Kultura

Ро­берт Швент­ке и ау­тор­ски пре­о­бра­жај у фил­му “Ка­пе­тан”

                                                                                „Кри­тич­ни камп у го­сти­ма“

У окви­ру Филм­ског клу­ба До­ма кул­ту­ре, од 25. до 27. мар­та, ор­га­ни­зо­ван је „Кри­тич­ни камп у го­сти­ма“, про­је­кат „Фил­мкул­ту­ре“, удру­же­ња за еду­ка­ци­ју у обла­сти ау­ди­о­ви­зу­ел­не кул­ту­ре, за­ми­шљен и по­кре­нут као бес­плат­на ра­ди­о­ни­ца филм­ске кри­ти­ке и кри­тич­ког ми­шље­ња. Крат­ки „Кри­тич­ни камп“ у Чач­ку је ин­те­зив­на тро­днев­на ра­ди­о­ни­ца филм­ске кри­ти­ке, на­ме­ње­на сред­њо­школ­ци­ма од 15. до 18. го­ди­на.  Ра­ди­о­ни­цу је во­ди­ла Ма­ша Се­ни­чић, сце­на­рист­ки­ња и но­ви­нар­ка из Бе­о­гра­да.

„Ча­чан­ски глас“ je објавио филм­ску кри­ти­ку Ђор­ђа Нов­ко­ви­ћа, уче­ни­ка Гим­на­зи­је у Чач­ку, на­ста­лу у окви­ру тро­днев­не ра­ди­о­ни­це, са ци­љем афир­ми­са­ња филм­ске кри­ти­ке и кри­тич­ког ми­шље­ња код мла­дих.

 

Ро­берт Швент­ке и ау­тор­ски пре­о­бра­жај у фил­му “Ка­пе­тан”

Пројекација филма: понедељак, 22. април, у оквиру Филмског фестивала Слободна Зона,

Уметничка галерија “Надежда Петровић“, почетак у 20 часова

Улаз бесплатан

Ори­ги­нал­ни на­зив: Der Ha­up­tmann; Ин­тер­на­ци­о­нал­ни на­зив: The Cap­tain; Ре­жи­ја и сце­на­рио: Ро­берт Швент­ке; Зе­мља про­дук­ци­је: Не­мач­ка; Го­ди­на: 2017; Уло­ге: Макс Ху­ба­хер, Ми­лан Пе­шел, Фре­де­рик Лау; Вре­ме тра­ја­ња: 118’

На­кон ду­го­го­ди­шњег ра­да на ко­мер­ци­јал­ним би­о­скоп­ским оства­ре­њи­ма као што су Flight plan (2005), Di­ver­gent (2014) и In­sur­gent (2015) – ко­ји је пре­ми­јер­но при­ка­зан на 43. Фе­сту, не­мач­ки ре­ди­тељ је кроз филм Ка­пе­тан (2017) пре­до­чио при­чуо де­зер­те­ру Ви­ли­ју Хе­рол­ду (Макс Ху­ба­хер) ко­ји у по­след­њим не­де­ља­ма II Свет­ског ра­та при­сва­ја ­про­на­ђе­ну ­у­ни­фор­му ­ви­со­ког чи­нов­ни­ка и до­би­ја­ не­слу­ће­ну моћ и ути­цај­ност.

Узев­ши у об­зир ­Швент­ке­о­ва ­ра­ни­ја­ о­ства­ре­ња, при­ступ ко­ји је иза­брао је бла­го ре­че­но нео­че­ки­ван. Филм је го­то­во у це­ло­сти сни­мљен у цр­но-бе­лој тех­ни­ци, осим јед­ног ка­дра по­ља ­не у бо­ји, у су­штом кон­тра­сту са до та­да ви­ђе­ним при­зо­ри­ма. Ти­ме се сим­бо­лич­ки по­ре­де­ буј­ност при­ро­де и тмур­ност ра­та. До­ми­нант­ни оста­так фил­ма је да­кле цр­но-бе­о, а иа­ко је у са­гла­сју са исто­риј­ском тач­ком при­по­ве­да­ња, то ни­ка­ко ни­је био при­ма­р­ни Швент­ке­ов раз­лог да се од­лу­чи за ова­кву есте­ти­ку. На­и­ме, ау­тор је оти­шао знат­но ду­бље јер на пси­хо­ло­шком пла­ну безбој­ност одра­жа­ва хлад­но­ћу и не­ми­ло­срд­ност глав­ног ју­на­ка. Од­лу­ку да се од­рек­не бо­ја Швент­ке је на­до­ме­стио по­е­тич­но­шћу ком­по­зи­ци­је ка­дро­ва, са цен­тром па­жње на глав­ном ју­на­ку, ко­ји је обич­но у пред­њем пла­ну, док су ње­го­ви под­ре­ђе­ни за­не­ма­ре­ни у по­за­ди­ни. При­ме­на ши­ро­ких пла­но­ва у ду­бин­ским ка­дро­ви­ма би вр­ло мо­гу­ће да­ва­ла пре­ви­ше ин­фор­ма­ци­ја ­да је сни­ма­но у бо­ји, та­ко да ода­бра­на тех­ни­ка не скре­ће па­жњу са су­ге­стив­не глу­ме пси­хич­ки вид­но не­ста­бил­них ли­ко­ва. Осим то­га, мо­дерн оства­ре­ње ду­гих ка­дро­ва без му­зи­ке или гла­са на­ра­то­ра је до­бар ме­тод до­ча­ра­ва­ња муч­но­сти сце­на рат­них зло­чи­на. Швент­ке у то­ме не пре­те­ру­је, и ту­роб­но­ст у­бла­жу­је ­у­по­тре­бом­ не­сва­ки­да­шњи­х ре­ди­тељ­ски­х ре­ше­ња, ка­о ­што је де­таљ ­ре­тро­ви­зо­ра у ко­ме се ви­ди ­но­во­фор­ми­ра­ни ­ка­пе­тан у тре­нут­ку­ свог­ мен­тал­ног­ пре­о­бра­жа­ја. Дво­јац Швент­ке-Бал­ха­ус (Фло­риан Бал­ха­ус, ди­рек­тор фо­то­гра­фи­је) од­лич­но ­функ­ци­о­ни­ше у ода­би­ру и до­зи­ра­њу по­ме­ну­тих еле­ме­на­та, те­ства­ра­њу је­дин­стве­ног ви­зу­ел­ног ути­ска на гле­да­о­ца.

Ни­зом не­мо­рал­них чи­но­ва ко­ји­гра­ди­ра­ју­до­ча­ра­на је Ви­ли­је­ва за­ве­де­ност мо­ћи, асве до кра­ја се чи­ни да ће он пр­о­ћи­ не­ка­жње­но – што не би из­не­на­ди­ло, ако се на уму има не­пред­ви­ди­вост рад­ње. Кроз ­це­ло­ку­пан­ ток фил­ма Макс Ху­ба­хер од­лич­но ожи­вља­ва ре­ди­те­ље­ву ви­зи­ју ли­ка, пре све­га у бру­тал­ним ­при­зо­ри­ма ­ти­ра­ни­је, у ко­ји­ма вој­ник ­за­бо­ра­вља гра­ни­це људ­ско­сти. За­па­же­ну уло­гу има и Ми­лан Пе­шел, ко­ји ту­ма­чи Фрој­та­га, Ви­ли­је­вог нај­ра­ни­јег са­пут­ни­ка и нај­вер­ни­јег са­рад­ни­ка у Од­ре­ду Хе­ролд.

Нај­зад, узев­ши у об­зир из­у­зе­тан сце­на­рио, ре­жи­ју и фо­то­гра­фи­ју, Швент­ке је у фил­мо­гра­фи­ју до­дао јед­но оства­ре­ње ко­је осве­жа­ва ли­сту су­во­пар­них блок­ба­сте­ра, осло­бо­див­ши ­свој умет­нич­ки ин­стик­т и не оба­зи­ру­ћи се на­ пи­та­ња ко­ји­ма се ба­ви ко­мер­ци­јал­на­ филм­ска ин­ду­стри­ја. До­бит­ник Би­фе­сто­ве на­гра­де у Ба­ри­ју за нај­бо­љег ре­ди­те­ља (упра­во за Ка­пе­та­на), кре­а­тив­но се од­ра­зио нај­сна­жни­је у сво­јој до­са­да­шњој ка­ри­је­ри и сни­мио је­дан од нај­за­па­же­ни­јих умет­нич­ких фил­мо­ва у 2017. го­ди­ни.

Ђор­ђе Нов­ко­вић

 

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.