Aktuelno Društvo Selo

УДРУЖЕНОСТ МЕШТАНА ЗА БОЉИ РАЗВОЈ СЕЛА

Недавно је у просторијама Основне школе „Владислав Петковић Дис” у Заблаћу одржан састанак Локалне акционе групе, коме су присуствовали председници локланих удружења, туристичких агенција, као и сви заинтересовани мештани. Тема састанка био је разговор и договор о оснивању Туристичког друштва у Чачку.

 –  Наше удружење је удружење грађана са окупљеним локалним организацијама државног, привредног и цивилног сектора  основано 2019.  године, а за циљ има одрживост друштвено-економског, образовног, културног, еколошког, туристичког, социјалног и сваког другог развоја сеоских средина. У наше друштво укључено је 65 насеља руралног типа, од чега 29 у Чачку, то су сва насеља од Овчар Бање до Горичана са десне стране Западне Мораве и свих 36 насеља у општини Лучани. Основни циљеви су организовање сва три сектора, друштвеног, приватног и цивилног. Други корак је била израда Локалне стратегије руралног развоја, где су препознати циљеви, потребе и проблеми становника и организација, што је главна предност у реализацији оваквог типа програма. Један од шест приоритета те Стратегије је помоћ у оснивању организација на селу. Туризам  је главна допунска делатност на пољопривреди која помаже да се део хране, привредног и културног насеља понуде гостима, односно туристима. Скоро смо имали посету једне групе гостију из Словеније на тему еколошки ланци лековитог биља, они су били у Чачку и Лучанима, у нашем крају има доста неискоришћеног потенцијала, а на нама је како ћемо то искористити. Један од тих потенцијала је и планина Јелица, урађено је теренско истраживање и очекујемо да ће до краја ове године око 6.200 хектара бити заштићено, то ће бити један потенцијал за развој туризма, за развој пољопривреде и уопште развој села – рекао је Душан Ивановић, председник Управног одбора Локалне акционе групе  „Драгачево-Јелица-Западна Морава”.

Мирјана Кнежевић из туристичке агенције „Лазена” из Јежевице, истакла је да  када је реч о добром развоју сеоског туризма  су пример добре праксе коју треба следити, Словенија и Аустрија.

Мирјана Кнежевић, из туристичке агенције „Лазена”

–   Наша поента је да људи крену да се баве сеоским туризмом, за време короне озбиљно смо кренули у ту причу, циљ нам је да станивништву објаснимо да од туризма може лепо да се живи, само ако се туристичка понуда лепо склопи. Добили смо пројекат код ресорног министарства да се понуда Града Чачка прилагоди, пре свега, Кинеском туристи, ми смо то искористили да анимирамо сеоска домаћинства, а у склопу тога урадили смо низ едукација у Чачку, Лучанима, Горњем Милановцу, потражили смо људе који тиме желе да се баве. Сеоско домаћинство не мора нужно да има смештајне капацитете, може да има дегустациону салу, да се бави производњом млека и млечних производа, где људи могу да пробају нешто, а домаћини то могу код своје куће и продати. Боље је да једно домаћинство другом прода свој сир и кајмак за услугу исхране, па да тако више домаћинство повежемо, једни да имају храну, једни смештај, такао бисмо и акценат ставили на продају локалних производа. Људи морају да схвате да је удруживање много боља опција, заједничким радом можемо доста тога постићи. Словенци су добар пример за то, ми кроз неке примере добре праксе можемо доћи и до средстава да одведемо наше људе негде у иностранство у Аустрију и Словенију, да виде како људи тамо раде. Ове две земље су у том делу баш напредовале. Нама фали нам доста тога, пут, канализација, вода, али можемо да направимо једну репрезентативну понуди, јер имамо доста потенцијала. Горњи Милановац се годинама уназад бави тиме, има велики број сеоских домаћинстава која добро послују. Наш посао, посао туристичких агенциија је да све што имамо спакујемо у један програм. Сада све више деце путује и то може бити једна од смерница, идеја има много, само људе треба анимирати кроз додатне финансијске подстицаје, имамо субвенције државе, субвенције града, а кроз овакве сусрете можемо доћи до неких резултата – рекла је Мирјана Кнежевић, из туристичке агенције „Лазена”.

Категоризација сеоских домаћинстава од великог је значаја, захваљујући добрим потенцијалима и сами домаћини имају прилику да пласирају своје производе који ће им донети профит.

–  Неопходно нам је туристичко удружење да уведе људе да региструју своја домаћинства на овом простору. У нашим крајевима има доста тога, недостају нам смештајни капацитети, и то је оно на шта смо ставили акценат. Ми овде, рецимо, немамо аутокамп, а људи који су спремни да ту бораве, они пролазе кроз наш град и околину.  Наше циљне групе су ученици основних школа из Београда, Новог Сада, они викенд могу да проведу на селу, распуст такође. Имамо и децу из дијаспоре,  сва деца су наши потенцијали туристи, код нас могу да науче обичаје, језик, да се упознају са новом културом. У нашој земљи имамо 192 планинарска друштва, а наше друштво „Каблар” има одличне контакте са њима, сада је веома популаран и ИТ сектор, и тим људима треба обезбедити да могу да раде са било ког места, јер они су можда и потенцијални купци кућа које су на продају. ИТ сектор је подигао Колашин рецимо, захваљујући њима у Колашину је цена стана иста као у Будви. Мислим да све можемо постићи само уколико се удружимо – рекао је Цане Јовановић, члан Иницијативног одбора за оснивање туристичког удружења.

Виолета Јовичић

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.