Opština Gornji Milanovac je pionir seoskog turizma ne samo u Srbiji, već u širem regionu, jer je razvoj ovog vida turizma u predelima rudničko-takovskog kraja, kao organizovana seosko-turistička delatnost, započet još početkom prošlog veka. Danas se ovim turizmom bavi oko 90 kategorisanih domaćinstava sa više od 600 ležajeva, u kojima se godišnje beleži oko 100.000 noćenja. Turistička ponuda je veoma raznovrsna. Mnoga domaćinstva imaju i jedinstvenu ponudu – spremanje zimnice u seoskom ambijentu od domaćih proizvoda. Prirodne lepote učinile su da ovaj kraj izraste u snažnu zelenu oazu u srcu Srbije, zbog čega je turistička tražnja iz godine u godinu sve više usmerena prema selima gornjomilanovačke opštine.
O turističkom, a posebno o seoskom potencijalu razgovarali smo sa v. d. direktora Turističke organizacije Opštine Gornji Milanovac Desimirom Ćalasanom. Godine 2000, odlukom Skupštine opštine, osnovana je Turističička organizacija Gornji Milanovac, čiji su osnovni zadaci promocija i razvoj turizma, kao i zaštita turističkih vrednosti na teritoriji opštine. Turistička organizacija svoje zadatke ostvaruje putem raznovrsnog informativno propagandnog materijala, kroz informacije na sajtu TOOGM, kao i preko društvenih mreža. Takođe, veliki deo aktivnosti se ostvaruje kroz prisustvo na sajmovima turizma u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu, kao i kroz organizaciju i suorganizaciju velikog broja manifestacija na teritoriji gornjomilanovačke opštine.
Vaša turistička ponuda je veoma raznovrsna, od prirodnih lepota, do brojnih kulturno-istorijskih znamenitosti. Koji su osnovni programi za boravak turista na teritoriji Оpštine Gornji Milanovac?
– Našoj opštini priroda je podarila prelepe predele, a istorija puno znamenitih događaja. Programi za boravak turista su veoma raznovrsni, od korišćenja prirodnih lepota, čiste očuvane prirode, domaće kuhinje i nadaleko čuvene ljubaznosti naših domaćina, kroz razvoj seoskog turizma, preko đačkog (ekskurzionog turizma), sportsko rekreativnih aktivosti, pa sve do lova, ribolova, ili predivnih šetnji kroz naše planinske lepotice i vazdušnu banju, kao što je Rudnik.
Na ovogodišnjem Sajmu turizma u Beogradu vladalo je veliko interesovanje za turističku ponudu ovog kraja, koji je jedan od prioriteta opštine u narednom periodu, što pokazuje i činjenica da je budzet Turističke organizacije Gornjeg Milanovca višestruko uvećan. Koliko su važne prezentacije na sajmovima za privlačenje turista?
– Učešće Turističke organizacije na sajmovima turizma, kao i u organizovanim kampanjama za promociju turizma je svakako neophodno i korisno. Međutim, prave povratne informacije o učešću tih aktivnosti na ukupan turistički promet u našoj opštini za sada nisu realno merljive. Kroz izradu novog sajta Turističke organizacije, pokušaćemo da neke od informacija koje su svakako neophodne za opredeljivanje pravaca razvoja turizma, dobijene na takav način kroz pitanja i odgovore korisnika naših turističkih usluga.
Vaša opština je pionir seoskog turizma ne samo u Srbiji, već u širem regionu. Da li ste zadovoljni ponudom, i da li planirate dalji razvoj seosko-turističke delatnosti?
– Naša opština je svakako jedan od pionira razvoja seoskog turizma u Srbiji, i po tome je već duže vreme prepoznatljiva. Jedan od daljih pravaca razvoja turizma opštine jeste svakako seoski turizma koji se iz dana u dan povećava, a ponuda se upotpunjuje i diže na viši nivo. Iskustva koja su stekli naši domaćini kroz dugogodišnji rad, kao i želja da se izađe u susret gostima kroz zadovoljenje njihovih zahteva, učinili su da ponuda u seoskom turizmu bude na zavidno dobrom nivou. Takođe, moramo da istaknemo, da se turizmu kao privrednoj grani u poslednje vreme pridaje bitan značaj, kako u Srbiji, tako i u našoj opštini. Lokalna samouprava je prepoznajući turizam kao bitan faktor ukupnog razvoja privrede, već uveliko otvorila vrata i omogućila Turističkoj organizaciji da napravi bitne korake u svom radu. Pre svega, evo posle 17 godina postojanja, Turistička organizacija je konačno dobila prostor na pravoj lokaciji u centru grada. Po prvi put u Gornjem Milanovcu naši sugrađani i turisti mogu bez mnogo muke dobiti sve informacije o turističkim potencijalima naše opštine. Takođe, po prvi put je otvorena suvenirnica sa velikim izborom suvenira za naše goste.
Veliki su potencijali i za razvoj sportsko-rekreativnog turizma na planinama Suvobor, Rudnik i Rajac. Takođe, postoje dobri potencijali i za razvoj banjskog turizma, koji možda nisu dovoljno iskorišćeni. Koji su izazovi sa kojima se suočavate?
– Pored drugačijeg pristupa shvatanja turizma, prirodnih lepota i ogromnih kulturno – istorijskih znamenitosti kojim bez sumnje naša opština raspolaže, neophodno je investiranje u infrastrukturu i suprastrukturu. Zbog nedostatka ili loše infrastrukture, ogromni turistički potencijali kojim opština raspolaže, do sada nisu valorizovani na pravi način. Sticajem okolnosti, a i drugačijim pristupom odgovornih subjekata situacija se svakako menja u pozitivnom pravcu.
U čemu vidite razvojnu šansu turizma, odnosno koji su planovi za budućnost?
– Prolazak autoputa, koridora 11, kroz jednu od naših najatraktivnijih turističkih destinacija, Takovo će svakako dobiti vrlo važno mesto na turističkoj karti Srbije. Realna priča o izgradnji dvorca Obrenovića u Takovu, kao i drugih suprastrukturnih objekata učiniće turističku ponudu Opštine Gornji Milanovac vrlo poželjnu i prepoznatljivu. U regionalnoj saradnji, sa okolnim turističkim oganizacijama, učinićemo našu ponudu kompletnijom i zanimljivijom kako za domaće turiste, tako i za strance. Ovi poslovi su tek u začetku, ali njihovim ostvarenjem postavićemo turizam Opštine Gornji Milanovac na mesto koje mu i pripada.
Nela Radičević