Društvo Obrazovanje Privreda

ИЗМЕНЕ ЗАКОНА О ДУАЛНОМ ОБРАЗОВАЊУ

ВИШЕ САТИ УЧЕЊА КРОЗ РАД

О најважнијим изменама које предвиђа Нацрт Закона о изменама и допунама Закона о дуалном образовању за наш лист је говорила Горана Танасковић, руководилац Регионалне привредне коморе Моравичког и Рашког управног округа ОЈ Чачак. Према њеним речима, изменама Закона о дуалном образовању добиће се бољи квалитет образовног процеса повезивањем теорије и учења кроз праксу, уз повећање броја сати које ће млади проводити у радном окружењу. Према предвиђеним изменама, важно је и то што ће послодавци имати једноставнију процедуру за улазак у систем дуалног образовања. Такође, Нацртом је предвиђено и увођење вредновања квалитета учења кроз рад, као и давање статуса тренинг центра за школе. Танасковић каже да ће послодавци имати могућност да се удружују у тренинг алијансу, како би се испунили сви услови учења, уколико појединачно не могу да их остваре, односно, да ће алијансе омогућити и малим предузећима да се укључе у систем дуалног образовања.

Могућност повећања фонда сати учења кроз рад и то 60 одсто за трогодишње образовне профиле и 40 процената за четворогодишње, поједностављење акредитације за послодавце за систем дуалног образовања, формирање мешовитих одељења, вредновање квалитета учења кроз рад, увођење статуса тренинг центра за школе, као и увођење тренинг алијанси послодаваца и правни основ за финансијску подршку дуалном образовању, најважније су изменене које предвиђа Нацрт Закона о изменама и допунама Закона о дуалном образовању, наводи Горана Танасковић. 

– Дуални систем образовања, с једне стране смањује незапосленост младих кроз школовање у с кладу са потребама привреде, а с друге стране доприноси јачању конкурентности и продуктивности привреде, јер добијамо неопходне, квалитетне, стручне кадрове. Међутим, праћењем досадашње примене система дуалног образовања уочили смо да је неопходно да се унапреди, да се иницирају неки предлози измене Закона дуалног образовања, односно, да се што више побољша његова практична примена. Дакле, неопходна је измена и допуна дефинисаних одредби, првенствено у циљу релаксације услова који су законом прописани за послодавце, као и повећање фонда сати који ученици треба да проведу на учењу кроз рад. Поред тога, као кључне измене предлажу се: увођење концепта тренинг центра за школе и тренинг алијанси послодаваца; измена поступка провере испуњености услова за извођење учења кроз рад код послодавца; формирање мешовитих одељења у средњим школама, што је неопходно због броја ученика који се уписују на ове смерове; као и релаксација услова за стицање лиценци инструктора у дуалном образовању – објашњава Танасковић.

Предлаже се да учење кроз рад за трогодишње образовне профиле износи најмање 60 одсто, односно, за четворогодишње 40 процената од укупног броја часова за обавезне стручне предмете.  

– Нацртом се предлаже повећање броја часова које ће ученици проводити на учењу кроз рад код послодавца, јер ће на тај начин стећи већу практичну обученост, а тиме и примену свог знања. Са садашњих шест сати који су били обавезни да проведу код послодавца (један, два или три дана, у зависности од смера и година школовања), сада ће ученици проводити осам сати на учењу кроз рад. Осим код послодаваца, учење кроз рад моћи ће да се реализује и у школи или у тренинг центру, кроз симулацију учења за рад за оне програме и наставе, који не могу да се спроведу код послодавца. Дакле,  битне измене предвиђене Нацртом су и увођење вредновања квалитета учења кроз рад, као и давање статуса тренинг центра за школе. Тренинг центар је статус који у складу са овим Законом може да стекне школа која има одговарајуће ресурсе за стицање компетенција ученика и одраслих у симулованом радном окружењу, у складу са образовним, привредним и развојним потребама. Сматрамо да наше средње школе у Чачку испуњавају те услове и да могу да остваре тренинг центре – наглашава саговорница “Гласа”, напомињући да би се одредбе које предвиђа овај Нацрт спроводиле од школске 2026/27. године.

Такође, предложене измене дају могућност послодавцима да се удружују у тренинг алијансу, како би се остварили сви услови учења, уколико појединачно не могу да их остваре, односно, алијансе ће омогућити и малим предузећима да се укључе у систем дуалног образовања. 

– Сматрамо да би овакав вид удруживања био добар нарочито за мања предузећа и предузетничке радње које имају потребе за увођењем дуалног система образовања, али не могу да испуне све услове предвиђене програмом и планом рада. Изменом Нацрта Закона о дуалном образовању и Привредна комора предлаже да се поједноставе услови за добијање лиценце за акредитације за привредна друштва, односно, лиценце за инструкторе. Такође, предлаже се да комисије и даље буду састављене од три члана, али да је чине представници Привредне коморе, Министарства просвете и школе, односно, наставник који изводи учење кроз рад – каже Горана Танасковић.

На захтев школе министар може да одобри да се одељење формира спајањем два или више образовних профила који се реализују у дуалном образовању у истом трајању, као и од ученика уписаних по дуалном и по класичном моделу на исти образовни профил, у складу са упутствима којим се уређује начин формирања одељења у средњим школама. Дакле, одељења се могу формирати спајањем два или више образовних профила која се укључују у дуални систем образовања, као и комбинацијом образовних профила по класичном моделу и дуалном моделу образовања, закључује Танасковић.

Н. Р.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.