Prostranstvo, leto u oktobru, šansa za posmatranjem Čačka i okoline iz vazduha, „provetravanje mozga“, razni modeli sportskih aviona i jedrilica i mnogi drugi razlozi juče su privukli veliki broj posetilaca na preljinski aerodrom „Ravan“.
Domaćini 4. Sajma vazduhoplovstva ponosno su istakli dugu tradiciju, ali i noviju istoriju. Podsetili su na prve Čačanke, dr Marijanu Glišić i novinarku Jugoslavu Đuricu, koje su se pre nekoliko decenija osmelile i oprobale u padobranstvu i sportskom pilotiranju.
Sve je počelo 1977, osnivanjem Aero kluba „Ovčar-Kablar“. Takoreći među prvima, učlanila se i tada srednjoškolka Marijana Glišić. Čim joj se ukazala prilika, prepustila se velikom izazovu. Prijavila se za obuku u padobranstvu.
– Moj otac je rođen u blizini aerodroma u Preljini, koji mu je oduvek bio fascinantan i često je pričao o avionima i letenju. Kada je osnovan klub, učlanila sam se, ali bez velikih ambicija. Htela sam da mu se pohvalim… Već u leto sledeće godine pozvani smo na obuku. Tada je sekretar kluba bio Brašnjević, izuzetno dobar čovek. Ja sam se odmah prijavila za padobranstvo, bilo je izazovnije – seća se Marijana. Pre bilo kakve obuke, trebalo je proći stroge lekarske preglede. Dobro zdravlje, velika želja i snaga odvele su Marijanu Glišić u Smederevo. Bila je jedina devojka među dvadeset i više budućih padobranaca.
– Oni su spavali u šatoru, a ja u jednoj spavaonici sa 50 kreveta. Nisu baš ni bili raspoloženi da me zadrže. Posle desetak dana došli su predsednik našeg kluba Pantelić i Brašnjević da me posete. Kada su videli gde sam smeštena, vratili su me u Kraljevo. Tako sam promenila orijentaciju – kaže ona. U Kraljevu su članovi AK „Ovčar-Kablar“ bili na obuci za pilotiranje sportskim jedrilicama i letelicama. Marijana nije bila jedina devojka. Malo pre nje, u pilotiranje se upustila Jugoslava, tada studentkinja prava.
– Prvi let mi nije bio traumatičan. Vozila sam se sa instruktorom, bez staraha. Nisam se plašila ni kasnije, kada je trebalo sama da upravljam jedrilicom. Aerodrom u Kraljevu je imao dosta prepreka. U blizini su se nalazili „Magnohrom“, veliki fabrički dimnjak, dalekovod… Ali, nama ništa nije bilo teško… Nije prošlo mnogo, prestala sam da se bavim vazduhoplovstvom. Ipak, negde mi je žao zbog toga – nostalgična je Jugoslava Đurica, danas novinar RTS-a, urednik i voditelj emisije „Svet zdravlja“.
Marijana Glišić završila je medicinu i danas je specijalist neurologije u Opštoj bolnici Čačak. Možda i više od uzbuđenja u visinama i veštine pilotiranja, Jugoslava i Marijana kraj sedamdesetih i početak osamdesetih pamte po iskrenom prijateljstvu i druženju. Kao ih je život odveo u svet zdravlja, savetuju mladima i svim generacijama da što više borave u prirodi, na čistom vazduhu, da se druže i prenose pozitivnu energiju.
Marijana Glišić i Jugoslava Đurica, prve žene u padobranstvu i jedriličenju dobile su priznanja od domaćina Čačanskog aero kluba. Na Sajmu vazduhoplovstva nisu zaboravljeni ni Mikael Radivojević, privrednik iz Švedske i jedan od investitora aerodroma „Ravan“, Boško Todorović, predsednik Aero kluba „13. maj“ iz Zemuna, pilot, instruktor, prijatelj Čačanskog aero kluba, Dragan Ćirić, AK Trstenik, još jedan od daraodavaca vazduhoplovstva u Čačku, Gradska uprava za pomoć i podršku da „Ravan“ postane središte sportskog vazduhoplovstva u okruženju.
Domaćini su uputili pozdrave i najlepše želje prijateljima kluba, pilotima i modelarima koji juče nisu došli u Preljinu.
– Sajam vazduhoplovstva je i proslava registracije aerodroma Ravan. Priredili smo ga po četvrti put, zajedno sa Turističkom organizaciojom Čačak i Gradskom upravom. Došlo je tridesetak pilota, izloženo je dvadesetak letelica – navela je Violeta Marković, predsednica Organizacionog odbora.