Društvo

МЛАДИМА ТРЕБА НАУКА – НАУКА НЕ МОЖЕ БЕЗ МЛАДИХ

ПРОФЕСОР БИОЛОГИЈЕ БИЉАНА УСКОКОВИЋ БРКОВИЋ НА ФЕСТИВАЛУ „SCIENCE ON STAGE“ У ПРАГУ

Ђаци су све мање заинтересовани за науке, посебно природне. За већину су оне тешке, досадне, са веома мало „живота“, како то често кажу. Нису популарне, јер, сматрају многи, не могу да донесу велико материјално богатство, бар не тако брзо… Није ово случај само у Србији, јер, како указују бројна истраживања у Европи, постоји страх да свет остане без стручњака. Без њих нема научних достигнућа… А свет без науке тешко би функционисао. Наставници у школама се боре на разне начине да разбију стереотипна и погрешна мишљења, да за науку заинтересују што више ученика.

Биљана Ускоковић Брковић, наставница биологије у Основној школи „Милица Павловић“, успела је да на једноставан начин науку приближи младим нараштајима. То је показала и на овогодишњем, 12. фестивалу „Наука на сцени“ (Science on Stage), који је од 24. до 27. марта одржан у Прагу. Kao део нашег националног тима, представила је пројекат „Визуелна перцепција“ који је она осмислила, а реализовали су га њени ученици из одељења 6/4 и 7/5. 

На Фестивалу науке у Прагу наставница Биљана Ускоковић Брковић представила пројекат „Визуелна перцепција“

Мрежа „Science on Stage“ окупља бројне наставнике научних, техничких и уметничких дисциплина (познатих као STEAM) у Европи. Сваке две године ова мрежа организује највећи европски образовни фестивал, увек у различитој земљи. У Србији је први Национални фестивал одржан у септембру прошле године у Београду, у организацији Института за модерно образовање, LINK group и Основне школе „Савремена“. Наставница Биљана Ускоковић Брковић и њени ђаци припремили су пројекат „Визуелна перцепција“. То је, заправо, прича о оку као једном од најсавршенијих делова човековог организма. Кроз израду модела људског ока од разних материјала, настојали су да себи и вршњацима објасне како нам то очи помажу да упознамо свет, како око, заправо, „ради“, зашто неко има добар, неко замагљен вид, а неко уопште не види… Све уз менторство своје наставнице, која је пре две године била међу десет најбољих едукатора у Србији, у избору Удружења за подстицање предузетништва „Живојин Мишић“.

Чачански штанд на Фестивалу

Захваљујући и овој награди стигао јој је позив за учешће на Националном фестивалу „Наука на сцени“. Идеја да тема пројекта буду очи родила се на првом часу ове школске године у 7/5, када су је ђаци питали да ли да Брајевим писмом напишу рођенданску поруку својој другарици која је слепа од рођења. Овај пројекат је на Националном фестивалу одабран међу 35 као један од четири победника, који ће представити Србију на Фестивалу у Прагу.

– Суштина нашег пројекта је била да на једноставан начин објаснимо нешто што је веома сложено. Спојили смо науку, креативност и живот – каже наставница Биљана, истичући да су ученици све сами урадили. Уз њена упутства, са великим ентузијазамом ученици 6/4 израдили су спољашњи део ока. Њихови старији другови, седмаци и осмаци, били су задужени за онај сложенији, унутрашњост ока.

Са колегама из српског тима

– Велики део посла изнели су седмаци. Запажено национално представљање пројекта у Београду имали су Сара Ћировић, Никола Коларевић и Теодора Драмићанин. Они су својом презентацијом, ставом, елоквенцијом „освојили“ све на фестивалу, од жирија до других наставника, па и колега из Хрватске, који су дошли како би се припремили за свој национални, а онда и европски Фестивал „Наука на сцени“. Зато ми је било веома жао што деца нису могла да иду са нама у Праг – испричала нам је наставница Ускоковић Брковић.

На европском фестивалу учествовало је око 350 STEAM наставника. Како описује наша саговорница, било је много занимљивих пројеката, јер су учесници кроз живописну, инспиративну и интернационалну атмосферу представили своје најиновативније наставне идеје колегама на штандовима, у радионицама и на бини. Пројекат „Визуелна перцепција“ добио је одличне критике од представника десетак земаља Европе. Наш штанд посетили су бројни представници чешког образовног система, а велику подршку дале су колеге из Хрватске.

– На фестивалу су представљени пројекти у седам категорија, 13 је награђено. Колико сам могла да закључим, награђени су они у којима су наставници на најједноставнији начин дошли до резултата, а које ће моћи да пренесу младима. Сви учесници су добили шансу да сада своје пројекте додатно унапреде. Успоставили смо и многе контакте и позвани да учествујемо на следећем Фестивалу науке у Финској, који ће бити 2024. године – преноси неке од многих утисака Биљана Ускоковић Брковић, која је, као и њене колеге, добила признање амбасадора „Science on Stage“, што је резултат успешно реализованог пројекта и првог учешћа Србије на Фестивалу науке.

Шетња Прагом

– Суштина целе приче је да младима приближимо науку, да све што је ученицима основних школа апстрактно – биологија, физика, хемија, ми наставници учинимо конкретнијим, да повезују различите науке и искуства из живота, да са децом водимо „дебату“, а не да они напамет уче градиво… Њима треба „жива“ наука, а ми смо ту да у њима развијемо љубав према истраживању, да им подстакнемо радозналост, да их мотивишемо. Они имају огроман потенцијал, на нама је само да га препознамо. Наравно, поента је да се знање стиче целог живота, да није крај када се заврши школа. Потребно је још нешто… Често деци говорим да, ако не унесу себе у било који рад, неће осетити ни срећу, ни задовољство – закључује наставница Биљана Ускоковић Брковић, поносна на своје ученике и њихова постигнућа.

Она је то и кроз ову причу успела да пренесе својим ученицима. Доказ је и њихов полет док су „стварали“ око, за само петнаестак дана. И нестрпљење да заједно почну нешто ново.

В. Т.

ТИМСКИ РАД

Тимски рад у науци је незаменљив. То се показало и на пројекту „Визуелна перцепција“, који је у Прагу представљен у категорији „Разноликост у STEAM образовању“. Професор Биљана Ускоковић Брковић је „идејни творац“, али како истиче, то не би успело на прави начин да се други нису укључили. За израду модела ока ученици су користили разне материјале, махом лако доступне и јефтине: глину, пластелин, хартију, дас масу, стиропор, картон, боје… Зато је била важна подршка и помоћ Биљаниних колега – Драгише Петковића, професора у пензији, Сање Живановић и Иване Кнежевић, које предају ликовну културу, Александра Дилпарића и Љиљане Иванковић, професора информатике и Катарине Драмлићанин, професора енглеског језика.

ВРАТИМО МЛАДЕ НАУЦИ

Као кровна организација, са центром у Берлину, мрежа „Science on Stage“ координише активности чланица из 35 земаља и промовише прекограничну размену најбољих пракси и идеја STEAM образовања. На глобалном нивоу, поред Европе, обухвата Канаду, Египат, Казахстан и Грузију.

– Циљ је побољшање квалитета наставе природних научних дисциплина, а мрежа омогућава наставницима да размењују концепте предавања и сопствено искуство, надахњујући, инспиришући и информишући их о ширим научним истраживањима. Свака држава има свој национални управни одбор, који координише и реализује активности у својој земљи – објашњава чачанска наставница Биљана Ускоковић Брковић и додаје да су Србију на Фестивалу у Прагу, поред ње, представљале колеге из Београда, Лазаревца и Ниша.

У хаљини Иване Кнежевић са мотивима Чачка

ЧАЧАК НА ИВАНИНОЈ ХАЉИНИ

Биљана Ускоковић Брковић је у Прагу представљала Србију, Чачак и своју ОШ „Милица Павловић“. Са поносом истиче да је на Фестивалу носила хаљину коју је урадила њена колегиница Ивана Кнежевић, наставница ликовне културе. Ова хаљина је Чачак у малом, јер је Ивана на њој, уз ћирилична слова, осликала симболе нашег града – војводу Степу Степановића, глумицу Соњу Савић, песника Диса, Бору Чорбу, реплику слике Надежде Петровић „Пут за Ресник“ и Биљанине омиљене сове… Како нам је Биљана испричала, многи су се окретали, питали о Чачку и личностима које су представљене на тој хаљини!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.