Скупштине Фото савеза Србије, додељена награда за животно дело Драгославу Мирковићу и промовисане фотомонографије чланова ФСС: Данила Цветановића, Војислава Луковића, Предрага Цила Михајловића, Чедомира Биуковића, Драгана Теодоровића, Мирослава Предојевића, Јасминке Надашкић Ђорђевић и Зорана Петровића.

У организацији Културно-образовног програма Културног центра, Фото групе „ФорМат“ и Фото савеза Србије, одржана је и фото трибина “Фотографске теме и дилеме”, у којој су учествовали и покушали да одговоре на актуелна питања у фотографском стваралаштву: Мирослав Предојевић, мајстор фотографије ФСС из Београда, Иштван Вираг, мајстор фотографије ФСС из Сомбора, Петар Јончић, историчар уметности из Београда и Миленко Савовић, мајстор фотографије ФСС из Чачка.

– Има нешто у томе да изађете са фотоапаратом и прихватите изазов да снимите нешто невероватно лепо. То је потрага за нечим што ће емотивно деловати на вас, за нечим што ће пробудити осећање пријатности, узбуђења или смирења. Није важно где или када, битне су само емоције. Ако је дело успело, оно наставља свој самосталан живот и након што је давно нестала појава, која је уметника подстакла на стварање. Фотографија је савршена професија за откривање и истраживање овог света, јер пружа памћење и документовање живота, које можемо да поделимо са другим људима. С временом постаје уметност, чува памћење и омогућава међународну презентацију српских фотографа који позиционирају Чачак, као средиште у коме се окупљају домаћи и светски фотографи – најавила је трибину Верица Ковачевић, уредник Културно-образовног програма КЦ Чачак.

Изузетно посећено било је и отварање изложбе фотографија „Аналогна времена“, недавно преминулог Слободана М. Пајића, кандидат мајстора фотографије, у Галерији Народног музеја.

Н. Р.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.