РЕЗУЛТАТИ ЗАВРШНОГ ИСПИТА ЗА ОСНОВЦЕ МОРАВИЧКОГ ОКРУГА
Први важан искорак ка испитивању знања чине ученици осмог разреда полагањем Завршног испита! Право да завршни испит полажу имају сви ученици на крају осмог разреда основног образовања и васпитања, као и полазници који су обавезно образовање завршили по програму за функционално образовање одраслих. Ученици осмог разреда основних школа у Србији су 18, 19. и 20. јуна проверавали знања у оквиру три теста: из предмета Српски језик и књижевност, односно матерњи језик и књижевност, из предмета Математика и из једног од пет предмета који ученик изабере са листе наставних предмета из природних и друштвених наука: Биологија, Географија, Историја, Физика и Хемија.
Осврт на реализацију и резултате Завршног испита на нивоу Моравичког округа уприличила је руководилац Школске управе у Чачку Слађана Парезановић. Истакнуто је да је јуну месецу 2024. године у школама Моравичког округа 8. разред завршило укупно 1845 ученика: у 17 основних школа на територији Града Чачка 1059 ученика, у седам школа Општине Горњи Милановац 386 ученика, у девет школа Општине Ивањице 273 ученика и у шест основних школа Општине Лучани 127 ученика.
О резултатима на нивоу Моравичког округа у овој школској години начелник Школске управе је потврдила:
‒ На Завршни испит који се полагао 18, 19. и 20. јуна изашло је 1830 ученика. Сви ученици су првог дана полагали тест из српског језика, другог дана тест из математике, а трећег дана ученици су полагали тест из изабраног предмета. За географију, као изабрани предмет, одлучило се 1024 ученика у Округу, за биологију 392 ученика, за физику 189 ученика, за историју 113 ученика и за хемију 112 ученика. Резултати показују да су ученици најбоље урадили тест из изабраног предмета, а да су у већини школа, иако има и одступања, просечни резултати из српског језика и из математике приближни – навела је руководилац Парезановић.
Регуларност Завршног испита, ангажованост и залагање запослених у васпитно-образовним установама и ван њих руководилац Парезановић сматра једном од веома значајних тачака у нашем образовном систему:
‒ Испит је у свим школама Моравичког округа протекао регуларно уз поштовање прописаних процедура, чему су сигурно допринели директори школа, одељењске старешине ученика осмог разреда, задужени супервизори, дежурни наставници, прегледачи, оператери у скенинг-центру. Запослени у Школској управи у Чачку и један део наших саветника спољњих сарадника били су укључени у праћење свих процедура овог испита који има изузетан национални значај и који би за све нас запослене у образовном систему требало да буде један од приоритетних послова. Завршни испит је сваке године прилика да покажемо да као надлежна Школска управа поред тога што имамо изванредну сарадњу са директорима наших школа, имамо и одличну сарадњу са службеницима Полицијске управе Града Чачка и са службеницима Поште Града Чачка. На тај начин на нижи ниво спустимо сарадњу која се у организацији Завршног испита покрене са државног нивоа – истакла је госпођа Парезановић.
О упису у средње школе као исходу и круцијалној секвенци Завршног испита руководилац је посаветовала ученике да на овај корак треба да у великој мери ступе безбрижно.
‒ После окончања Завршног испита и времена предвиђеног за евентуалне жалбе ученика на резултате ЗИ, ученици су 26. и 27. јуна попуњавали листе жеља. У школама Моравичког округа чека их преко 60 образовних профила и око 2000 слободних места. Без велике панике треба сачекати расподелу по образовним профилима, јер места ће бити за све. Наравно о томе по којој ће жељи ко бити распоређен одлучиваће укупни бодови скупљени на основу резултата у основној школи и на Завршном испиту. Надам се и хоћу да верујем да је о том броју бодова наших ученика превасходно одлучивало њихово знање – поручила је Слађана Парезановић, руководилац Школске управе у Чачку.
Саобразно претходном, детету, родитељу и наставнику јесте у процесу образовања истински потребно да се непрестано подсећа Доситејеве реченице: Млада је душа подобна меком воску: у какав га калуп метнеш и салијеш, онаки образ од њега направиш. Регула за опстанак образованих умова, тачније заповедна реченица за квалитетан и учинковит режим образовања јасно се намеће и родитељу, и ученику, и наставнику: Обазриво да се калуп не искриви, а восак не охлади и своју физиономију ума, оним што га чини тако светлим, не образује ван граница образа, ван граница образовања!
Милица Матовић