ЗАВРШЕНА “МАЛА ШКОЛА БАШТОВАНСТВА”
“Мала школа баштованства” завршена је крајем октобра са великим бројем учесника, од најмлађих до њихових бака и дека. Реализатор пројекта “Урбана башта” је, као и претходне године, било Удружење “Еко дизајн”, а финансиран је из буџета Града Чачка. “Овог пута смо “Малу школу баштованства” обогатили присуством родитеља, бака и дека, у циљу неговања породичних вредности, као и културе свесног живљења у природи и са природом. Стицали смо практична и теоретска знања о традиционалном баштованству”, каже за наш лист координатор пројекта Верица Обрадовић, председник Удружења “Еко дизајн”.
БАКА, КАО АРХЕТИП МАЈКЕ
– Бака, као архетип мајке има веома значајну улогу у преношењу знања и искустава са старијих генерација на млађе. Присуство баки међу младима оживљава дух времена у коме су оне одрастале, те деца свесно и несвесно упијају та сазнања и спознаје које су оне искусиле, што позитивно утиче на њихов развој и везу са исконским вредностима. Боравак и рад у природи продубљује везу са исконом, те је наша идеја била да се створе идеални услови за дубљу интеракцију ове две генерације – објашњава координатор пројекта Верица Обрадовић.
Наша саговорица подсећа да је оно што носимо из својих личних искустава одрастање са бакама и декама заиста драгоцено, јер та врста љубави, стрпљења, мудрости, знања и умећа не може се добити ни у једном од системских начина образовања:
– Времена су се много променила. Некада се тај вид одрастања подразумевао, децу су од малих ногу чувале баке, тако су имале прилику да свесно и несвесно утичу на развој личности детета, као и његовог сагледавања мерила вредности света у коме живи. Данас је наметнут другачији тренд, ако су баке и вољне уживати са својим унуцима, деца немају довољно времена, јер постоји превелико оптерећење наметнутим активностима, као и све веће присуство савремених видова комуникација, као што су друштвене мреже, онлајн игрице и друго. Запостављена је игра са вршњацима у природи, као и стицање знања и радних искустава и уопште присуство бака и дека у одрастању. Овим примером желели смо да допремо до родитеља, окупимо ту ширу породицу у природном амбијенту и нагласимо значај таквог начина живљења у времену, које нас на све агресивнији начин удаљава од искона.
НЕПРОЦЕЊИВО ИСКУСТВО
– Школу баштованства су обогатили и волонтери из основних школа од петог до осмог разреда, који су дали свој значајан допринос реализацији овог пројекта. Као посебан пример истакла бих Елену Антонијевић, која је са својом баком Славицом Антонијевић била велика инспирација и подстрек осталим учесницима какав однос треба да развијају у својој породици и колики значај то има у формирању личности детета. Слушајући занимљиве и поучне приче из бакиног детињства, учествујући у баштенским пословима, Елена у свој живот уноси једно непроцењиво искуство – наводи пример наша саговорница.
Обрадовић наглашава да су изузетну сарадњу имали са образовним установама, посебно се захваливши приступу ПУ “Гимназион”.
ПРЕ СВЕГА, ТИМСКИ РАД
Неизоставна је сарадња са Народним музејом Чачак и етнологом Иваном Ћирјаковић, која је деци приближила традиционална знања и веровања нашег народа о биљном свету.
– Ове године смо уживали на терену Спортског центра младост, дружећи се у природи, стицали прва сазнања у “Малој школи баштованства”, где смо научили како доживети природу на другачији начин, учествујући у Божијој креацији, креирајући сопствене цветне ронделе и зелене аранжмане. Нагласила бих да све то не би било тако, да нисмо имали техничку подршку и дивну сарадњу са запосленима, почев од директора, до обезбеђења. Било је ово још једно незаборавно летње дружење у коме смо сви доста научили – рекла је Верица Обрадовић.
Етнолог Ивана Ћирјаковић сарадњу Народног музеја и Удружења “Еко дизајн” сматра изузетно важном и потребном, како би заједничким снагама сачували и одржали у животу традиционална знања и технике гајења биљака.
Н. Р.
Фото: Архива Верице Обрадовић