Društvo

МОРАВСКИ КОРИДОР МЕЊА ТОК МОРАВЕ

ПРЕЗЕНТАЦИЈА СТУДИЈЕ ПРОЦЕНЕ УТИЦАЈА НА ЖИВОТНУ СРЕДИНУ АУТО-ПУТА ПОЈАТЕ – ПРЕЉИНА

Много питања, дилема и дискусије било је током јавне презентације Студије процене утицаја на животну средину и друштво будућег “Моравског коридора” (ауто-пут Е761 Појате – Прељина). Консултације и презентација, одржане у среду вече, 30. септембра, довеле су испред Дома културе многе мештане чачанских села кроз која пролази траса ауто-пута, из Мрчајеваца, Доње Горевнице, Мојсиња, Станчића, Балуге, Коњевића, Прељине, Љубића и Ракове. О студији су говорили и на питања одговарали представници турске Компаније „2U1K“, консултантске куће која је ангажована на пројекту.

Гунал Озенирлер, инжењер заштите животне средине у Компанији „2U1K“, рекао је да су урађена теренска истраживања на целој траси, укупне дужине 112 километара. Он је навео да ће Студија процене утицаја на животну средину и друштво, када буде завршена, бити достављена Влади Србије, која, уз кредитну подршку међународних финансијских институција, финансира изградњу “Моравског коридора”. 

Гунал Озенирлер, инжењер заштите животне средине у Компанији „2U1K“

Један од најзахтевнијих подухвата биће регулација Западне Мораве на самој траси. Ток реке биће знатно промењен на неколико локација. Мештане је посебно интересовало како ће то утицати на екологију, као и на живот оних који имају имања поред саме реке.

– Предвиђена је регулација реке у дужини око 32 километра. Највећи део регулације је управо кроз територију Чачка, док ће најзначајнији делови бити код Краљева. Обрадили смо утицаје који се односе на саму регулацију… Због постојећег екосистема, старо корито реке, са обе стране будућег тока, остаће у функцији и биће попуњено водом. Пројекат регулације Западне Мораве радио је Институт за водопривреду „Јарослав Черни“. Док траје израда Студије процене утицаја на животну средину, раде се и други планови – рекао је Озенирлер, који је навео да ће изградња ауто-пута почети током следеће године, али није могао да прецизира тачан датум, будући да су „због техничких консултаната могуће измене“. Према пројекту, изградња целог „Моравског коридора“ биће завршена до новембра 2023. године.

„Моравски коридор“ подељен је на три деонице, које обухватају 48 села. Чачак и Краљево су на деоници 3, на којој ће се градити 15 мостова, четири надвожњака, девет подвожњака, 15 пропуста и две петље.Цео пут, чија је вредност око 800 милиона евра, градиће америчко-турски конзорцијум „Бехтел-Енка” (Bechtel-ENKA). Деоница која пролази долином Западне Мораве повезиваће око пола милиона становника у централној Србији, односно у Чачку, Краљеву, Врњачкој Бањи, Трстенику, Крушевцу, Сталаћу и Ћићевацу, а биће и веза ауто-путева Београд – Ниш (источна Србија) и Београд – Јужни Јадран. Према процени, ауто-пут ће повезивати и око 21.000 компанија, а време путовања од Прељине до Појата биће смањено за један сат.

У Чачку је одржана седма, завршна презентација Студије, која је раније била у свим локалним самоуправама кроз које пролази ауто-пут. Израда Студије почела је прошле године, а завршетак се очекује након рокова за питања и жалбе грађана, које се могу доставити на мејл: office@koridorisrbije.rs или телефоном на број: 011 33 44 174.

В. Тртовић

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.