Kultura

АНТОЛОГИЈА ВАЈАРСТВА У КУЛТУРИ ЧАЧКА

ПОСТАВЉЕНА СКУЛПТУРА АКАДЕМИКА ОЛГЕ ЈЕВРИЋ „РАСПОН У ТЕНЗИЈИ“, ПРВА У ЈАВНОМ ПРОСТОРУ

У уторак, 29. августа, у Чачак је допремљена и постављена скулптура академика Олге Јеврић, прва изведена у јавном простору. Монументално дело „Распон у тензији“ (Чачак,1996/2023) биће ускоро и свечано откривено на Градском бедему у близини пешачког моста. По значају дела и његове ауторке, спада у антологијска остварења у историји вајарске уметности у Србији. Носиоци извођења овог пројекта, значајног за историју вајарства у Србији, су Уметничка галерија „Надежда Петровић” и манифестација „Национална престоница културе – Чачак 2023“. Покровитељи пројекта су Министарство културе РС и Град Чачак.

Од кустоса Уметничке галерије „Надежда Петровић” историчарке уметности Јулке Маринковић сазнајемо да је иницијатор пројекта историчар уметности Љубиша Симовић из Краљева, који је задужен за стручни надзор, а да је извођења скулптуре поверено Уметничкој радионици „Кузман“ у Смедереву. Она је подсетила да је пројекат извођења монументалне скулптуре Олге Јеврић у Чачку осмишљен још 2009. године са идејом да се у родном месту Надежде Петровић, граду, институционално однеговане меморијалне културе, по први пут у јавном простору изведе дело једне од најзначајнијих вајарки код нас.

– Пројекат је наишао на одобрење и искрену радост саме уметнице која је у бурном послератном периоду одиграла пресудну улогу у настајању модерног и савременог израза у уметности српске и југословенске скулптуре 20. века. Аутор и иницијатор пројекта, историчар уметности Љубиша Симовић, кустос у краљевачком Музеју и тадашња директорка Уметничке галерије „Надежда Петровић“, историчарка уметности Милица Петронијевић, одабрали су заједно са уметницом скулптуру „Распон у тензији“ из 1996. године, којој је тада у називу додата одредница – Чачак. По изричитој жељи уметнице, посао израде скулптуре поверен је вајару Зорану Кузмановићу, уз уметнички и стручни надзор вајара Косте Богдановића и кустоса Љубише Симовића. Урбанистички и архитектонски послови су поверени проф. архитекти Милораду Младеновићу. Пројекат је започет под покровитељством републичког Министарства културе и информисања. Реализована је прва фаза која је подразумевала детаљну израду пројекта према одабраној локацији у градској зони десне обале Западне Мораве. Међутим, пројекат тада није довршен и поред озбиљних припрема и урађених послова, па је „коб“ неизвођења скулптура Олге Јеврић наставила да траје и после њене смрти – каже за „Чачански глас“ кустос Јулка Маринковић.

          Непуну деценију касније и у измењеним околностима, када ни Јеврићева ни Богдановић нису више међу нама, напомиње Јулка Маринковић, настављена је реализација пројекта од изузетног значаја за српску културу.

          – У том смислу, извођење скулптуре „Распон у тензији“, у години када је Чачак „Национална престоница културе“ и када се обележава 150 година од рођења Надежде Петровић, права је прилика да се на достојан начин одужимо Олги Јеврић, исто тако великој уметници и академику, а да српска уметност скулптуре добије можда и најзначајније монументално дело у својој антологији – истакла је Јулка Маринковић.

Олга Јеврић је рођена у Београду, где је завршила одсек за клавир Музичке академије  1946. године, а затим и вајарски одсек Академије ликовних уметности 1948. године. Излаже на XXIX Бијеналу у Венецији 1958. године, када њено дело бива препознато и истакнуто од стране значајних европских ликовних критичара. Изабрана за дописног члана САНУ 1974. године, а 1983. постаје прва и једина жена вајар, редовни члан САНУ. Опус Олге Јеврић спада у врхунске домете наше и европске модерне уметности друге половине 20. века. Њене визионарске скулптуре су новим материјалима, апстрактном формом и специфичним ликовним језиком трасирале ново поглавље југословенске скулптуре, истовремено остајући јединствена појава на нашем поднебљу. Збирка, коју је уметница завештала Српској академији наука и уметности добила је 2015. године статус културног добра од националног значаја, док бројна инострана излагања и уврштење њених скулптура у значајне светске уметничке колекције, попут колекције Музеја Израела у Јерусалиму, Националне галерије у Берлину и  Тејт Модерн (Tate Modern) у Лондону, потврђују да дело Олге Јеврић превазилази националне оквире. 

Зорица Лешовић Станојевић

Фотографије: Марија Радисавчевић

МОНУМЕНТАЛНИ „РАСПОН У ТЕНЗИЈИ“

Скулптура: „Распон у тензији (Чачак)“, 1996, фериоксид, гвожђе, 22 х 37 х 20 цм, инв. бр. 148, Легат Олге Јеврић – Уметничка збирка САНУ. Димензије скулптуре изведене у простору: 320 х 450 х 300 цм.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.