ОДРЖАНА РАДИОНИЦА О УНАПРЕЂЕЊУ ПОСЛОВНОГ ОКРУЖЕЊА У СРБИЈИ
Привредна комора Србије и Центар за европске политике (ЦЕП) недавно су организивали радионицу, односно, консултације поводом процеса унапређења пословног окружења у Србији. Уз подршку Европске уније, а кроз пројекат “ЕУ за боље пословно окружење”, Светска банка, у сарадњи са Министарством привреде и Републичким секретаријатом за јавне политике, ради на идентификацији препрека, као и на њиховом отклањању.
Влада Републике Србије заједно са Светском банком наставља свој рад на унапређењу и поједностављењу пословног окружења. Иако су у протеклом периоду остварени значајни резултати, пре свега, у поједностављењу административних процедура, још увек има доста препрека са којима се привреда у Србији, као и у нашем граду, сусреће у свакодневном пословању.
– Други пут у Чачку организујемо радионицу поводом унапређења пословног окружења, како у Србији, тако и у нашем граду. Бројни су проблеми, бројна су питања са којима се привредници свакодневно суочавају у свом пословању, од администрације, сарадње са Пореском управом, Е-фактурама, преко износа фискалних намета, до вођења финансијске политике, како у предузећу, тако и са осталим институцијама. То су углавном теме о којима се разговарало са привредницима, дали су предлоге за побољшање сарадње локалних управа, као и администрације на нивоу државе. Важно је да се чује глас привреде, како би се привредницима омогућило ефикасније пословање – рекла је Горана Танасковић, руководилац Организационе јединице Чачак Регионалне привредне коморе Моравичког и Рашког управног округа.
Танасковић је подсетила да су у оквиру другог полугодишњег извештаја о пословном окружењу у Србији, идентификоване најзначајније области и регулаторне препреке, али и да су дате препоруке за њихово унапређење:
– Пројекат Центра за европске политике подразумева и полугодишње извештаје о усвојеним предлозима, тако да већ имамо извештај из области кредитног бироа, Е-фактурисања, царинских прописа, фискалне политике, политике пореза и доприноса плата, система запошљавања… Настављамо даље са сугестијама привредника док не добијемо програм, односно, план који ће усвојити предлоге и побољшати пословни амбијент наших привредника.
Сви привредници у Србији који су у систему пдв-а, а још нису почели да користе електронске фактуре морају то што пре да ураде, јер ће од 1. јануара 2023. размена е-фактура бити обавезна и у трансакцијама унутар приватног сектора. Татјана Павловић, финансијски директор предузећа “Занат сервис”, каже да је ово још једно у низу предавања, која су изузетно значајна за привреднике, поготову у време Е-фактура:
– Сматрам да је време да све агенције, на пример АПР, Народна банка, Пореска управа, стварно почну да подржавају привреднике у административној области… Плашим се 1. јануара, јер у фирми водим финансије и књиговодство, али припремила сам се, имам програм и техничку подршку. Вероватно ће бити много проблема, поготову ће бити тешко привредницима који имају много купаца и који свакодневно издају велики број фактура. Мислим да је крајње време да сви преузму одговарајући програм или техничку подршку и да не очекују много од својих књиговођа, јер они све то сами физички неће моћи да постигну – упозорила је Татјана Павловић.
На недавно одржаној радионици, у просторијама Регионалне привредне коморе Моравичког и Рашког управног округа, Организационе јединице Чачак, поред тога што се углавном дискутовало о Е-управи и реформи административних процедура, било је речи и о започињању пословања у Србији, као и затварању и гашењу бизниса, али и свакодневном пословању у специфичним областима и секторима.
Н. Р.