PRE KUPOVINE ROBE OBAVEZNO PROČITATI DEKLARACIJU!
U Srbiji je danas obeležen Svetski dan zaštite prava potrošačaa, koji su Ujedinjene nacije ustanovile 1983. godine. Novim Zakonom o zaštiti potrošačaa organizacije potrošača su dobile veća prava i mogućnost da pokrenu mere zabrane i zastupaju interese potrošača i da ukažu na nepoštenu poslovnu praksu. Značajnu ulogu u zaštiti prava potrošača ima i tržišna inspekcija.
Svaki potrošač u Srbiji mora da bude dobro informisan o proizvodima koje kupuje. Pored čitanja deklaracije, koja je istaknuta na svakom proizvodu, dragocene su i informacije koje se mogu dobiti od trgovaca. Kada je reč o tehničkoj robi, izuzetno je važno da potencijalni kupac dobije informacije o garantnom roku, servisiranju proizvoda i mogućnostima za nabavljnje rezervnih delova. Pri kupovini robe, potrošač obavezno treba da uzme i sačuva fiskalni račun, kako bi kasnije mogao lakše da ostvari svoja potrošačka prava, ukoliko bude prinuđen da kupljeni proizvod reklamira zbog određenih nedostataka – izjavio je Predrag Vasiljević, načelnik Republičke tržišne inspekcije u Čačku, povodom Svetskog dana potrošačaa, posebno ističući da su potrošači ekonomsko slabiji u odnosu na trgovce, jer građani, koji svakodnevno odlaze u trgovine da kupe određene artikle ili izmire svoje redovne mesečne obaveze, kroz plaćanje računa odmah uplaćuju i porez, dok trgovci PDV izmiruju periodično. Porez na dodatu vrednost ustvari plaćaju građani kroz cenu proizvoda.
Kako navodi Vasiljević, građani Moravičkog okruga su Republičkoj tržišnoj inspekciji tokom prošle godine podneli 132 predstavke na osnovu Zakona o zaštiti potrošača. Pritužbe su se najviše odnosile na reklamacije podnete na kupljenu odeću, obuću, belu tehniku i tehničku robu.
– Na osnovu predstavki građana, mi smo podneli 32 prekršajne prijave. Od tog broja, 18 prijava smo podneli za neizdavanje računa, a dve su bile vezane za oglašavanje. Potrošači su se najčešće žalili na nedostatake proizvoda, odnosno na njihovu neusaglašenost sa određenim standardima. Imalo je i situacija da potrošači neadekvatno upotrebljavaju kupljene proizvode, pa su u takvim slučajevima njhove prijave odbijene kao neosnovane – naveo je Vasiljevic.
Predrag Vasiljević, načelnik Republičke tržišne inspekcije u Čačku
U svakom maloprodajnom objektu bi trebalo da bude vidno istaknuto obaveštenje za potrošača, koje daje osnovne informacije o prijemu reklamacija. Zakonom je strogo predviđena procedura na koji se način rešava reklamacija robe. Trgovac je dužan da u roku od osam dana odgovori na zahtev potrošača pismeno, usmeno ili SMS-om, i da, u zavisnosti od vrste robe, za 15 do 30 dana reši reklamaciju. Ukoliko potrošač nije zadovoljan odlukom trgovca, ima mogućnost da traži zaštitu Udruženja potrošača ili sudsku zaštitu za naknadu materijalne i nematerijalne štete. Ukoliko se potrošači jave tržišnoj insekciji, inspektori izlaze na teren, sastavljaju zapisnik i ukoliko trgovac nije ispoštovao proceduru podnose prekršajne prijave ili donose rešenja kojima se nalaže da se otklone određeni nedostaci.
V. S.