Како инклузивно образовање спроводе у италијанским школама, да ли и како њихово искуство могу користити наши учитељи и наставници, колико је инклузија значајна за ђаке са сметњама у развоју, као и за њихове родитеље, вршњаке, наставнике, о томе и многим другим сродним темама имале су прилику да у Болоњи сазнају запослене у Основној школи „Свети ђакон Авакум“ у Трнави. У Италију су на седмодневну обуку, од 26. новембра до 2. децембра, ишле њих четири – директорка Наташа Драгојевић Савић, психолог Драгана Тимотијевић, учитељица Ивана Славковић и наставница хемије Гордана Поповић, које ће сада своја запажања и знања поделити са колегама. Обуку и реализацију пројекта „Побољшање компетенција наставника за инклузивно образовање“ обезбедио је Erasmus+ програм, који финансира Европска унија. О овом драгоценом искуству разговарали смо са директорком ОШ „Свети ђакон Авакум“ Наташом Драгојевић Савић.
Школу у Трнави похађа петнаестак ученика са којима њихови учитељи и наставници раде по Индивидуалном образовном плану (ИОП) или по Индивидуализацији наставе. На основу ранијих истраживања, у школи су схватили да би тај рад могао да буде много бољи, а самим тим и да има видљивије резултате. Са својим пројектом су конкурисали за Erasmus+ програм. Тако су чланице пројектног тима отишле на обуку у Болоњу, коју реализује Erasmus Learnig Academy (ЕЛА).
– Ову обуку спроводио је тим из Болоње, а главни предавач био нам је Франческо Тарантино, програмер и директор тренинг центра ЕЛА, који је уједно и родитељ детета са развојном тешкоћом. Самим тим, обука је била квалитетнија, јер смо на његовом примеру видели како кроз систем и потешкоће пролази сам родитељ, а како ми можемо да отклонимо препреке. Добили смо веома корисне савете о многим питањима. Овакве обуке дају нам могућност да видимо како земље западне Европе решавају проблеме са којима се све више сусрећемо и ми у Србији – каже директорка Драгојевић Савић.
Обука је обухватила активно учење, дискусије и размену искустава, недоумица и примера добре праксе између предавача и самих учесника обуке… Веома значајно искуство је и посета једној школи, у којој су на примеру могли да виде како се примењује инклузија деце са сметњама у развоју.
– У Италији не постоје специјализоване установе за ове ђаке, већ се труде да их интегришу у редован систем школовања. Као и код нас, прави се посебан план за ученике са сметњама у развоју који добијају и додатну подршку. Специјални едукатори су им сами наставници, који су завршили и једногодишњу школу за пружање подршке таквим ученицима. У зависности од степена тешкоће у развоју, дете добија или свог личног специјалног едукатора или он ради са више ученика. У нашим школама овакви едукатори не постоје, јер наш закон не препознаје ту могућност. Оно што за сада можемо да применимо је боља коалиција са родитељима, јер, како смо и у Болоњи чули, сваки родитељ је највећи експерт за оно шта његово дете може, а шта не. Често занемаримо улогу родитеља, којима је веома тешко, почев од прихватања да им је дете са сметњама у развоју. Али, како је истакао и Франческо Тарантино, једном када то прихвате, онда су, заиста, сјајни партнери и наставницима и свима који раде са децом – наводи наша саговорница једну од посебно важних “лекција“.
Сарадња са родитељима је међу главним задацима у плановима даљих активности запослених у ОШ „Свети ђакон Авакум“, јер, како је више пута истицано током обуке, када се креира тим са породицом, онда све остале препреке нестају. У плану је и да оне које су прошле обуку, сада своја знања пренесу колегама у матичној школи.
– Презентоваћемо све и на Активу директора, као и Активу стручних сарадника Моравичког округа, како бисмо оснажили и друге колеге да конкуришу за Erasmus+ програм – каже директорка Драгојевић Савић.
Поред тима из Трнаве, на обуци у Болоњи су учествовале и њихове колеге, запослени у образовним установама у Хрватској, Шпанији, Малти и Шведској.
Запажање директорке Наташе Драгојевић Савић је и да су ђаци са сметњама у развоју у ОШ “Свети ђакон Авакум“ веома добро прихваћени од својих вршњака у школи, који, истиче она, такође, имају велику „корист“ – развијају толеранцију, емпатију, па и додатне вештине…
Весна Тртовић
Фото: ОШ „Свети ђакон Авакум“
ИТАЛИЈАНСКИ ПРИМЕР
Специјалне школе су у Италији укинуте давне 1977. године, а први закон који помиње особе са специјалним потребама усвојен је 1992. Обухват ученика са тешкоћама редовним школовањем је 99,99 одсто! У одељењима је највише 20 ученика, а поред редовног наставника, уколико има ученика са тешкоћама, у одељењу је још један наставник подршке (запослен у школи) који, такође, ради са целим одељењем. Ако је тешкоћа ученика озбиљнија, може бити ангажован и едукатор. Ова деца имају и развијену подршку кроз ангажовање стручњака из здравственог система, психолога, логопеда, разних дефектолога, радних терапеута, физиотерапеута…
ТРЕНИНГ „МЕКИХ“ ВЕШТИНА
Посебан део тренинга у Болоњи био је посвећен креирању инклузивне климе у учионици, како би се избегли негативни ефекти искључивања и одбацивања. Наглашена је неопходност тренинга „меких“ вештина, посебно четири елемента емпатије – видети свет њиховим очима, ценити их као људска бића, разумети њихова осећања и искомуницирати разумевање, наводи се у извештају пројектног тима трнавске школе.
„Финансирано средствима Европске уније. Изражена становишта представљају искључиво становишта аутора и не одражавају нужно ставове Европске уније или Фондације Tempus. Ни под којим условима се Европска унија, ни давалац наменских бесповратних средстава, не могу сматрати одговорнима за њихову садржину.“