Dualno obrazovanje predstavlja deo sistema srednjeg obrazovanja i vaspitanja, u kojem se kroz teoriju i vežbe u školi, i učenje kroz rad kod odgovarajućeg poslodavca, stiču i izgrađuju znanja, veštine, sposobnosti i stavovi u skladu sa standardom kvalifikacije i planom i programom nastave – najjednostavnije je objašnjenje dualnog obrazovanja, o kome se sve više govori, ali i čija primena je zaživela u Srbiji, i u Čačku.
Od sistema dualnog obrazovanja benefit imaju učenici, privreda i čitava lokalna zajednica.
– Očekujemo uljučivanje i stranih investitora u model dualnog obrazovanja, koji su već došli, ali i koji će doći u naš grad. Pre svega to je “Forverk”, jer smo i u razgovorima sa njima čuli da je u Nemačkoj ovaj sistem dosta razvijen i da oni mladi ljudi koji su kod njih krenuli još u srednjoj školi, sada zauzimaju jako visoke pozicije na hijerarhijskoj lestvici u kompanijama – rekla je Milica Dačić, pomoćnica gradonačelnika, na nedavnoj prezentaciji nacionalnog modela dualnog obrazovanja.
Mladi ljudi stiču znanja i veštine, privreda dobija neophodan kadar, a lokalna zajednica smanjenje nezaposlenosti, između ostalog je istakla Gorana Tanasković, direktor Regionalne privredne komore OJ Čačak. Ona je rekla da je dulano obrazovanje u stranim zemljama praksa već godinama, da nove firme stavljaju akcenat baš na veštine i znanja, koje su potrebne isključivo njihovim preduzećima, i raspoložene su da se uključe u dualni sistem obrazovanja. Ona je najavila da će i u Čačku narednih godina zaživeti novi profili, a sve radi bržeg zapošljavanja mladih.
– U Čačku je interesovanje iskazalo više 50 firmi, ali mora da bude popunjeno celo odeljenje sa jednim profilom. Isto tako, Privredna komora prihvata samo one kompanije koje su spremne da prihvate uslove ministarstva – rekla je Tanasković.
Dualni sistem obrazovanja se uspešno primenjuje na zapadu u zemljama poput Nemačke, ali u našoj zemlji naišao je na brojna negodovanja i nezadovoljstva.
Naime, određeni broj ljudi smatra da je ovakav vid obrazovanja samo paravan za obezbeđivanje jeftine radne snage, produbljivanje klasnih ekonomskih razlika i smanjenja znanja i informacija koje učenici treba da imaju, ali sudeći po Zakonu, uskoro bi većina srednjih škola u Srbiji trebalo da uvede ovaj vid obrazovanja.
I. M.