У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ „СВЕТИ САВА“ И „ЗИМСКА ЕКО-УЧИОНИЦА“
Како живети, а да се не наруши склад природе? Шта природа „воли“, а шта не? Колико може свако да учини да заштитимо своју околину? О тим питањима ученици Основне школе „Свети Сава“ већ годинама уче од првог разреда, захваљујући бројним пројектима, које су осмислили њихови наставници и руководство школе у Атеници. Раније направљена „летња учионица“ показала се као веома практична и корисна, посебно у време пандемије. Однедавно су уредили и „Зимску еко-учионицу“, у којој свој одељак имају биљке, животиње, рециклажни материјали, па и мала еко-библиотека… Деца воле тај занимљив кутак уређен у таванском простору, јер је свако пронашао нешто што га интересује.
Према речима Александре Стругар, професорке разредне наставе, која у ОШ „Свети Сава“ води еколошке пројекте, бројне ваннаставне активности о заштити животне средине, у које су укључени ученици свих разреда, спроводе се још од 2013. Годину дана касније постали су прва школа на територији Чачка са званичним међународним статусом „еко-школе“. То је омогућило да у последњих осам година учествују у многим наградним конкурсима и пројектима. Прошле школске године, у оквиру пројекта „Велики лов на биљке“, освојили су новчану награду, као једна од десет најуспешнијих „еко-школа“ на територији Србије. Овај пројекат је осмишљен на међународном нивоу, а награде додељује НВО „Амбасадори одрживог развоја“ из Београда, са којом школа има успешну вишегодишњу сарадњу.
Иначе, ово је други пут да ОШ „Свети Сава“ за свој пројекат осваја новчану награду. Прву награду добили су школске 2017/2018. од које су купили клупе за школско двориште.
– Циљ нам је био да оспособимо простор за учење у школском дворишту, односно да направимо летњу учионицу. Када смо други пут освојили награду, дошли смо на идеју да направимо мали кабинет за ученике млађих разреда. Спонтано, помало и неочекивано, успели смо током протеклих зимских месеци у овим ванредним школским условима да направимо „Зимску еко-учионицу“. Током досадашњег вишегодишњег рада из области заштите животне средине увек се јављао проблем где одложити предмете (играчке) настале рециклажом, пропагандни материјал, едукативне постере, еко-календаре, али и где одржати предавања, трибине и радионице које подразумевају размножавање саксијског цвеће, пресађивање, прављење еко-плаката и еко-порука – каже Александра Стругар и додаје да је за остваривање пројекта велику подршку пружио и директор школе Мирослав Мандић, Регионални центар за стручно усавршавање, наставници и бројни ученици старијих разреда, који су уз савете помоћног радника научили да расађују и пелцере цвеће.
– Највише нам је „муке“ задавало како оформити одељак за животиње, али ту су помогли наши најмлађи ђаци, прваци, који су донели своје играчке- животиње, па смо направили права мала станишта за све животиње… Успели смо да уклопимо у нашу малу учионицу различите области из екологије. Ученици воле да изводе експерименте, али и да своја знања о заштити животне средине и практично покажу – преноси Стугар део догађања у новом простору, у коме је она направила и малу еко-библиотеку.
Циљ свих досадашњих активности (бројна предавања, радионице, оn line часови са ученицима из Чешке, изложбе, посете јавним предузећима у Чачку, студијско путовање у Словенију, јавне трибине…) био је да ученици науче да живе у чистом окружењу и у складу са природом. Александра Стругар сматра да су у томе у великој мери успели.
– Желимо да наше ученике оспособимо да успешно учествују у отклањању последица досадашњег немара човечанства према природи, да развију критичко размишљање о позитивном и негативном утицају човека на окружење. Ови циљеви су и нас, наставнике, мотивисали. Надамо се да ће континуирани рад у посебном кабинету са нашим најмлађим ученицима донети нове генерације које ће бити спремне да воде рачуна о свом окружењу – каже Стругар.
Резултати дугогодишњег рада су, како истиче, већ видљиви. У последњих пет година школско двориште је постало уређеније, чистије, постављене су клупе, посађено је цвеће и нови дрвореди.
– Можемо рећи да за сада све то успешно опстаје. Ученици се од првог разреда полако привикавају да отпад, не само да треба бацати у канте, већ и да се може одвајати и рециклирати. Свакодневно су испред њих плакати са еко-порукама, подацима о биљкама и животињама, тако да полако почињу да се привикавају да треба живети у складу са природом и природним законима. Знања стечена у различитим амбијентима и различитим наставним методама су трајнија, а касније је и њихова примена ефикаснија. Битно је и то што, кроз реализацију неких пројеката и активности, код ученика подстичете и развој компетенција за заштиту животне средине, али и за комуникацију, сарадњу и предузетнишво – закључује Стругар.
В. Т.
ПРВАЦИ О НОВОЈ УЧИОНИЦИ
– У нашој школи сам научила много занимљивости о биљкама и животињама. Ученици старијих разреда су нам показали како се саде изданци мушкатле. Сада сваког петка заливамо цвеће у нашој учионици. (Николина Нишавић)
– У еко-учионици често разговарамо како треба одлагати отпад… Нешто се може рециклирати. Реч рециклирати значи поново употребити. Такав отпад се одлаже у посебне канте. (Ђурђа Прлинчевић)
– Научио сам да се папир, тетрапак, лименке и пластика могу рециклирати. Може се рециклирати чак и стара тканина. Од старог платна може се направити платнена торба (Алекса Прлинчевић)
– Светски дан штедње енергије обележили смо 5. марта. Кад излазиш из просторије онда светло гаси, јер природу ће то да спаси. Такође сам научила да треба више користити бицикл, а мање ауто. (Лана Милетић)
– Свидело ми се када смо правили пано под називом „Волим животиње“. Цртали смо омиљене животиње уз помоћ срцића. Баш је било интересантно! Волела бих да будем ветеринар кад порастем. (Лена Ема Матовић)