IZ ŠKOLSKE KLUPE PRAVO NA POSAO!
Poslodavci u Srbiji koji žele da se uključe u sistem dualnog obrazovawa do kraja januara mogu da podnesu onlajn prijavu preko veb portala Privredne komore Srbije (PKS) (http://portal.dualnoobrazovanje.rs/). Učenici po dualnom sistemu, obrazovanje stiču u školi i kompaniji, gde usvajaju praktična i primenjiva znanja i veštine u realnom radnom okruženju. Prilikom prijavljivanja, poslodavci podnose izjavu o spremnosti za uključivanje u dualno obrazovanje i zahtev za akreditaciju. Prateću dokumentaciju za akreditaciju dostavljaju najkasnije za 10 dana od datuma podnošenja izjave i zahteva i to elektronskim putem na mejl: obrazovanje@pks.rs ili na adresu Privredne komore Srbije, Resavska 13-15, Beograd.
Dualno pbrazovanje je model srednjoškolskog stručnog obrazovanja, gde se znanje, veštine i stručne kompetencije stiču i u školi i kompaniji. Kako ističe Gorana Tanasković, rukovodilac RPK Kraljevo – OJ u Čačku, u zavisnosti od obrazovnog profila za koji se učenik opredeli, on već u prvom razredu može da ide u kompaniju na učenje kroz rad. Ipak, u većini profila, u koje je uveden dualni sistem obrazovanja, tokom prve godine djaci praksu stiču u školskim radionicama, a tek u drugom, trećem i četvrtom razredu u kompanijama.
-Neophodnost da se formalni sistem obrazovanja privede potrebama privrede za kadrovima podstakla je razvoj dualnog obrazovanja. Učenjem kroz rad učenici stiču praktična i primenjiva zananja u realnom radnom okruženju – u kompaniji, koja će im biti od dragocene pomoći, bilo da žele da se zaposle ili nastave školovanje. Nakon sticanja srednjoškolske diplome po dualnom modelu obrazovanja, učenik može da se zaposli kod poslodavca ili pokrene sopstveni posao. Osim toga, ima i odličnu prohodnost za dalje školovanje. Istovremeno, privreda dobija kvalitetne kadrove, poslodavci na ovaj način smanjuju troškove obučavanja novozaposlenih i ulažu u budućnost svojih kompanija – objašnjava Gorana Tanasković.
Na nivou Srbije, po dualnom modelu obrazovanja, prema podacima iz prošle školske godine, školovalo se više od 4.500 učenika u 80 škola, u 52 grada i opštine, u oko 600 kompanija. Dualno obrazobvanje je zastupljeno u 10 odsto celokupnog stručnog srednjoškolskog obrazovanja, sa tendencijom rasta, što najbolje govori o potrebama privrede, navodi Tanasković.
Privredna komora Srbije i regionalne komore su ključni akteri u procesu uvodjenja dualnog sistema obrazovanja, jer se nova metodologija upisa u srednje škole bazira na potrebama privrede.
Na teritoriji Moravičkog okruga najveće interesovanje za dualni model obrazovanja iskazale su tekstilna i drvopreradjivačka industrija (proizvodjači nameštaja) i metaloprerada (bravari, zavarivači…).
Trenutno je na području MO akreditovano 14 kompanija koje primaju učenike na dualni sistem obrazovanja. Više od 100 učenika se školuje po ovom sistemu uobrazovanja. U Čačku je akreditovano devet kompanija kod kojih se sprovodi dualno obrazovanje, ali, prema rečima Gorane Tanasković, potrebe za ovakvim profilima su daleko veće. Očekuje da će u narednoj školskoj godini biti formiran veći broj ovakvih odeljenja i da će se prijaviti veći broj kompanija koje mogu da obezbede uslove za praksu učenika u okviru dualnog sistema obrazovanja.
Profili uvedeni u model dualnog obrazovanja na području MO su: modni krojač, modelar odeće, bravari i zavarivači, operateri mašinske obrade, industrijski mehaničari. Izražena je potreba i za uvodjenjem profila operater izrade nameštaja, a veliko interesovanje vlada i za tehničare upravljanja CNC mašinama, električarima i svim profilima koji spadaju u oblast gradjevinske struke.
Problem deficita kadrova na teritoriji MO postoji skoro 20 godina. Tome je doprineo trend pojačanih migracija, što je dovelo u pitanje opstanak pojedinih proizvodnih delatnosti, a to se, pre svega odnosi na tekstilnu, metalopreradjivačku i drvnu industriju. Ni ostale delatnosti nisu poštedjene udara koje im je nanosio sve snažniji talas migracija. Nadležni u državi su prepoznali deficit kadrova kao veliki problem sa kojim se suočava privreda Srbije, tako da su u prethodnih četiri-pet godina preduzeli značajne mere koje bi trebalo da daju dobre efekte u smanjenju talasa migracija, prvenstveno mladih obrazovanih kadrova. Značajni pomaci su postignuti i u razvoju dualnog obrazovanja.
V. Stepanović
SLEDEĆE ŠKOLSKE GODINE NOVI PROFILI
Dualno obrazovanje sprovodi Ministarstvo prosvete u saradnji sa Privrednom komorom Srbije. Do sada je više od 4.000 učenika u Srbiji završilo školovanje po dualnom modelu obrazovanja i oko 70 odsto njih je našlo posao upravo u kompanijama u kojima su učili kroz rad ili u okviru struke. Oko tridesetak odsto je nastavilo dalje školovanje, što je takodje jedna od prednosti dualnog obrazovanja, jer ima primera da čak i kompanije stipendiraju nastavak školovawa djaka koji im se kasnije vrate kao kadrovi sa visokom obrazovanjem.
U ovoj školskoj godini, oko 6.900 srednjoškolaca učenje kroz rad realizuje u skoro 900 kompanija, na 47 obrazovnih profila. Najtraženiji profili su iz mašinske i elektroindustrije, kao i iz oblasti ugostiteljstva, turizma i trgovine. Na inicijativu privrede, od sledeće školske godine biće uvedeni i nove profili, kao što su tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera, obućar, trgovinski tehničar, stolar i tehničar štampe.