Ivanjica Region

ФИНАНСИЈСКИ ОПИСМЕЊАВАЈУ ЂАКЕ

У ШКОЛИ У КАТИЋИМА

                        ФИНАНСИЈСКИ ОПИСМЕЊАВАЈУ ЂАКЕ

     Основна школа „Мићо Матовић“ у Катићима једна је од шест школа у Србији која  најуспешније реализује пројекат „Школа новца за основца“. Њихов пример добре праксе представљен је на недавној конференцији у Београду поводом годину дана од увођења финансијске писмености у програм основних школа.

     Према процени УНИЦЕФ-а, финансијска писменост је једна од кључних животних вештина у 21. веку. Желећи да генерације које долазе буду успешне у доношењу финансијских одлука, Министарство просвете, науке и технолошког развоја је у сарадњи са Ерсте банком започело реализацију овог четворогодишњег пројекта. То је био посебан изазов за мале, сеоске школе. Али, Марија Калајановић и Ивана Димитријевић, координаторке пројекта у школи Катићи, очигледно су га учиниле пријемчивим и занимљивим.

Марија Калајановић и Ивана Димитријевић 

     -За овај пројекат сазнале смо од представника Школске управе Чачак половином септембра. С обзиром на то да Основна школа „Мићо Матовић“ припада руралној, сеоској средини, динамика усвајања економских и финансијских појмова наших ученика умногоме се разликује од динамике коју поседују њихови вршњаци у градовима. Породице из којих наши ученици долазе баве се пољопривредом, сточарством, њихови чланови немају стално запослење нити месечни и стабилни извор прихода, па унутар самих породица влада другачија свест о новцу него у градским породицама. Већ од најранијег животног доба ови малишани су приморани да рационално размишљају о новцу, планирају, штеде и што је најважније, и сами привређују и учествују у увећању кућног буџета. Школа новца се реализује у оквиру Обогаћеног једносменског рада, у сарадњи са учитељима и предметним наставницима, као и уз подршку директора школе Војислава Миловића. Свесрдним залагањем у оквиру пројекта реализовале смо бројне активности и приближиле их ученицима. Обухваћени су ђаци од 1. до 4. разреда, кроз часове једносменске наставе, математике, српског језика, природе и друштва, ликовне културе, чуваре природе односно кроз предмете чији садржај одговара планираној активности. Пројекту су се прикључила и одељења која нису планирана, али су имала жељу да учествују, прича Марија.

            РАДОСТ ДАЈ, ПОХИТАЈ

     На питање како то конкретно уче децу финансијској писмености одговарају да је финансијска едукација једнако важна као и све друго што дете током одрастања усваја. Важна је за стварање добрих навика и одговоран однос према новцу, а у крајњој линији и развијање предузетништва, једне од кључних компетенција ученика у савременом образовању.

     -Наша деца на веома занимљив начин, кроз различите радионице усвајају знања о предмонетарним средствима плаћања, историји развоја новца и оптицајним новчаницама. Учествовали су у ликовним радионицама, квизовима, учили како се штеди, планира, привређује и учествује у увећању кућног буџета. Решавали су укрштенице, правили различите предмете естетске и употребне вредности које ће продавати на планираним хуманитарним базарима. Наш пример добре праксе носи назив „Радост дај, похитај“. Планирано је да сав зарађен новац проследе у хуманитарни фонд ивањичке општине, са чиме су се сложили и родитељи ученика. У оквиру овог пројекта реализовано је неколико радионица: декупаж техника, топљење и изливање воска, изливање магнета, прављење колача, израда новогодишњих и божићних украса. Сви ови производи су резултат ученичког рада, ентузијазма и њихових спретних, брзих ручица које су већ одавно навикле на рад – бригу о стоци, домаћинству, кућним пословима, њиви, малинама и кромпирима. Ученици су придавали велику пажњу естетском изгледу сваког производа и самим тим развијали свест о тржишту производа и стандарду квалитета. Овај пројекат је свој кључни циљ и потпуну реализацију остварио на хуманитарним базарима- 29. и 30. децембра у матичној школи и издвојеном одељењу, 2. и 3. јануара на Божићном базару у Ивањици и 27. маја на Градском тргу у Чачку, казује Ивана.

     Као конкретне резултате овог пројекта наводе да су ученици првог, другог и трећег разреда научили како да продају производе, одреде цене, врате кусур. Поред остварених исхода, ове хуманитарне манифестације значајне су, кажу, за развој емоционалне интелигенције младих и промовисање хуманитарног и волонтерског рада, као и промоцију школе. Ученици су веома задовољни реализованим пројектом јер су успели својим трудом и залагањем, уз помоћ учитеља и родитеља, да направе, продају своје производе и зараде значајну своту новца. Посебно су поносни што је новац који су они зарадили искоришћен за помоћ деци којој је она неопходна.

      По мишљењу координаторки, деца су припремљенија за живот и лакше разумевање вредности и управљања новцем.

     -Финансијска едукација и стицање финансијске писмености нешто је на чему сви морамо радити на појединачном нивоу. Финансијска писменост нам говори где треба зарадити, а када зарадимо, како тиме располагати. Знања која су деца стекла сигурно ће им помоћи да боље разумеју шта је њихова жеља, а шта потреба у животу. Даљи планови везани су за наставак укључивања финансијске писмености у програме наставе, највише у корелацији са садржајима из предмета Свет око нас, али и делове наставног програма који немају директне везе са овим садржајима, закључује Марија.

     Као презентери добре праксе из области финансијске писмености, који су резултат успешно реализованог пројекта „Школа новца за основца“, Марија и Ивана су добиле  бројне похвале и речи подршке представника Министарства, школских управа и осталих учесника конференције.

                                                                                                            Ј.С.

 (Фото: документација школе)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.