ПЛАНОВИ ЈАВНО КОМУНАЛНОГ ПРЕДУЗЕЋА “ВОДОВОД”
Приоритетни планови Јавно комуналног предузећа “Водовод” и у овој години су уредно снабдевање водом доброг квалитета, како грађана, тако и потрошача из области привреде, и рационално пословање. Према речима директора Зорана Пантовића, прошла година је била уредна када је реч о водоснабдевању, а за то су заслужни: редовне платише, добра сарадња са руководством Града Чачка и максимално ангажовање запослених у “Водоводу”. Иако је финансијски резултат у 2021. губитак око девет милиона динара, тренутна ситуација је стабилна, предузеће је ликвидно и не дугује добављачима.
Јавно комунално предузеће “Водовод” је програм пословања за 2022. урадило у новембру прошле године, који је усвојен 29. децембра 2021. Наравно, сви програми су у складу са законом, али, директор овог јавног предузећа Зоран Пантовић напомиње да поједине ствари живот мења у ходу.
– Нажалост, прошлу 2021. годину завршили смо са пословним губитком, и укупни финансијски резултат је губитак око девет милиона динара. Познато је да смо због ковида фактурисали мању количину воде, да није било довољно извођачке делатности, а да је повећање цена воде, на чему смо захвални оснивачу, “закаснило”. Повећање цена смо добили, не од 1. јануара, него од 1. маја, тако да смо изгубили четири месеца, што је условило да финансијски приходи буду мањи и да је укупни резултат – губитак. Када смо правили план, планирали смо добит за 2022. годину око пет милиона динара, а да би пословали позитивно мораћемо да имамо већу продају воде, него што је била 2021. Такође, очекујемо да ће и извођачка делатност бити већа, него прошле године. Нажалост, ситуација се мења из часа у час. Ако и остваримо планирани приход, расходи ће бити “драстични”. Већ смо добили два дописа, од “Комдела” и Удружења водовода и канализације, за хитно одржавање електронске седнице Скупштине Удружења водовода и канализације са најважнијом темом – очекиваним поскупљењем струје и енергената. Најављено је да ће поскупети електрична енергија, а поскупело је и гориво због дешавања у Украјини. А са поскупљењем горива, следи и повећање цена сировина и материјала. Ипак, у усвојеном програму пословања не планирамо повећање цена воде – напомиње Пантовић, наглашавајући да је тренутна ситуација “Водовода” стабилна, да је предузеће ликвидно и да не дугује добављачима.
УРЕДНО СНАБДЕВАЊЕ ВОДОМ – ПРИОРИТЕТ
Иако не може да се утиче на атмосферска дешавања, на падавине, приоритетан план предузећа и у 2022. је, наравно, уредно снабдевање водом, како грађана, тако и потрошача из области привреде. И ове године, као и претходних, биће формирана акумулација и припремљена за наступајуће лето. Иначе, припреме за летњу сезону подразумевају санирање бунарских пумпи, контролисање изворишта, прање и дезинфиковање резервоара.
– Приоритет је да грађани имају довољно воде доброг квалитета и, у складу са тим, ми ћемо већ следећег месеца почети да формирамо акумулацију. Започели смо прање и дезинфекцију резервоара, чишћење бунара и припремамо наш систем за летњу сезону. Иако је прошле године два месеца била суша, грађани Чачка нису имали великих проблема са снабдевањем воде. Брана “Парменац” је наша златна резерва, јер у летњим месецима нашу производњу воде повећамо три пута. И ове године ћемо максимално припремити наш систем, како би са количином воде коју будемо добили од ЈП “Рзав”, омогућили уредно водоснабдевање наших грађана. Наравно, вода мора да буде и доброг квалитета. Одржавамо 50 резервоара и око 700 километара водоводне мреже и прикључака. Дакле, све мора да се одржава у санитарном режиму, по распореду организујемо прање, чишћење, дезинфекцију одређених резервоара, припремање бунара за летњу сезону, све што је неопходно да би вода била доброг квалитета – подсећа Зоран Пантовић.
Када је реч о текућем одржавању, директор потврђује да ће санирање кварова, као и до сада, бити у најкраћем року, експресно и брзо. Али, “Водовод” и даље има минималан број запослених у Србији, на 1.000 водомера. Последњих година је евидентиран проблем квалификационе и квантитативне структуре запослених. Број запослених се из године у годину смањује, а систем је све компликованији, прикључују се нови потрошачи, добија нова мрежа, нови водомери… Директор наводи да се систем водоснабдевања састоји од 50 резервоара и 1.000 километара водоводне и канализационе мреже. Предузеће опслужује 34.000 потрошача и чита и контролише око 25.000 водомера, а у исправном стању одржава 16 фекалних црпних станица.
– У усвојеном програму пословања планирамо попуну упражњених радних места, када поједини радници оду у пензију, а ове године одлазе три или четири. Такође, планирамо и запошљавање, односно, попуну упражњених радних места са пет нових радника. Већ смо поднели захтев за једног микробиолога и одговор очекујемо ових дана. Водоинсталатере и физичке раднике планирамо да ангажујемо у јуну и јулу. Уз сагласност оснивача и државе решићемо и овај проблем – наглашава директор.
АМБИЦИОЗНЕ ИНВЕСТИЦИЈЕ
Менаxмент предузећа је планирао већу извођачку делатност, али имајући у виду акатуелну ситуацију, чачански “Водовод” ће више бити фокусиран на основну делатност, на што брже санирање кварова, да се што више смање технички губици, како би град што више воде имао у летњем периоду.
– Планирали смо амбициозне инвестиције, више од 60 милиона динара. Предвидели смо око пет милиона динара за набавку електролизера воде, да би летњу сезону дочекали спремни. Планирамо и набавку једног комбинованог возила за чишћење система фекалне канализације и фекалних црпних станица, које кошта више од 25 милиона динара. Нажалост, фекална канализација је постала контејнер. Сваких седам дана чистимо фекалне црпне станице. Можемо да набавимо и десет тих возила, али “Водовод” не може да буде толико ажуран, колико можемо да будемо некултурни, као корисници канализације – нагласио је Пантовић, незадовољан несавесним понашањем појединих корисника.
Иначе, без основне културе живљења, набавка возила за чишћење система фекалне канализације не може решити проблем фекалне канализације, о чему ћемо више писати у следећем броју нашег листа.
НАПЛАТА ПОТРАЖИВАЊА
Један од овогодишњих приоритета, на основу одлуке руководства предузећа, биће наплата потраживања, каже директор, при том захваљујући свим редовним платишама и апелујући на дужнике да редовно измирују обавезе, како би “Водовод” и даље могао да плаћа своје обавезе и фактуре ариљском произвођачу. Менаxмент предузећа планира да у директним контактима са купцима који дугују постигне договор о начину плаћања, у складу са прописима.
– Апелујемо на грађане преко средстава информисања да измирују бар део рачуна. Нажалост, морамо да утужимо потрошаче који годину дана нису имали ниједну уплату, јер је то наша законска обавеза. Ако у току једне године корисник нема ниједну уплату, а ми не утужимо, потраживања ће застарети. Управо због тога редовно апелујемо на грађане и позивамо потрошаче који дугују да са нашим службама постигну договор о начину плаћања, како би се избегли непотребни велики трошкови утужења – напомиње Зоран Пантовић.
Према речима директора, прошла година је била “уредна” када је реч о водоснабдевању, управо захваљујући редовним платишама, доброј сарадњи са руководством Града Чачка и максималном ангажовању запослених у “Водоводу”.
Нела Радичевић