Društvo Kultura

ПРЕДСТАВЉЕН КАТАЛОГ 6. МЕЂУНАРОДНОГ БИЈЕНАЛА ГРАФИКЕ

ОД СЕЛЕКЦИЈЕ, ДО ГЛАВНОГ ПРОГРАМА И ПРАТЕЋИХ СЕГМЕНАТА

У Малој сали Градске библиотеке „Владислав Петковић Дис“, прошлог петка, 14. фебруара, представљен је каталог 6. Међународног бијенала графике 2024. и Focus-Slovenija: словеначки уметници у фокусу. Каталог се састоји из два дела, један говори о активностима манифестације, од селекције до главног програма и пратећих сегмената, а други је посвећен групи „Лајбах“.

Драган Добросављевић, Весна Петровић и др Милош Ђорђевић

ФАНТАСТИЧНЕ ИМПРЕСИЈЕ

Шесто међународно бијенале графике одржано је у септембру прошле године, у Културном центру Чачак, а на свечаном отварању, 30. августа, додељене су и награде ове манифестације. Поред традиционалне такмичарске селекције, Велике графике и Минијатуре, манифестација је имала и пратеће сегменте, Ex libris, Focus-Slovenija и самосталну изложбу Nine Kreis. У атријуму Културног центра одржане су радионице графике, а у Галерији Народног музеја посетиоци су могли да виде „Лајбах“ графику из колекције МГЛЦ Љубљана. Такође, у Народном музеју, организована је и промоција књиге „40 година вечности“, аутора Теодора Лоренчича, подсетио је за наш лист уметнички директор Бијенала Драган Добросављевић, чије су импресије фантастичне:

– Изложба је била отворена током септембра, као круна двогодишњег рада. Прошлогодишње Бијенале графике је било најуспешније до сада, веома смо задовољни одзивом публике. На Бијеналу графике представљено је више од 250 уметника из 50 земаља. Поред главне такмичарске селекције, изложених радова у средњем и горњем холу Културног центра, посетиоци су могли да виде селекцију словеначких модерних уметника у Клубу, а изложбу бразилске уметнице Nine Kreis у Ликовном салону. Каталог 6. Бијенала графике се састоји из два дела, један говори о активностима манифестације, од селекције до главног програма и пратећих сегмената, а други је посвећен групи „Лајбах“. То су, у ствари, два каталога која прате Бијенале.

Добросављевић је напоменуо да су манифестацију организовали Удружење Платформа за промоцију уметности мултиоригинала, Бијенале графике и Културни центар Чачак, уз подршку Градске управе и амбасада Републике Словеније и Бразила.

ИЗЛОЖБА КАО ИНСТИТУЦИЈА

Др Милош Ђорђевић из организације Бијенала и као десетогодишњи сарадник Драгана Добросављевића, посведочио је о развојном току манифестације, која се у сваком новом издању углавном трансформисала, тражећи неке своје тренутке или дугорочније формате.

– Такође, преиспитујући, између осталог, и смисао овакве изложбе на којој се приказује или пресек актуелности продукције, или се актуелизује константно интригантно питање шта је графика данас, колико је графика или графичка уметност битна и релевантна у свету визуелне, мултимедијалне уметности и које место заузима графика у свету уметности, као и у систему уметности? Кад кажем у систему уметности, мислим на све субјекте који у ланчаном низу изводе своје улоге у процесу продукције, дистрибуције и потрошње уметничких дела. А под тим подразумевам институције и институционалне позиције, као што су галерије, музеји, али и кустоси, колекционари… Једна од институција за коју можемо да кажемо да служи као платформа, или место за преиспитивање графике, или било ког сегмента света уметности је свакако и изложба Међународног бијенала графике у Чачку. Слободно могу да кажем да је ова изложба већ постала институција. Није мали подухват истрајати 12 година и изнедрити шест издања изложбе која нема сигуран, обезбеђен буџет, која нема своје институционално упориште, већ функционише и делује пројектно. То значи да нема паузе, нема празног хода, већ се одмах креће у организацију, договоре, планирања, трагање за потенцијалним партнерима и, наравно, смишљање неких нових садржаја, као и промишљање претходних резултата. Идеја је да Бијенале нема само информативни карактер, да локалној средини не доноси само пресек и исечак актуелности из светске продукције са свих меридијана, већ да главну изложбу, као централни догађај манифестације, прате и споредни, пратећи садржаји и програми – рекао је др Милош Ђорђевић, нагласивши да је програм Бијенала разноврстан и да увек има у виду широку публику.

КАТАЛОГ, ВЕЧНИ ТРАГ

Када је 2012. године, пре свега, са великом жељом и ентузијазмом, покренута идеја графичке изложбе у нашем граду, са циљем да окупи што већи број аутора и радове прикаже чачанској публици, није ни слућено да може да прерасте у импресивну манифестацију. Током ових година, кроз досадашња бијенала прошло је неколико стотина уметника, велики број аутора боравио је у нашем граду и реализовани су многи пројекти.  

– Прошле године смо били сведоци 6. Бијенала графике, односно сведоци да је од изложбе на почетку 2012. до прошлогодишње, ова манифестација постала призната широм света. Током ових година смо могли да видимо велики напредак, све квалитетније изложбе, са све више уметника, да се популарност проширила и по другим земљама, да има доста излагача из иностранства. Жао ми је што је све мање слуха за културу и уметност, и што се издвајају све мања финансијска средства. Драгану желим да истраје, јер је све досадашње изложбе пратио увек репрезентативан каталог, који остаје као вечни траг – изјавила је Весна Петровић, уредница Ликовног програма Културног центра Чачак.

Н. Р.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.