“ТРИЛОГИЈА: ДИМОВИ, ГАСОВИ, БУМОВИ”, СЛИКЕ СТЕВАНА КИТИЋА
У организацији Ликовног програма Културног центра, у уторак, 1. октобра, отворена је изложба слика мр Стевана Китића, ванредног професора на Факултету уметности у Нишу, под називом “Трилогија: Димови, Гасови и Бумови”. Поставка у Ликовном салону се састоји од три изложбе које се надовезују једна на другу, а у којој су заступљене слике већег формата, у техници акрилик на платну.
Изложба, на којој посетиоци могу видети 16 слика, бави се последицама људског дејства. Према речима аутора Стевана Китића, слике су лишене људске фигуре, али су последице присутне.
– Слике из циклуса “Димови”, “Гасови” и “Бумови” у ликовно-формналном смислу представљају преводе поменутих појава на ликовни језик, коришћењем стрипских идиома. У циклусу слика “Димови” разрађивао сам двобојно, стрипски стилизовано димно поље, које из слике у слику варира у форми и разуђености сугеришући кретање. Да би се то кретање перципирало, неопходно је да се посматрач уведе у концепт целине, чиме се ове слике, као засебно и целовито компоновани објекти, трансформишу у линијски, односно просторни поредак, налик на разложени филмски кадар. “Гасови” су директан наставак “Димова”, уз увођење треће бојене вредности у поље слике. Њено присуство, у улози неба, из слике у слику се смањује, како се гас згушњава. “Бумови” имају четири бојене вредности, две хроматске, за енергију експлозије и две ахроматске, за облак дима. “Димови”, “Гасови” и “Бумови” су испражњени од “вишка” садржаја у формалном, а посебно у наративном смислу. Ипак, они неизбежно евоцирају извесне асоцијације. Димове везујемо за ватру или време непосредно након експлозије. Гасови упућују на коморе или бојне отрове, док Бумове најдиректније везујемо за експлозије. И једни, и други, и трећи, пак, остављају за собом ништавило и пустош. Управо у складу са тим, слике су лишене знакова било чијег присуства – навео је Стеван Китић, у пропратном каталогу изложбе.
Отварајући изложбу, историчар уметности Данијел Микић је напоменуо да је аутор ове поставке један од млађе генерације уметника, који није довољно популаризован у овом делу Србије.
– Али, добијао је значајне награде и врло је интересантан у свом раду. Стеван Китић је на уметничкој сцени активан од самог завршетка академских студија и током тог периода је, поред усавршавања и педагошког рада, изналазио нове уметничке путеве тражећи начине да оствари свој препознатљив изражајни став. То трагање, не узимајући у разматрање развојни и студентски ток, прелази у цртеж снажних колористичких и сугестивних набоја. Уз јасне називе радова, попут “Smooth operater”, “Junkie”, “Boss”, “King” или “Shaggy (Unkempt)” и “Dipso” видимо почетну идеју и крајњи резултат. Увек је допадљиво и прихватљиво везивање назива и самих радова, јер се тиме отклања свака дилема, поготово што се аутор јасно одређује према психолошком профилу сваког од представљених ликова широког дијапазона. За оне који прате савремене тенденције у уметности са почетка овог века, те радове можемо сврстати у сам врх домаће апстрактне фигурације – нагласио је Микић.
Стеван Китић је рођен у Нишу, 1980. године. Дипломирао је сликарство на Факултету ликовних умјетности на Цетињу, 2003. године, у класи професора Бранислава Секулића. Магистрирао је сликарство на Факултету ликовних уметности у Београду, 2008. године, у класи професора Чедомира Васића. Ради као ванредни професор на Факултету уметности у Нишу. До сада је имао више од 100 групних и 25 самосталних изложби у Србији, Црној Гори и Аустрији. Добитник је више награда и стипендија, навео је Душан Јаковљевић, PR Културног центра Чачак, део биографије аутора Стевана Китића.
Изложба ће бити отворена до 17. октобра.
Н. Р.