У склопу кампање за предстојеће локалне изборе, на конференцији за медије, одржаној у Градском одбору Српског покрета Двери, представљен је део предизборног програма „ЗА НОВИ ЧАЧАК 2024-2028“, који се бави новим решењима за урбанистички сређенији и лепши Чачак. О садашњем стању у области урбанизма, као и могућим првцима будућег урбанистичког развоја града на Морави, на конференцији је говорио кандидат за одборника Ђорђе Шипетић, мастер инжењер архитектуре.
Да би Чачак био одржив град, мора да буде, пре свега, намењен човеку и његовим потребама, нарочито када је реч о јавном простору. Тргови, паркови, отворени рекреативни простори и објекти, пијаце и шеталишта морају бити врхунска уметничка опросторења, намењена човеку. Град мора мотивисати и подстицати позитивне грађанске особине и атмосферу и строго санкционисати све облике друштвене патологије. А да би Чачак постао урбанистички сређенији и лепши, како је навео Ђорђе Шипетић, кандидат Двери за одборника, „последњи је тренутак за корениту промену урбанистичке политике, а то подразумева одбацивање ирационалне, романтичне представе о социјалистичком граду и погубне мантре о потпуно слободном тржишту, као и успостављање оптимума између интереса приватног капитала и јавног интереса, уз изразито проактивну улогу локалне самоуправе, као јединог одрживог и реалног решења“.
Чачак мора бити здрав град – здрава животна средина која, осим еколошко- заштитне и архитектонско-естетске, треба да има и емотивно-психолошку улогу. Такође, паркови имају социолошку и културну функцију, а како тврди Шипетић, „Чачани имају веома слабу доступност парковским површинама (више од 80% становника нема парк у својој близини) и због тога развијање „зелене инфраструктуре“ мора бити приоритет Чачка“.
Чачак мора бити и естетизован, леп град. Неопходно је да град својим изгледом провоцира позитивна осећања својих грађана, буди успомене и ствара синергију. Морају се стимулисати и обавезати пројектанти и инвеститори да граде лепше објекте. Мора се вратити сликовитост и амбијенталност чачанским улицама и објектима, сматра Шипетић:
– Идентитет града се формира кроз његову архитектуру и уметност. Да би био одржив град, Чачак мора да буде и функционалан град – место где се ефикасно одвија свакодневни живот. За тако нешто неопходна је ефикасна саобраћајна мрежа и максимална искоришћеност градског земљишта и објеката, а да би се постигао тај ниво ефикасности, потребно је изградити нове саобраћајне артерије и проширити постојеће уличне мреже, али и максимално мотивисати грађани да користе алтернативне облике превоза – бицикле, пешачење, џогинг, јавни превоз, што подразумева ефикаснији, чистији и доступнији јавни превоз, нове бициклистичке стазе, комфорне тротоаре…
Да би град био ефикаснији, како стоји у урбанистичком програму дверјана, неопходно је да он буде полицентричан, са три главна центра и правца даљег развоја – Стари Чачак, Љубићски Чачак и Нови Чачак (на простору садашње индустријске зоне).Да би Чачак био самоодржив, према речима Шипетића, „тржишна вредност градског грађевинског земљишта, као битног ресурса сваког града, мора бити уважена и искоришћена, али то, наравно, не значи да ову област треба препустити потпуно слободном тржишту“:
– То се може остварити само са већом проактивном улогом Града, како у изградњи објеката, тако и у власништву градског грађевинског земљишта, јер се само са директним учешћем може обуздати приватни капитал и јагма за профитом по сваку цену. Због тога Чачак мора започети процес откупа парцела и урбане комасације, у циљу бољег и квалитетнијег опремања и искоришћења градског грађевинског земљишта.
Према виђењу Шипетића, потребно је „хитно умањити актуелну капиларну, атомизирану изградњу Чачка и преусмерити је на блоковски начин изградње, што захтева значајно крупнији инвеститорски капитал, односно, да Град преузме организацију укрупњавања присутног ситног капитала и то преко конзорцијума предузећа, где ће и сам имати активну улогу“.
Како је наведено на конференцији, уколико дверјани буду учествовали у власти, у првом мандату је предвиђено да се уради минимално10 km бициклистичких стаза и уклони већина паркинг места из ужег центра града (у јавне гараже), како би се тај простор претворио у комфорније тротоаре и бициклистичке стазе. Такође, биће подигнуте минимално две јавне гараже и урађен један нови булевар. Планирана су и два нова парка, минимум 1km уређених обала Мораве, уређење већине улица у центру града – проширење улица (где је то потребно), израда баријера које ће онемогућити непрописно паркирање, уградња уличног мобилијара и дрвореда и друге форме естетизовања улица, реконструкција и изградња градске плаже, изградња затвореног базена (на новој локацији), израда ефикасније кишне канализације, као и постројења за пречишћавање отпадних вода.
Као прве конкретне мере, у првих годину дана власти, наводе се: израда нових урбанистичких планова са знатно строжијим урбанистичким параметрима градње, доношење низа градских одлука и обављање интервенција на терену којима ће бити решени проблем паркирања и злоупотребе тротоарских површина, спровођење драстично веће и потпуније контроле пројеката, увођење веће одговорности за све учеснике у изградњи објеката кроз строжију контролу и пријаву за веће или учесталије прекршаје. Поред наведеног, биће стимулисано формирање конзорцијума инвеститора и других форми крупнијег капитала, уз учешће градских власти у тим телима, а биће и враћена култура јавних конкурса за израду идејних архитектонско- урбанистичких решења.
В. С.