Kultura

МУРАЛИСТА У ГАЛЕРИЈИ

САМОСТАЛНА ИЗЛОЖБА ВУКА ЂУРИЋА ЕНДА У КУЛТУРНОМ ЦЕНТРУ

После бројних зидова по српским, али и многим градовима широм света, Вук Ђурић Ендо осваја и галеријске просторе. Изложба његових дела отворена у Културном центру, у уторак, 26. децембра, је прва самостална у Чачку. Судећи и по препуној Галерији те вечери, о овом младом уметнику, већини познатом као муралисти, још ће се причати.

(НЕ)СУПРОСТАВЉЕНИ ПОЛОВИ ДВА (НЕ)СПОЈИВА СВЕТА

Марија Радисавчевић, Вук Ђурић и Весна Петровић

Изложбу је отворила млада историчарка уметности Марија Радисавчевић речима да Вук Ђурић на својим сликама спаја наизглед два супростављена света. Зато она о изложби размишља кроз два пола, али који нису супростављени, већ стоје у једном изузетном односу, у корелацији, јер се међусобно и допуњују и надовезују.

– Имамо Вука као сликара, као изузетног street-art цртача, муралисту, који нам овом изложбом доноси платна прочишћених облика, плошних бојених површина. То су платна која стоје на најсјајнијој традицији нашег апстрактног, геометријског сликарства и која нам доносе причу, попут дневничких забелешки о њему самом, али која остављају сасвим довољно простора и за нека индивидуална, лична, само наша промишљања. За мене су ова платна као исечци великих, зидних слика које је Вук радио, а које су само преобликоване у мање формате, упаковане у овај простор Галерије. Тако праве фузију та два света, наизглед неспојива, чиме показује како се неке успостављене баријере и границе могу рушити, превазилазити и како се у оквиру тих новоуспостављених „граница“ може функционисати. Након ових експеримената, освојених зидова галерије, па и изласка у простор са неким објектима и, мени посебно драгих, таписерија, можемо само, са великим нестрпљењем и ишчекивањем, да прижељкујемо његове следеће изложбе, којима ће, како сам каже, умиривати хаос и уређивати неред – рекла је Марија Радисавчевић.

Она је подсетила да је са Ђурићем почела сарадњу 2016, када су у Уметничкој галерији „Надежда Петровић“ заједно организовали тријеналну изложбу „Млади“, којом су представљени млади, неафирмисани уметници на почетку својих професионалних каријера.

– Та одговорност која је постављена тада пред нас, када погледамо ову изложбу, али и када сагледамо Вуково целокупно стваралаштво, потвруђују да смо били на добром путу. То нам даје додатну енергију и полет за рад, али и причињава велику срећу, јер видимо да наши уметници превазилазе, не само локалне границе и оквире, већ и регионалне, а у Вуковом случају и много шире – речи су Марије Радисавчевић.

ВУК НАСУПРОТ ИЛИ УЗ ЕНДА

Осим сликарских платна великог формата, махом акрила, на изложби у Чачку су и две таписерије, као и једна инсталација у простору. Ендо је пред сам догађај осликао и један зид Галерије. Како наводи Марија Радисавчевић у каталогу за изложбу, овај његов рад назван „Безгранично“ конкретан је показатељ да се његова сликарска пракса не може посматрати независно од оне која обухвата поље street-art-а.

– Његова припадност овом уметничком покрету присутна је, осим на очигледно осликаном зиду у физичком простору изложбе, и на сликама које су својеврсни индексни знакови који нас наводе на ту помисао. Чак и када слика на платнима, он их третира као зид, преводећи стратегије уличне уметности у оквире онога што се традиционално означава као штафелајно сликарство. Тим поступком, у симболичном смислу, нарушава устаљени „академски“ референтни систем, али и поредак street-art-а његовим увођењем у простор галерије, што све заједно можемо посматрати као други пол ове изложбе на којој стоји Ендо, насупрот или уз Вука Ђурића, сликара –  написала је Радисавчевић.

Изложбом Вука Ђурића Енда заокружена је овогодишња, веома богата понуда Ликовног програма Културног центра. Поставку Ђурићевих дела посетиоци могу да погледају и током јануара 2024.

В. Т.

(БЕЗ)ГРАНИЦА

Велики број посетилаца, међу којима је било и много младих, Ендових колега муралиста, сликара, пријатеља, допринео је да се, заиста, у самој Галерији осети дух улице, у најпозитивнијем смислу речи. Изложба у Чачку је Вуку Ђурићу једанаеста самостална, углавном, у галеријама Србије (2018. излагао је  у Цириху). И сам он своја дела другачије сагледава када се нађу у галерији, посматра их, каже, као целину. Рад „Безгранично“ је најсличнији Енду муралисти:

– Овај рад има границу, али уједно, као да је нема. Јер, сви живимо у илузији да смо без граница, али, у ствари, то није тако. А опет, све може да се обрне, да су границе само наша илузија – уметниково је посматрање.

Сада, када је „постао пророк и у свом селу“, како нам је Ђурић уз осмех задовољства рекао, може мирно и лакше да иде даље. Он би већ требало да је на другом континенту, у Јужној Америци, одакле ће нам, обећава, донети нове приче.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.