На конкурс за суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова, за који је Град Чачак продужио рок до 14. новембра (првобитно је било до 28. октобра), до сада је поднето око 430 пријава. Рачуна се да ће овај број бити већи, јер тек пристижу пријаве које су грађани слали поштом. У првом року било је дупло мање пријављених, а у договору са Министарством рударства и енергетике одлучено је да се рок продужи, будући да су обезбеђена велика средства, укупно око 86 милиона динара.
Према речима Владимира Гојгића, начелника Градске управе за локални економски развој, сигурно је да неће бити утрошен сав новац предвиђен за ове намене. Остатак ће, највероватније, бити придодат на позицију за сличне конкурсе, који ће бити расписани крајем ове или почетком следеће године. Како се и очекивало, највише интересовања било је за замену спољне столарије.
– Интересовање није било мало, с обзиром на то да је ово „пилот“ програм. Уз то, због енергетске кризе предвидели смо за субвенције велика средства, убедљиво највише од свих локалних самоуправа. Мислим да смо и по броју пријава испред других градова – каже начелник Гојгић и подсећа да је Чачак за ове мере наменио исто колико и Министарство, односно по 43 милиона динара.
Тачно стање знаће се када се отворе све пријаве, али запажање је да су грађани највише заинтересовани за замену фасадне столарије. За ову ставку пријавило се и највише фирми. Одабрано их је 11 који су испуњавали услове конкурса. Знатно мање је било интересовања извођача, па и грађана за остале мере – за термичку изолацију домова, за замену/уградњу котлова на пелет и гас, топлотне пумпе и соларне колекторе за припрему топле воде.
Следи провера приспелих пријава према критеријумима Правилника. Када се буде направила прелиминарна листа, надлежна комисија ће посетити домаћинства како би проверила наводе из пријава. Након тога ће бити објављена коначна листа, а онда ће бити закључен тројни уговор између грађана, Града Чачка и извођача радова, кога су, иначе, сами корисници субвенција морали да изаберу. У сваком случају, овај посао требало би да буде завршен најкасније до краја године, а са првим пролећним данима почеће и радови.
– Када буду потписани уговори, грађани ће авансно платити половину свог дела. Преосталу суму дају након комплетне реализације инвестиције, а тада и Град уплаћује фирмама свој део субвенције – појашњава Гојгић и додаје да ће комисија на крају опет посетити кориснике неповратних субвенција да би се проверило шта је све урађено.
– Од марта, када је објављено да ће бити субвенција за ове намене било је велико интересовање грађана. Али, мој утисак је да би било добро да се јавило више фирми за извођење радова. Када је објаваљен конкурс многи грађани су долазили и не прочитавши текст конкурса. Вероватно је одређен број људи одустао од намере да конкуришу, јер су неке фирме, у току трајања конкурса, подигле цену столарије. Знам да је било фирми које цене нису мењале. Град Чачак, свакако, на то није могао да утиче. Неки су одустали због нерешених имовинско-правних односа за своје нелегалне објекте. Било је и случајева да оставински поступци још нису завршени… Али, и поред свега овога, мислим да можемо бити задовољни колико је људи поднело пријаве – сматра начелник Гојгић.
До краја ове године, према ранијим најавама, Град би требало да распише конкурс за субвенционисање соларних панела. Још се не зна када ће следеће године бити конкурс за суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова.
Град је могао да утиче само неке на мале измене у Правилнику које је прописало Министарство. Гојгић подсећа да је једино Чачак унео погодност у конкурс – да је дозвољена замена минимум два елемента (прозора и врата), што је дало шансу да субвенције добију и они који су пре конкурса већ заменили део столарије у својим кућама. Скоро све друге локалне самоуправе су одредиле да се мора мењати фасадна столарија на целој етажи.
За суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова могли су да конкуришу само власници стамбених објеката, а било је одређено и да грађани не могу да рефундирају новац за раније урађене инвестиције.
Стиче се утисак да, иако је процедура око саме документације за пријаву у великој мери поједностављена, чак и за власнике нелегалних објеката, и даље има много корака до потпуне реализације инвестиције. У сваком случају ово је добра прилика да грађани своје куће боље „утопле“, а тиме и да убудуће мање новца издвајају за грејање. Садашња економска ситуација, ипак, утицала је на мању платежну моћ, па субвенције тешко да су могли користити они који имају плате на нивоу републичког просека.
Будући да је ово „пробни“ пројекат, требало би да се уочи где су највећи проблеми и у складу са тим да се мењају неки делови Правилника који утврђује надлежно министарство за све локалне самоуправе.
В. Т.