Svesna svih negativnih demografskih trendova, Vlada Republike Srbije donela je odluku da aktivnije deluje na polju populacione politike, kako bi uz ubrzanu ekonomsku tranziciju stvorila i uslove za postepeni demografski oporavak zemlje. Politika usklađivanja porodičnih i profesionalnih obaveza postaje sve značajnije polje državne intervencije. U uslovima teške demografske krize nadležni u državi nastoje da različitim merama pomognu roditeljima da u što je moguće većoj meri ostvare svoje potrebe i usklade roditeljstvo i radno, odnosno profesionalno angažovanje. Bez obzira na uložene napore, značajniji pomaci na tom planu biće vidljivi tek kada usklađivanje rada i roditeljstva postane prioritet u većini naših kompanija. O značaju ove teme i prestižnom priznanju „Prijatelj porodice“, koje Privredna komora Srbije (PKS) i Republički savet za populacionu politiku dodeljuju najuspešnijim kompanijama na planu usklađenosti radnih i porodičnih obaveza, razgovarali smo sa Goranom Tanasković, rukovodiocem Regionalne privredne komore Moravičkog i Raškog okruga – OJ Čačak i predsednicom čačanskog Udruženja poslovnih žena „Nadežda Petrović“.
Uviđajući teškoće sa kojima se susreću zaposleni roditelji u pokušaju da ispune očekivanja članova porodice, ali i poslodavaca, Savet za populacionu politiku Republike Srbije, u saradnji sa Kabinetom ministra bez portfelja za demografiju i populacionu politiku, i PKS su prošle godine pokrenuli akciju „Prijatelj porodice“, čiji je cilj prepoznavanje i nagrađivanje kompanija koje uspešno usklađuju roditeljstvo i rad. Kako navodi Gorana Tanasković,“Prijatelj porodice“je jedno javno priznanje koje se dodeljuje kompanijama koje, pored uspešnog poslovanja na tržištu, imaju i izgrađenu politiku poštovanja roditeljstva, kako bi njihovi zaposleni radnici što bolje uskladili porodične i poslovne obaveze. Ova akcija se organizuje i u ovoj godini i kroz nju će biti promovisane kompanije koje su zabeležile najveće pomake na na tom polju. Osim ministarke za demografiju i populacionu politiku, akciju „Prijatelj porodice“ su podržala i ministarstva rada i privrede, kao i fondacija Novaka Đokovića.
– Nagrade se dodeljuju u tri kategorije. Imamo nagrade za mala i srednja preduzeća, zatim za velika, kao i javna preduzeća. U okviru akcije „Prijatelj porodice“, u 2018. godini nagrađene su četiri kompanije u Srbiji, a jedna od njih je gornjomilanovački „Metalac“, koja više od deset godina svim svojim zaposlenima za rađanje svakog deteta daje finansijsku podršku. Od kada je ovakva praksa uvedena, ova uspešna kompanija je ispratila svako novo roditeljstvo u porodicama zaposlenih. U proteklih deset godina u porodicama „Metalčevih“ radnika rođeno je više od 1.000 dece – navela je Tanasković.
Usklađivanje rada i roditeljstva se, pre svega, odnosi na upošljivost žena, koje u jednom trenutku treba da postanu majke i kojima se garantuje da ih nakon okončanja porodiljskog odsustva čeka njihovo radno mesto, što podrazumeva i određenu dodatnu obuku, ukoliko dođe do promena na polju radnih obaveza, objašnjava naša sagovornica.
– Ovim takmičenjem želimo da promovišemo primere dobre prakse – najbolje kompanije, koje poštuju rad i roditeljstvo i prepoznaju značaj stvaranja mladog kadra, kao nosioca budućeg razvoja privrede. Mladi treba da ostanu u našoj zemlji i oni predstavljaju našu budućnost. Kada je reč o takmičenju kompanija, postoje određeni standardi u pogledu usklađivanja rada i roditeljstva, uz prisustvo eksterne i interne kontrole. I zaposleni ocenjuju uspešnost koliko je kompanija u kojoj rade uspela da ostvari pomak u oblasti usklađivanja rada i roditeljstva – Navela je Gorana Tanasković.
Nagrade u ovom takmičenju će pripasti firmama koje predstavljaju odličan primer stvaranja porodično – prijateljskog okruženja i kvalitetnog usaglašavanja poslovnih aktivnosti i porodičnih obaveza, odnosno roditeljstva.
– Želimo da upoznamo, promovišemo i istovremeno nagradimo najbolje kompanije na teritoriji Republike Srbije, koje su prepoznale značaj usklađivanja roditeljstva i rada. Svedoci smo da se sve više suočavamo sa nedostatkom adekvatnog kadra za potebe privrede, a ukoliko nam i dalje odlaze mladi u svet, jednog dana ćemo se suočiti sa problem opstanka kompanija. Svrha celokupne akcije i dodele prestižnog priznanja „Prijatelj porodice“ se upravo i sastoji u tome da se promovišu firme koje su prepoznale značaj dobre saradnje i partnerstva između poslodavca i zaposlenih. Iskustva ovakvih kompanija mogu poslužiti kao dobri primeri drugim posldavcima na koji način da unaprede partnerske odnose sa zaposlenima i ostvare pomake u usklađivanju porodičnih i poslovnih obaveza, a da na kraju od toga vide korist i jedni i drugi – kazala je Tanasković.
Osnovni cilj nacionalne Strategije za podsticanje rađanja je stacionarno stanovništvo. Do demografskih promena i ovako loše demografske slike nismo došli u proteklih nekoliko godina, već se to događalo decenijama unazad. Isto toliko vremena će nam biti potrebno da ostvarimo značajniji pomak na polju populacione politike. Teorijski poželjan nivo je da svaka žena rodi više od dvoje dece, a da bi se dostigao taj opšti cilj potrebno je da se ublaži ekonomska cena podizanja deteta i ostvare značajniji pomaci u usklađivanju rada i roditeljstva.
Žena je doživela emancipaciju, izašla na tržište rada, obrazovala se, zaposlila i uz sve to što je dobila svojom emancipacijom zadržala je sve one porodične i kućne obaveze, koje su joj od ranije pripadale. Rodna transformacija je stala na pola puta, što znači da su žene danas duplo opterećenije – pored tereta domaćeg posla u kući i porodici, majčinstva, imaju i radne obaveze. Definitivno se više ne postavlja pitanje da li žena treba da radi, ali ona sa takvim opterećnjem odustaje od većeg broja rađanja. Da bi se situacija promenila, potrebna joj je snažnija podrška bračnog partnera i celokupnog društvenog okruženja.
Za dobro funkcionisanje porodica sa malom decom, u kojima su roditelji zaposleni, ogromnu važnost ima slobodno mesto u vrtiću. U sredinama gde je problem smeštaja mališana u predškolske ustanove bolje rešen, bračni parovi, koji su se ostvarili kao roditelji, bez opterećenja mogu da se posvete poslu. Veliki pomak na bolje predstavlja i sama ideja o organizovanju dnevnih boravaka za decu u okviru kompanija, koje za to imaju mogućnosti, kako bi roditelji mogli mirno da se posvete radu, ali uvođenje ovakve prakse zahteva i odgovarajuću regulativu, istakla je Gorana Tanasković.
U narednom broju „Čačanskog glasa“ govorićemo i o rezultatima ankete koja je sprovedena na nivou čačanskog Udruženja poslovnih žena „Nadežda Petrović“, koji najbolje pokazuju sa kojim se problemima susreću zaposleni roditelji, ali i poslodavci, kada je reč o usklađivanju rada i roditeljstva.
V. Stepanović
NAGRADA „PRIJATELJ PORODICE“
Nagradu „Prijatelj porodice“ Privredna komora Srbije dodeljuje jednom godišnje kao javno priznanje odgovornim kompanijama, u kojima je izgrađeno čvrsto poverenje između poslodavca i zaposlenog. Takve kompanije prepoznate su i veoma tražene na tržištu, a njihovi zaposleni lojalni, produktivni i motivisani.
Cilj PKS je da nagradom „Prijatelj porodice” doprinese efikasnijem sprovođenju državnih aktivnosti u oblasti populacione politike, jačanju svesti o potrebi usklađivanja porodičnog života i poslovnih obaveza, kao i stvaranju porodičnih – prijateljskih kompanija, sa odličnom praksom usklađivanja porodičnih i poslovnih obaveza.
POPULACIONA POLITIKA DAJE PRVE REZULTATE
Državne mere populacione politike daju prve rezultate! Od januara do maja 2019. godine u Srbiji se rodilo 835 beba više nego u istom periodu lane, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku i Vlade Srbije.
Od januara do maja 2018. rođeno 24.136 beba, a ove godine u istom periodu 24.971. Preliminarni podaci pokazuju da se najviše beba rodilo u Vojvodini, Beogradu i Šumadiji, dok je jug Srbije i dalje u minusu.