Grad Kultura

ГРОМОГЛАСАН АПЛАУЗ ЗА СПЕКТАКЛ МАЕСТРА БОЈАНА СУЂИЋА И “ВИРТУОЗЕ”

КУЛТУРНО ЛЕТО ГРАДА ЧАЧКА: ЈОШ ЈЕДАН КОНЦЕРТ ЗА ПАМЋЕЊЕ

После, како многи кажу, деценијског концерта Радомира Михајловића Точка и његовогСмака”, Чачани ће памтити још један музички спектакл, наступ Фестивалског оркестраВиртуози”, под диригентским вођством маестра Бојана Суђића. Да је то био концерт за памћење који је, такође, организован у оквиру манифестацијеКултурно лето Града Чачка”, сведочи и громогласан аплауз одушевљене публике после сваке нумере и готово двочасовног наступа. Да је Чачак град рокенрола и то је још једном потврђено, али према процени организатора, око пет хиљада Чачана је показало да радо слуша и класику.

ПЛЕНИЛИ УМЕЋЕМ И ЕНЕРГИЈОМ

Фестивалски оркестар “Виртуози” чине изабрани најврснији инструменталисти из наше земље, који су и на летњој сцени чачанског Градског трга, у уторак, 13. септембра, пленили умећем и енергијом. Предвођени маестром Бојаном Суђићем, најблиставијим диригентским именом на овим просторима, чија биографија обилује наступима са бројним најреномиранијим ансамблима из читавог света, програм је започет финалом увертире “Виљем Тел”, италијанског композитора Ђоакина Росинија, а уследио је шпански колорит и делови “Кармен”, једне од најпопуларнијих опера француског композитора Жоржа Бизеа. Чачани су слушали чувену “Увертиру” и “Хабанеру”, у извођењу сопрана Софије Петровић, уметнице која је своју богату каријеру углавном градила у чувеној париској опери. Како је најавила водитељка програма, новинарка Весна Рудинац Стамболић, “без изузетног тенора нема ни правог гала концерта”, што је својим наступом потврдио сјајни Ремус Алезароае, првак темишварске опере и звезда престижних светских оперских сцена. Две наполитанске арије биле су употпуњене и познатом хербејском песмом “Хава нагила”. У “Чардашу” Виториа Монтија Чачани су чули виртуозе на виолини и хармоници, Владимира Коха и Дејана Јовановића. Програм је публику отиснуо преко океана, па је слушала латино ритмове два мексичка и једног бразилског композитора. Нико није спавао међу публиком у Чачку, као што нико не сме да спава ни у Забрањеном граду у Пекингу, у најпознатијој тенорској арији Ђакома Пучинија “Нессун дорма”, из опере “Турандот”. После “Врањске свите”, којом се официјелно завршио концерт, “Виртуозе” и маестра Суђића са солистима, одушевљени Чачани су дугим громогласним аплаузом извели на бис… А потом су уживали у маестралном извођењу нумера “Зајди, зајди”, “О соле мио”, “Кан кан”, “Пукни зоро” и “Марш на Дрину”.

ЧАЧАК ОБИЛУЈЕ ПОЗНАВАОЦИМА МУЗИКЕ

После само неколико месеци поново сте у Чачку. Какви су Ваши утисци о чачанској публици?  

– Имао сам велико задовољство, управо када сам са Синфонијским оркестром Факултета музичке уметности био пре неколико месеци, да се уверим да Чачак стварно обилује познаваоцима музике, који су нас јако срдачно примили, а неколико Чачана је и у данашњем оркестру. Сада смо за Чачак припремили комуникативан програм. Али, чини ми се да би овај програм могао да се нађе на било којој од великих светских сцена. Управо је веома важно успоставити комуникацију са широм публиком, јер је све мање публике у концертним дворанама. Ипак, публика и не зна шта пропушта. Управо је овај концерт летњи начин, ако могу тако да кажем, да приближимо ову врсту музике и онима који, можда, и не знају да воле класику. Овај репертоар је само условно класика, то је просто шетња кроз читаве континенте и, наравно, повратак кући, јер ми увек негујемо оно што је наше и оно што је нашем уху најпријемчивије.

Ви сте најистакнутије диригентско име у српској музици данашњице, више од деценије уметнички директор Музичке продукције РТС и шеф диригент реномираних ансамбалаСимфонијског оркестра и Хора РТС. С обзиром на то да сте и редовни професор дириговања на Факултету музичке уметности у Београду и диригент Симфонијског оркестра ове институције, да ли видите Вашег наследника у будућности?  

– Наравно, као професор дириговања, са поносом могу да кажем да неколико мојих студената већ граде каријере, или су већ на истакнутим местима у Србији, са веома познатим ансамблима. Сада, такође, имам сјајне младе нараштаје и надам се да ће и они да пронађу свој пут.

ИСКУСТВО И РАД СА ОРКЕСТРОМ ЗАХТЕВА ВРЕМЕ

Своју професионалну каријеру изградили сте на веома сложеном и богатом репертоару симфонијске, хорске, оперске и балетске музике. Дириговали сте премијерна извођења бројних дела домаћих и светских композитора, од којих су многа била и посвећена. Шта је потребно за успех, попут Вашег?   

– Дириговање је једна специфична професија, јер човек заиста сазрева у каснијим годинама и тек касније може себе да назове правим диригентом. Када сам био млађи, много су ми сметале приче да неко може постати диригент после 40. године. Сада, у овим годинама, мислим да би требало да кажемо, чак и после 50. године. То је право време да неко постане добар диригент. Јер, искуство и рад са оркестром захтева време. Дириговање се не може тек тако, брзо научити.

Посвећени сте промоцији савремене музике, али посебно најбољих младих уметника, дајући им значајно место у оквиру концертних сезона ансамбла Музичке продукције…   

Тако је, промовишем их непрестано, и лично, и са ансамблима, и младе уметнике, и наше солисте, и наше композиторе… Промовишем све што у принципу јесте стуб музичке културе Србије.

Имате успешну каријеру и у Европу и Латинској Америци, где сте остварили сарадњу са више од 50 оркестара и бројним хоровима. Сарађивали сте и са најистакнутијим светским уметницима…  

Имао сам привилегију да наступам са великим бројем јако добрих оркестара, хорова, са сјајним солистима. Надам се да се управо то и види кроз концерте, кроз моју комуникацију и са ансамблом, али и са публиком.

Нела Радичевић

Фото: М. М. и Н. Р.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.