ПОРТРЕТ ФИРМЕ “АНДОРА ТИМ”
– Андора је мала континентална држава на Пиринејском полуострву у југозападној Европи, смештена између Француске и Шпаније, површине од само 468 километара квадратних. Мала држава која има много пријатеља и велике могућности захваљујући једној планини. То је за мене фасцинантно и, што је још важније, асоцијација на наше мало предузеће, које има велике пријатеље са којима можемо да постигнемо много. То је јако важно, јер сарађујемо са великим фирмама, са озбиљним штампаријама, које су нам, пре свега, пријатељске куће. Једни другима помажемо. А тим је лепа реч, јер ништа није заслуга само појединца, него баш тимског рада. Највеће богатство наше фирме су запослени, који знају да је свако паковање аутопортрет особе која га је урадила. Управо зато они свој рад потписују квалитетом. И тако је настао назив “Андора тим”… – објашњава Наташа Макљеновић, која заједно са снајом Горданом Вуковић води једну од водећих фирми у производњи луксузне амбалаже, на тржишту препознатљива управо по квалитету.
АУТЕНТИЧНЕ КУТИЈЕ ПО ЗАХТЕВИМА КЛИЈЕНАТА
Иако су се привреднице Наташа и Гордана званично удружиле у новембру 2020. године, “Андора тим”, као модерна графичка радионица, има традицију породичног предузетништва дугу више од 35 година. Одговарајући на свакодневне потребе и захтеве тржишта, запослени ове фирме су створили велики асортиман производа, а специјализовали су се за производњу луксузних кутија, паковања, амбалажа, како год.
– Две породичне фирме смо удружили да бисмо били бољи, ефикаснији, видљивији на тржишту и постигли што боље резултате. Наравно, удруживање се брзо показало као добро. А чињеница је да је паковање део процеса развоја сваког производа, што ће га у мору других или сличних издвојити на тржишту. Квалитет и дизајн кутије, односно, паковања чине први контакт сваког производа са потрошачем. Наше кутије су аутетничне, јер их правимо према специфичним захтевима и потребама клијената. Дизајн одређује купац, углавном уз сарадњу наших графичких дизајнера – каже Наташа Макљеновић.
По жељи клијента, “Андорин” тим ствара кутије за различите намене, за кравате, лептир машне, мараме, ешарпе, кошуље, текстилне производе попут веша, мајица, пиџама, јакни…, за ципеле, торбе, албуме, роковнике, оловке, књиге, чоколаде, пића, накит… Најтраженије су кутије за колаче, књиге, екскузивна пића, гел лакове, појачиваче, серуме, корпоративне поклоне… Будући да је углавном реч о паковањима за луксузне производе, свака кутија има своју причу. Наша саговорница напомиње да то није “само амбалажа”, већ саставни део неког производа.
– Чињеница је да је паковање саставни део маркетинга неког производа. Углавном, захваљујући посебној амбалажи производ постаје јединствен и препознатљив на тржишту. Модерним технологијама и опремом које наша фирма поседује, поткрепљене дугогодишњим искуством у изради амбалаже, омогућавамо нашим клијентима добар однос цене и квалитета паковања. Улагањем у машине убрзали смо процес производње, можемо да одговоримо на упите за велике количине, односно тираже, са мањим бројем радника. Познато је да имамо и добре мајсторе за ручни рад. Наравно, захваљујући доброј организацији, можемо се похвалити брзином израде кутија, као и поштовањем рокова. Наш основни циљ и јесте да свим нашим корисницима будемо поуздан партнер, тако што ћемо обезбедити квалитетну амбалажу у најкраћем могућем року – наглашава Наташа Макљеновић.
ПРЕПОЗНАТЉИВА ПОРОДИЧНА ФИРМА
Саговорница “Гласа” наглашава да “Андора тим” нема амбиције да прерасте у велику фирму.
– Циљ нашег удруживања је био да останемо препознатљива породична фирма. Ипак, много је лакше кад са неким можете да поделите и добре и лоше ствари. Постојимо већ две деценије, а радње које су се удружиле 2020. године, заједничким пословањем су добиле нове могућности. Породичне вредности су увек на првом месту, иако смо и ми прошли период када смо максимално били посвећени послу, и дан, и ноћ. Међутим, у време короне смо сви схватили, или потврдили, да је породица највреднија, да време морамо да посветимо и породици, и пријатељима, и себи, да у животу није основни циљ материјално стварање. Наравно, сви знамо да је неопходно за пристојан живот, али уметност је и пронаћи меру у свему – поручује Макљеновић.
УДРУЖИВАЊЕ ЈЕ ВАЖНО ЗА НАПРЕДОВАЊЕ
Наша саговорница је постала чланица Удружења пословних жена “Надежда Петровић”, јер је желела да размењује искуства и стиче нове познанике и пријатеље:
– Најважније је бити у окружењу људи који имају слична интересовања и проблеме. Удружење пословних жена ми је много помогло разним едукацијама, али и да стекнем довољно самопоуздања да доносим важне пословне одлуке, као што је било породично удруживање. То је био један од преломних момената у мом раду. Колико су удруживања и заједнички рад важни потврћује и оснивање Форума привредника. Колико год да човек напредује, увек открива и колико не зна, шта све може још да научи.
Према њеним речима, бити жена предузетник значи бити посвећен послу, али то не умањује њену улогу у осталим областима живота:
– Бити успешна пословна жена, добра мајка и супруга и имати довољно времена за себе, породицу, пријатеље, понекад је јако тешко. Женама је можда теже због више обавеза код куће. Али, ако се породица добро организује и ако жена има подршку и разумевање супруга, као што ја имам, може бити успешна предузетница. Иначе, сматрам да је у пословном свету подједнако тешко, и дамама и мушкарцима. Мислим да су жене мало опрезније, док ће мушкарци пре ризиковати. То је, можда, једина разлика.
Младе, који желе да започну приватни бизнис, подсећа да предузетништво подразумева независност, али и неизвесност која, ипак доноси и дражи, јер сами постављају циљеве, задатке, нове изазове. Важно је, како каже, да млади у старту знају да предузетништво обједињује много елемената, не само производњу, већ и продају, маркетинг, набавку, односе са купцима, добављачима, запосленима…
– То су комплексни послови које човек увек треба да усавршава. Удружење пословних жена помаже предузетницима, али посебно подржава младе. Наравно, поред едукација, семинара, савета, дељења искуства, ми се и дружимо, стичемо и добра пријатељства, заједно решавамо све проблеме. Ја увек прво наглашавам емотивну, па потом пословну страну. Млади који желе да постану предузетници морају да имају јасан циљ и мотив. Не треба унапред да се плаше, већ да им сваки неуспех буде мотив за даљу борбу, или за нови почетак. Предузетништво захтева посвећеност и чврсту вољу и, наравно, удруживање – поручује Наташа Макљеновић.
Н. Р.
Фото: Н. Р. и Архива саговорнице