Pozorišna kritika
SVEDOCI JEDNOG VREMENA
O predstavi „U AGONIJI“, po motivima Miroslava Krleže. Režija i adaptacija: Ana Đorđević; scenografija: Mia David; kostim: Adrijana Pajić; produkcija: „Beoart“; igraju: Marija Vicković, Radovan Vujović, Branko Cvejić.
Svetski klasik Miroslav Krleža na sceni Doma kulture za čačansku pozorišnu publiku već je događaj sam po sebi. Nismo dobili Krležu u izvornom obliku, ni epsku priču jedne ljubavi. „U agoniji“ za rediteljku Anu Đorđević, nije samo melodrama sa tragičnim krajem, napisana daleke 1928. godine, a dopunjena trideset godina kasnije. Ona je hrabro pred publiku iznela jedno savremeno čitanje ovog teksta i dramu jednog novog vremena, čiji smo i mi svedoci. Nema svađe Glembajevih iz prvog čina, nakon koje se ubio Glembaj, kockar i propalica svake vrste, ali i simbol društva u propadanju. Rediteljka Ana Đorđević je hrabro izbacila čitav prvi čin i smelo početak predstave stavila nakon samoubistva Glembaja, gde se sa posledicama tog čina suočavaju Laura Glembaj (izvrsna Marija Vicković) i porodični advokat i velika Laurina ljubav Ivan Križovec. Veštim rediteljskim postupkom i osobenom poetikom Ana Đorđević spaja drugi i treći čin, stvara dramaturgiju i napetost jednog filmskog trilera, gde se ne razotkriva samo jedan tragičan slučaj i sva strast, nego i izdaja jedne ljubavi koju Laura ima prema Križovecu, koji je brutalno izneverava, laže, prodaje na jedan način sličan onom Leona Glembaja, misleći da sve može da kupi novcem i društvenim uticajem koji ima.
Mi najednom na sceni imamo dramu našeg vremena, kada se jedno doba sa svojim pravilima završilo i kad na scenu stupa jedno novo vreme puno laži, cinizma, dvoličnosti, izdaje, koje u svemu simbolizuje advokat Ivan Križovec. I tu rediteljka pravi obrt. Na samom kraju, ne ubija se Laura, već u trenutku kad shvata da joj se sve to već dogodilo sa Glembajem, umesto u sebe, metak sruči u lažljivog đavoljevog advokata. Veštim prekomponovanjem izvornog teksta, Ana Đorđević je uvela i jedan novi lik, naratora i policijskog inspektora, koga na pravi i diskretan način tumači Branko Cvejić. Za ovaj lik, iskorišćene su sve napomene, didaskalije Miroslava Krleže.
Sve u svemu, hrabro, vešto i novo tumačenje velikog Krleže, a zadivljujuće je da su Beograđani za svaku pohvalu savladali purgerski govor.
Velika sala Doma kulture nije bila ispunjena do poslednjeg mesta, ali je ipak zavidan broj onih koje zanima i ovakav pozorišni repertoar i koji svoju potrebu za pozorištem ne mogu zadovoljiti samo komedijama i estradnim predstavama.
Čačanska publika je izvrsne glumce vratila dugim aplauzom da im se više puta poklone. Izuzetan utisak nakon predstave i nadamo se da će ovako kvalitetnih biti više u 2018. godini na sceni Doma kulture.
Dušan Darijević
Foto: Milan Bojanović