ЗАПОСЛЕЊЕ КОД ПОСЛОДАВЦА, ИЛИ ПОКРЕТАЊЕ СОПСТВЕНОГ ПОСЛА
Дуално образовање у Србији реализује Министарство просвете, науке и технолошког развоја, заједно са Привредном комором Србије, а о успеху сарадње најбоље говоре подаци који потврђују да је од почетка ове иницијативе незапосленост младих значајно смањена. По угледу на најуспешније системе дуалног образовања, Србија је као прва држава у региону усвојила Закон о дуалном образовању 2017, чија је пуна примена започела 1. септембра 2019. године. Неопходност да се образовни систем прилагоди потребама привреде за кадровима, подстакла је развој дуалног образовања, на обострану корист компанија и ученика, подсећа Горана Танасковић, руководилац ОЈ Чачак Регионалне привредне коморе за Моравички и Рашки округ.
– Активности Привредне коморе Србије и даље су у великој мери усмерене на увођење предузећа у дуални модел образовања, што је истовремено мотивација школама и ученицима за укључивање у овај систем образовања. Као што је познато дуални систем образовања је, пре свега, одговор на потребе привредника за одређеним образовним профилима, односно, реч је о моделу средњег стручног образовања у оквиру кога се знање стиче и у школи и у компанији. У зависности од образовног профила за који се ученик определи, он већ у првом разреду може да иде и у компанију, на учење кроз рад. На овај начин ђаци усвајају практична и применљива знања у реалном радном окружењу. По завршетку школовања ученик се може запослити код послодавца или покренути сопствени посао, али такође има и проходност за даље школовање – наглашава Горана Танасковић.
Према речима наше саговорнице, и поред актуелне епидемиолошке ситуације, и даље постоји евидентан проблем кадрова који су потребни нашој привреди. Али, како каже, најбитније је да кадрови за које привреда исказује интересовање могу да се обезбеде путем дуалног система образовања, које истовремено доприноси већем запошљавању младих.
– Када је реч о школској 2021/22. години, као и прошле године, задовољени су захтеви привреде кроз образовне профиле, прилагођене за реализацију по дуалном моделу образовања. Ученици су укључени у процес производње, односно, обезбеђено је учење кроз рад. Профили су бројни, углавном је реч о производним занимањима из електро и машинске струке. Привредници су исказали потребу за електричарима, индустријским механичарима, техничарима за компјутрско управљање CNC машина, оператерима машинске обраде, трговцима, моделарима одеће, модним кројачима, оператерима за израду намештаја… – наводи Горана Танасковић.
Забрињавајуће је што је, и поред захтева привреде за одређене профиле, ове школске године мали број ученика заинтересован за производна занимања. Иначе, у школску 2021/22. годину уопште је уписан мањи број ученика. Углавном су попуњена одељења у Гимназији, Економској и Медицинској школи, а одељења са производним занимањима су остала непопуњена.
– Немамо довољан број ђака који желе да упишу профиле неопходне привредницима. Можда поједине производне профиле нисмо довољно рекламирали, можда фирме треба да посећују школе како би више заинтересовале ученике, што је раније и била наша пракса. Међутим, прошле године због епидемиолошке ситуације ђаци нису били у школским клупама, па адекватне промоције производних профила нису ни могле да се организују. На пример, то је случај са новим профилом – оператер за израду намештаја, који до сада није постојао на територији Града Чачка, а велико је интересовање привреде. На основу исказане потребе могли би да упишемо читаво одељење. Прехрамбено-угоститељска школа жели да образује тај профил, локална самоуправа је подржала изградњу и опремање радионице, где би ученици могли да стекну прва искуства, пре него што оду у производна предузећа, али, нажалост, само два ученика су била заинтересована за профил оператер за израду намештаја – изразила је жаљење Горана Танасковић што ове године неће бити уписано одељење оператера за израду намештаја, али истовремено и наду да ће следеће школске године бити веће интересовање ученика, не само за овај, већ за сва производна занимања.
Н. Р.