РЕГИОНАЛНИ ЦЕНТАР ЗА ПРОФЕСИОНАЛНИ РАЗВОЈ ЗАПОСЛЕНИХ У ОБРАЗОВАЊУ РЕАЛИЗУЈЕ ПРОЈЕКАТ “РАЗГОВОРИ О РОДИТЕЉСТВУ”
С обзиром на то да Министарство просвете, науке и технолошког развоја подстиче активности које доприносе успостављању партнерске сарадње школе и породице, јачању родитељских компетенција и информисању родитеља о правима и обавезама у вези са образовањем деце, подржало је и реализацију пројекта “Разговори о родитељству”, чији је носилац Регионални центар за професионални развој запослених у образовању у Чачку. Пројекат, осмишљен кроз радионице, реализоваће Катарина Дуњић Мандић, школски психолог у Гимназији и самостални педагошки саветник, Марија Вуловић, психолог у ОШ “Вук Караџић”, Гордана Поповић Божанић, педагог у Економској школи и Татјана Јаћимовић, педагог у Техничкој школи.
– Пројекат “Разговори о родитељству” замишљен је да породица и образовне установе буду на истом задатку, као партнери, који се међусобно допуњују и сарађују у решавању проблема, за добробит наше деце. Веома је важно да родитељи схвате да није реч о некој школи и предавањима, већ о пројекту кроз радионице, на којима ће међусобно разговарати. Приоритет је интеракција између родитеља и водитеља радионице, поготову ако имају реалан проблем. Колегинице које ће водити радионице су стручњаци у институцијама у којима су запослене, иза себе имају бројне радове, учешћа на семинарима и многа искуства из ове области. Такође, родитељи су различитих занимања, и међу њима су професионалци, стручњаци, који могу да помогну, не само у раду Савета родитеља, већ и у реализацији овог пројекта. Они су значајан људски ресурс који ћемо искористити и повезати са образовним институцијама. Следећи корак ће бити редовни састанци са Активом директора, а Регионални центар ће осмислити заједничко стручно усавршавање и професионални развој родитеља и наставника – објашњава Горица Станојевић, директорка Регионалног центра за професионални развој запослених у образовању. У разговору за наш лист, она наглашава да у породици мора да постоји огромна количина љубави, јер, уколико не постоји на прави начин, деца ће се у неком периоду свог одрастања, посебно адолесценције, окренути неким другим “институцијама”, где ће добити пажњу која им недостаје.
Катарина Дуњић Мандић, школски психолог у Гимназији, подсећа да у раду са ученицима имају прилику да виде са којим се тешкоћама сусрећу родитељи:
– Родитељи ученика треће или четврте године средње школе, код нас најчешће долазе са питањем: “Шта сад да радим”? Управо због тога смо овај пројекат усмерили ка родитељима који “тумарају у мраку”, вапе за помоћи, а врло често нису довољно храбри да признају да им треба помоћ. Када се суоче са великим проблемом које дете има у школи, долазе и очекују да решимо проблем чаробним штапићем, као добре виле, да као лекари дамо рецепт. Али, нема универзалног рецепта, решавање сваког проблема је јако дуг процес, родитељ мора да ради са својим дететом.
Гордана Поповић Божанић, педагог Економске школе, напомиње да су неких давних година, школе, кроз планове и програме, имале итекако велику улогу у едукацији родитеља:
– Међутим, како је време пролазило, некако смо заборавили на родитеље и оставили их да сами траже најбољи пут и начин родитељства, што није баш дало добре резултате. Овај пројекат има задатак да помогне родитељима. Очекујемо да ће на радионицама, уз наше инструкције, родитељи размењивати искуства и на тај начин стицати нова знања. Желимо да их одвојимо од неких непопуларних начина стицања информицаја, као што су “рекла, препоручила… другарица, комшиница…” Задатак наших радионица је да извучемо пожељну нит из клупка, да омогућимо родитељима да разговарају, размењују искуства, да чују нешто ново, али не путем Интернета и друштвених мрежа. Немам ништа ни против тога, али родитељи морају бити веома пажљиви, јер се често може чути и савет који није добар. Не можемо делити опште савете, јер је свака породица специфична, свако окружење носи своје карактеристике. Наше радионице ће бити место окупљања, клуб подршке, где ће родитељи моћи да буду у окружењу које је њима значајно.
Марија Вуловић, психолог у ОШ “Вук Караџић”, наглашава да је породица у кризи, да живимо у врло турбулентним, изазовним и тешким временима. Она такође истиче да је много проблема које породица треба да решава, али да родитељи не могу све сами:
– Желимо да кроз разговор са родитељима дођемо до правих, релевантних информација, поготову у дигиталној области, јер није тачно све што се прочита на сајтовима. Сведоци смо да дигитална зависност утиче на школски успех, на понашање, на социјализацију детета које је јако важно у одрастању. Желимо да поручимо родитељима да они нису немоћни, напротив, имају сву моћ овог света, имају сву љубав за своје дете, која је најбоља подршка у развоју.
Татјана Јаћимовић, психолог у Техничкој школи, каже да ће се поред осталог, на радионицама говорити и о функционалним и дисфункционалним породицама:
– Кључне теме “Разговора о родитељству” биће “Полазак у школу, прекретница за породицу и дете”; “Права, обавезе и одговорности ученика, родитеља и школе”; “Сарадња родитеља и школе – И комуникација се учи”; “Разговори о браку и породици”; “Како да и ми растемо и развијамо се уз нашу децу?”; “Родитељство се учи – васпитни стилови”; “Развојне тешкоће и проблеми деце и ученика”; “Превенција насиља”.
Поред Министарства просвете, пројекат је подржао и Локални савет родитеља Града Чачка, чији је председник Снежана Милићевић. Циљ овог Савета, који је формиран 13. децембра прошле године, је да уз помоћ локалне самоуправе и надлежних институција, решава најважније заједничке, али и специфичне проблеме образовних установа, јер нису исти проблеми родитеља предшколаца, основаца и средњошколаца.
– Као родитељ сам стекла утисак да се о неким темама не прича довољно у школама, или су табу, или програми школа не остављају довољно простора за бављење животним темама. Родитељи имају пуно дилема, и не само кроз овај пројекат, већ уопште имамо велику подршку Регионалног центра. Свет иде напред, а ми тек треба да научимо да се прилагођавамо. Они који пружају отпор променама и новитетима, мораће на крају да их прихвате, али пролази време. Наше друштво је већ изгубило много времена. Пропуштено морамо да надокнадимо и ухватимо корак с временом. Не критикујем школу и образовање, има пуно позитивних ствари, али мислим да би образовни систем требало брже да се прилагођава времену у коме живимо – закључује Снежана Милићевић.
ПРИЈАВЕ РОДИТЕЉА ДО 30. АПРИЛА
Пројекат “Разговори о родитељству”, биће реализован током ове године, а радионице почињу 9. маја и одржаваће се два пута седмично, понедељком и средом, у просторијама Регионалног центра. Пријаве родитеља трајаће до 30. априла. У групама ће бити од 25 до 30 родитеља, а биће формиране према узрасној категорији деце, јер исте проблеме немају родитељи предшколске, школске и средњошколске деце. Све информације заинтересовани могу добити на број телефона 032/320-100, или 064/64-24-32.
Нела Радичевић