Društvo

MIRJANA KNEŽEVIĆ U JEŽEVICI OSNOVALA PRVU SEOSKU TURISTIČKU AGENCIJU U NAŠEM KRAJU

Mirjana Knežević, iako je odavno stekla diplomu inženjera grafičke tehnologije, ovim poslom se nikada nije bavila. Svoju profesiju već dvadesetak godina vezala je za svet turizma. Radila je za mnoge druge agencije, a onda je pre dve godine odlučila da se sama okuša u ovim vodama. U Ježevici, gde živi sa porodicom, osnovala je Turističku agenciju „Lazena“, koja je među retkim seoskim turističkim agencijama u Srbiji. Svoje brojne goste, od kojih su mnogi došli iz drugih zemalja, do sada je vodila na zanimljiva turistička mesta u zapadnoj Srbiji, ali namerava da krene i u neka nova iskustva.

Prvi razlog što je izabrala Ježevicu je što je u porodičnoj kući već postojao poslovni prostor, a njena odluka pokazala se ubrzo kao pravi pogodak. U organizaciji „Lazene“ za protekle dve godine putovali su đaci i nastavnici na izlete, ekskurzije, kampove, brojne događaje… Ali, na nagovor profesorke Snežane Štetić (2018. radila je Strategiju razvoja turizma Grada Čačka), Mirjana se od prošle godine bavi i receptivnim turizmom. To znači da je, zahvaljujući njenom angažovanju, u Čačak, ali i u druge krajeve Srbije, dolazio veliki broj stranaca. Ovaj vid turizma, koji je i zbog interneta u poslednjih desetak godina sve atraktivniji, sada je među glavnim Mirjaninim preokupacijama. 

– Suština ovog turizma je da se potencijali mesta pretoče u jedinstven turistički proizvod, koji može da se plasira na strano tržište. Mi nemamo Fontanu di Trevi, ali imamo prirodne lepote, dobru gastronomiju, ljubazne domaćine. To su prednosti, na koje jedino možemo da računamo… Strancima je zanimljivo i da budu gosti u seoskom domaćinstvu, da osete atmosferu ovdašnjeg života i svakodnevnih poslova, zbog čega planiramo saradnju sa seoskim domaćinstvima i ježevačkim Udruženjem žena „Evgenija“. Takav vid turizma zahteva odlazak na sajmove u inostranstvu, dobre kontakte sa stranim turoperaterima, profesionalne i zanimljive brošure – objašnjava Mirjana.

Osmišljeni sajt i iskustvo koje je Mirjana stekla, učinili su da mnogi saznaju za „Lazenu“. Preko ove agencije u Srbiju su dolazili turisti iz Amerike, Nemačke, Ukrajine, Jermenije, Rusije, Holandije, Švajcarske, Južne Koreje… Nedavno je kontraktirala i jedna Kanađanka, koja želi da organizuje grupu za turistički obilazak nekoliko destinacija u Srbiji i u okolnim zemljama. Naravno, kao i svaki proizvod, Mirjana ponudu prilagođava, jer nisu iste stvari zanimljive Amerikancima, Nemcima, Kinezima ili Grcima.

Kada su bili u Čačku, Amerikanci su želeli samo hajking, odnosno pešačenje po Ovčaru i Kablaru… Tri dana smo proveli u klisuri, prošli skoro sve staze sa Goranom Nikolićem iz TOČ-a. Koreanci su bili oduševljeni Čačkom i okolnom prirodom, manastirima, ljudima… Fascinirani su i fikusom u Domu kulture! Bili su ukupno deset dana u Srbiji, a sedam u našem gradu. Nemci koji su došli kao timbilding su želeli splavarenje Drinom… Svaka grupa je priča za sebe, a u obilazak grada uvek krenem od brda Ljubić, odakle se najlepše vidi Čačak, Ovčar i Kablar, a za Srbiju ima i veliki istorijski značaj… Pored svih ostalih znamenitosti, obavezno ih vodim i u Institut za voćarstvo, što je strancima uvek veoma zanimljivo. Želim da u toj ustanovi bude i deo gde mogu degustirati rakije, jer ih i to mnogo interesuje – samo su neke od zamisli koje Mirjana želi da ostvari.

Dobra priča je, kaže ona, što je Čačak deo Turističke regije Zapadna Srbija. Prema njenom mišljenju, samo povezani možemo da napredujemo i u turizmu, jer objedinjeni sadržaji mogu duže zadržati strance u našem regionu. Nedostatak je naše „turističko“ (ne)obrazovanje.

– Ja volim Čačak, koji ima odlične turističke potencijale, od kojih možemo da napravimo neobične proizvode, privlačne za strance. Ali, svi, počev od konobara u restoranima, treba da prođu obuku… Jer mnogi Čačani ne znaju šta sve mogu, prvo sami da vide, a onda i drugima pokažu. Nedostaje još ovakvih receptivnih agencija, kao i povezanost samih ustanova, jer turizam ne čini jedan čovek ili segment, već svi moramo da radimo zajedno, da bismo doveli i zadržali stranca u gradu – smatra Mirjana Knežević.

U pripremi je i projekat za organizovanje kampa za decu iz dijaspore. Ideja se rodila na manifestaciji „Dani srpske kulture“ u Frankfurtu, jer su mnogi pokazali interesovanje da svoju decu, posebno za vreme letnjih raspusta, pošalju u Srbiju.

– Mnoga deca ne znaju ili su zaboravila srpski jezik, tako da ćemo za njih u Čačku napraviti edukativno-sportsko-rekreativni kamp. Glavni cilj je da nauče o istoriji i tradiciji Srbije i da se povežu sa svojim korenima. Kroz zabavne radionice mogu da uče srpski jezik, čemu bi doprinela i deca iz Čačka, koja bi bila uključena u rad kampa. Biće organizovani i izleti do klisure, a dovešćemo ih i u Ježevicu – navodi Mirjana.

U izradi je i sajt na nemačkom jeziku. Uspostavila je saradnju sa jednim tamošnjim turoperaterom, a tom tržištu želi, pre svega, da ponudi zdravstveni turizam, srpske banje i termalne izvore, uz obavezni odlazak na planine, u manastire i na druga zanimljiva mesta.

Za realizaciju ovih programa neophodno je više ljudi, tako da Mirjana i preko „Čačanskog glasa“ poziva na saradnju sve koji su zainteresovani da rade ovaj posao, ali naglašava da je za kandidate važna želja i ambicioznost. Naravno, i da su spremni da rade u Ježevici.

V. Trtović

TURISTIČKA „ŽICA“

Turizam je Mirjanin prvi posao još od 2001, dok je bila student druge godine fakulteta u Beogradu. Iste godine položila je sve ispite i praktični deo i postala licenciran turistički vodič. „Glavni krivac“ za ovu odluku je profesorka Snežana Štetić, koja je u njoj prepoznala turističku žicu. Mnogo joj je pomogao i prijatelj Radenko Ćurčić iz Mršinaca, koji godinama radi kao turistički vodič… Takođe, kaže da joj značajnu podršku daju zaposleni u Turističkoj organizaciji Čačka, sa kojima ima dobru saradnju. Ove godine na Sajmu turizma u Beogradu Mirjana Knežević dobila je nagradu za „Pet idealnih dana u Srbiji“.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.