Društvo

БОЖИЋ, НАЈРАДОСНИЈИ ХРИШЋАНСКИ ПРАЗНИК

ВЕЧИТИ ЖИВОТНИ КРУГ

Божић се прославља као сећање на Христово рођење, а сеча бадњака и његово налагање на ватру и божићна печеница основни су елементи којима се обележава овај најрадоснији хришћански празник, веома дуге народне традиције.

Рођење Исуса Христа за читаву људску цивилизацију је важно као почетак Нове ере хришћанства, што има религиозни карактер, али и као зачетак новог рачунања времена, што је посебан историјски значај. Датум рођења Бого-човека је битан, јер су и нехришћани, ради лакше и једноставније комуникације са светом, прихватили јединствен календар по коме све до данас рачунају време, каже етнолог Народног музеја Снежана Шапоњић Ашанин:   

– Данас се Божић прославља као најсвечанији и најрадоснији породични празник, а обредни обичаји део су усменог предања. Наша народна традиција је одувек неговала породична предања, што је допринело очувању богатог културног наслеђа за божићна светковања. На Божић је цела породица на окупу око празничне трпезе. Некада се обавезно палила свећа, читала молитва, укућани кадили тамјаном, а неко је одлазио у цркву на јутрење и Литургију. Поред осталих обредних радњи, требало је отићи по воду, даривати извор, умесити чесницу и припремити богату божићну трпезу.

На основу народног веровања, Божић је једини празник у години на који је, не само дозвољено, већ и препоручљиво радити. Наравно, реч је о симболичном започињању неког посла. 

– Деца су читала књиге, јер се веровало да ће током наредне школске године радо учити. Жене су посебно поштовале веровање да се ваља започети од сваког посла по мало, па су започињале ткање, плетење, предење, вез, шивење, па и мешење. Сматрало се да ће се сваки посао започет на Божић, са лакоћом и великим успехом обављати током читаве године – каже етнолог, додајући да се веровање у успех одржало све до данашњих дана, подједнако у сеоској и градској средини.

Према њеним речима, одувек се сматрало да је добро “поновити се” на Божић:  

– Имућнији су куповали комплетна одела за све чланове породице, док су они лошијег материјалног стања сваком куповали по један одевни предмет. У оба случаја деца су у том погледу била привилегована. Обичај се одржао све до данашњих дана. У чачанском крају се водило рачуна да се на Божић и “кућа понови”, да се купи нешто од покућства или посуђа.

Обичај који је веома присутан и данас је спремање чеснице за божићни ручак.

– Чесница се месила неначетом, “јаковном” водом, а замесивала се лесковом граном, која је у српској традицији имала најпозитивнија својства. У тесто чеснице су се стављали најразличитији симболи. Поред зрна разних житарица, стављало се и парче дрвета, бадњака, зрно белог пасуља… У свим крајевима је обичај стављања металне новчанице у тесто, а опште је веровање да ће у наредној години бити најсрећнији онај ко пронађе новац у чесници. Поред тога што ће имати довољно пара, симболизује и здравље и напредак у читавој години, пошто је новац од метала. Временом, углавном у градској средини, изгубио се обичај стављања разних симбола у чесницу, осим стављања металног новца, који се очувао све до данас – каже Снежана Шапоњић Ашанин.  

У српској традиционалној култури се под божићном печеницом одувек подразумевало прасе, подсећа етнолог: 

– У селима готово да нема породице која не припрема божићну печеницу. Ово правило је донекло сачувано, како у приградским насељима, тако и у самом граду. Веома често градске породице наручују у печењарама печено прасе, које преузимају на Бадње вече или рано на Божић. У селима чачанског краја, најчешће, божићну печеницу називају “божичњачетом”.

Божић се некада прослављао три дана и за то време трпеза се није склањала, нити се кућа чистила. Трећег дана Божића чистила се кућа, износила божићна слама и растурала по њивама и воћњацима, како би предстојећа аграрна година била родна.

Христос се роди! Ваистину се роди!

Нела Радичевић

Фото: Јасмина Пауновић и Дејан Живковић

РАЂАЊЕ НОВОГ ЖИВОТА

– Исуса Христа, сина Божјег, родила је Дева Марија, благодаћу Светог Духа, у Витлејему. По јулијанском календару, Исус Христ је рођен 7. јануара, тачно девет месеци од Благовести, када је обелодањено да ће га родити Дева Марија. Божић се славио још у Старом Риму, у четвртом веку, од 336. године. У то време, у Риму су се обележавали разни пагански обичаји, као на пример, рођење Бога Сунца. Црква је, желећи да потисне тај пагански празник, почела да слави Христа као божанско Сунце. И Бог је кроз човека показао своју бесмртност, рађање новог живота и вечити животни круг – објашњава наша саговорница.

ПОЛОЖАЈНИК ЗА СРЕЋУ

Рано на Божић у сваку кућу је долазио положајник, најчешће особа мушког пола, пријатељски наклоњена дому. У српској традицији од великог је значаја да положајник буде здрава, јака и напредна особа, како би снагом својих позитивних особина утицала на дом у који долази. Положајник најчешће посећује породицу свог комшије, блиског пријатеља или рођака, а његов основни задатак је да у новогодишњем периоду “призове” срећу одабраном дому. Положајника је требало богато угостити и даривати поклонима, објашњава Снежана Шапоњић Ашанин и додаје:  

– Обичај положајника је, у мање или више измењеном изворном облику, сачуван до данашњих дана, а у сеоским срединама Моравичког округа очуван је без прекидања. Некада се само прва особа која дође на Божић сматрала положајником. У новије време, поготову у градској средини, све се мање поштује ово правило, тако да се баш на празник посећују блиски рођаци и пријатељи. Том приликом се доносе поклони, али у неким породицама због светости празника, и домаћини госте дарују, посебно децу.

БОЖИЋНЕ ВАТРЕ

Веома важну улогу некада су имале и божићне ватре, јер је снага пламена требало да помогне сунцу да у наредном периоду буде што више сунчаних дана, што је у аграрном смислу имало великог значаја, подсећа наша саговорница и додаје:

– Такву улогу је имало прастаро паљење обредних ватри на главним сеоским и градским трговима. У другој половини прошлог века у потпуности је изостао обичај паљења колективних ватри, да би се последњих деценија поново обновио у готово свим црквеним портама. Познато је да ватра има лустративно дејство, па се очекивала и заштитна улога здравља. Такође, познато је и наше чувено изговарање: ”Колико варница, толико срећица, колико варница, толико парица… А највише здравља и весеља, Боже дај”.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.