Pre dve godine u čačanskoj Gimnaziji započela je realizacija nastavnog plana i programa za učenike sedmog razreda osnovne škole nadarene iz matematike. Gimnazija je u aprilu 2015. godine od resornog ministarstva dobila verifikaciju za realizovanje ovog nastavnog programa, odnosno, otvaranje posebnog odeljenja za nadarene sedmake iz matematike. S obzirom na izuzetne rezultate koje postižu učenici osnovnih škola iz matematike, kolektiv Gimnazije je smatrao da su se stekli uslovi da se nadarenima pruži prilika da u ovoj srednjoškolskoj ustanovi nastave svoje školovanje, kroz sedmi i osmi razred, gde su polagali i malu maturu. Prva generacija učenika ovog odeljenja, po nastavnom planu i programu, imala je iste predmete, kao i njihovi vršnjaci u redovnom školovanju, ali više časova iz matematike, fizike i informatike. Fond časova je isti, kao i u sedmom i osmom razredu osnovne škole, ali sa nešto manje časova iz muzičkog, likovnog, geografije i istorije.
Nasmejani i raspoloženi mali maturanti, nadareni matematičari, u razgovoru za naš list naglasili su da su srećni što su osnovno školovanje završili u Gimnaziji, jer su više naučili, saznali puno novog i ovu školu bi preporučili deci koja vole matematiku. U osnovnoj školi, kako kažu, mogu dosta da nauče, ali u ovom posebnom odeljenju mnogo opširnije, jer su svi đaci dobri, nema loših, i zbog toga mogu više gradiva da pređu i brže napreduju.
Direktor Gimnazije Ivan Ružičić, naglašava da je veoma bitno da li je prva generacija učenika sedmog i osmog razreda nadarenih za matematiku, koja je u ovoj obrazovnoj ustanovi pre nekoliko dana polagala malu maturu, zadovoljna stečenim nivoom znanja i rezultatima koje su postigli.
– Ovo je jedno homogeno odeljenje, koje je probrano, gde je urađena pozitivna selekcija. Činjenica je da ima manje đaka u odeljenju, da nema učenika koji slabije prate program i da nastavnici imaju više vremena da im bolje objasne gradivo. Naša ideja je i bila da učenicima koji su nadareni za matematiku i informatiku pružimo mogućnost da, ne samo u školskoj, već pre svega u odeljenskoj sredini, budu sa sličnima i da kao posebno odeljenje, uz više časova matematike, fizike i informatike, postignu bolje rezultate iz ovih predmeta. Pratićemo njihovo dalje školovanje, kako bi videli i učinak projekta sa nadarenim učenicima. Oni su učestvovali na mnogim takmičenjima, osvajali nagrade, ali ne samo iz prirodnih, već i iz društvenih predmeta. Gimnazija i jeste zamišljena da đaci sebe pronalaze, da vide koje im oblasti odgovaraju za studiranje. Zadovoljan sam onim što je postigla prva generacija malih maturanata, ali biću još srećniji ako su zadovoljni učenici i njihovi roditelji – kaže Ivan Ružičić.
Direktor ističe da su profesori često održavali roditeljske saсtanke, ali i razgovarali sa decom, kako bi im pomogli da se što lakše prilagode. Prema njegovim rečima, deci je u početku bilo vrlo teško:
– Roditelji su nam govorili da je njima bila potrebna hrabrost da se opredele za ovo odeljenje. Ali, ono što jeste posebna vrednost naše škole je da stvaramo atmosferu gde se znanje ceni, poštuje. Hoćemo prave vrednosti da ugrađujemo u živote mladih ljudi. Tačno je da su oni došli sa strahom, alu su vremenom videli da po znanju, radu i odgovornosti pripadaju ovoj školi. Za nas su vredni učenici prioritet, svi nastavnici su ovde da im maksimalno pomognu i da ih zajedno sa roditeljima usmerimo na pravi životni put. Znamo da je sticanje znanja najteži posao i da nije lako učiti.
Marko Damljanović, razredni starešina malih maturanata, takođe je zadovoljan njihovim postignutim rezultatima, a posebno činjenicom da su oni prevashodno dobra deca koja će postati dobri ljudi:
– Dobri su đaci, veoma inteligentna deca. Ove godine smo imali 13 odličnih i šest vrlo dobrih đaka. Većina učenika će nastaviti školovanje u našoj Gimnaziji, dva će pokušati da upišu Matematičku gimnaziju u Beogradu, a posle prvog kruga testiranja su postigli da budu u prvih 100 đaka, koliko ta gimnazija i prima ove godine. Sarađivali smo veoma dobro, učenici su nas slušali, postigli smo puno dobrih rezultata, i više nego što smo očekivali. Obe godine smo imali predstavnike na republičkim takmičenjima i olimpijadama. Takođe je veoma važno i to da je drugarstvo u okviru odeljenja solidno. Uspeli smo da ih “otvorimo” i da im “probudimo” njihovu razdraganost i veselu energiju mladosti.
Učenica Mina Joksimović ističe da je razredni starešina dosta pažnje posvetio đacima, trudio se da im što bolje pojasni matematiku i u tome je, kako kaže, uspeo:
– Dopada mi se način, pristup radu, kako profesor predaje gradivo. Pored rešavanja matematičkih problema, pomagao nam je i da prevaziđemo sve ostale školske bojazni, nedoumice i strepnje. Inače, upisala sam sedmi razred u Gimnaziji, jer sam smatrala da će se u ovoj školi više vremena posvetiti matematici. Zahvaljujući tome što profesori ozbiljnije pristupaju predmetima, postigla sam dobre rezultate, bila sam na Republičkom takmičenju iz matematike u sedmom i u osmom razredu. U tome su mi pomogli profesori Marko Damljanović i Suzana Luković. Pokušaću da upišem Matematičku gimnaziju u Beogradu.
Mala maturantkinja Ana Čuturović kaže da su u ovom posebnom odeljenju za dve godine više naučili iz matematike i fizike, nego u osnovnoj školi:
– Na časovima matematike u osnovnoj školi mi je bilo prilično dosadno, jer je nastavnica morala da posveti pažnju i đacima koji slabo znaju ovaj predmet. Ovde su mnogo bolji đaci i zahvaljujući tome imala sam bolje rezultate na takmičenjima, nego u petom i šestom razredu. Upisaću prirodni smer u Gimnaziji. Iako sam ovde završila osnovnu školu, nisam se opredelila da studiram matematiku, radije bih nešto poput programiranja ili elektrotehnike. Ali, u svakom slučaju matematika je jedna od najbitnijih nauka, tako da mi je puno pomoglo što sam osnovnu školu završila u ovom posebnom odeljenju.
Vid Vukićević je takođe upisao odeljenje učenika nadarenih za matematiku da bi stekao više znanja iz matematike, fizike i nekih drugih predmeta:
– Ostvario sam dobre rezultate na takmičenjima iz istorije i hemije. Zavoleo sam istoriju zahvaljujući profesorki Mili Lekić. Iz istorije sam bio na Republičkom takmičenju, a iz hemije sam osvojio treće mesto na Opštinskom takmičenju. Upisaću Gimnaziju, prirodni smer. Ovde sam upoznao mnogo dobrih drugara i dobre profesore. U ovom odeljenju se radi ozbiljnije, profesori su strožiji, učenici mirniji na času, svi slušaju i može više da se nauči.
I Luka Pavlović je upisao ovo odeljenje jer voli časove matematike, fizike i hemije:
– Najbolje rezultate sam postigao na takmičenjima iz fizike, prošle godine sam bio prvi na Republičkom takmičenju, a ove godine drugi. Ostvario sam plasman na Srpskoj fizičkoj olimpijadi, gde sam takođe bio drugi. Sada mi predstoji predtakmičenje za Međunarodnu olimpijadu. Upisaću Gimnaziju, prirodni smer. Ovu školu bih preporučio đacima koji vole prirodne predmete, mnogo će naučiti.
Ova deca znaju i to da su mudri ljudi davno rekli da je matematika jezik kojim govore sve prirodne nauke: “Ne postoji nijedna matematička oblast, ma kako ona apstraktna bila, koja se ne bi mogla primeniti na pojave realnog sveta”. A čuveni matematičar i osnivač kibernetike Norbert Viner tvrdio je da je matematika nauka mladih: “Drugačije ne može ni biti. Bavljenje matematikom predstavlja takvu gimnastiku uma, da je za nju potrebna sva gipkost i izdržljivost mladosti”. Svojom željom za sticanje novog znanja to potvrđuju mali maturanti Gimnazije, nadareni matematičari Mina, Ana, Vid, Luka…
N. R.