КОРИСНО ЗА ДЕЦУ И РОДИТЕЉЕ
На основу Закона о основама система образовања и васпитања, основне школе на територији Републике Србије имају могућност да реализују два вида наставе – класичну која функционише у већини школа, и програм целодневне наставе, који је знатно мање заступљен и за који је потребна сагласност надлежног министарства.
– Програм целодневне наставе је савремен и модеран вид образовања, који функционише на западу или у нашим приватним школама. Темељи се на свеобухватнијем и детаљнијем раду са децом, јер се са ђацима проводи више времена и боље се прати њихово усвајање градива. Целодневна настава функционише у првом и другом разреду у нашој школи. Постоји велика шанса да се овај програм продужи у трећем, а можда и у четвртом разреду, али кроз подршку и помоћ Града Чачка – каже за наш лист Ђуро Церанић, директор ОШ “Ратко Митровић.
Основна школа “Ратко Митровић” је пре две године започела реализацију целодневне наставе и има две генерације које уче по овом програму, ученике првог и другог разреда.
– Имамо акредитован програм, односно надлежно министарство је одобрило акредитацију за три групе, колико их има у нашој школи. На основу нашег искуства поједине школе у Чачку покушавају да уведу овај програм, али још увек немају акредитацију. Наш циљ је да у наредној школској години упишемо два одељења целодневне наставе, јер имамо две акредитације. Пред почетак уписа, желимо да родитељима будућих ђака првака, садашњих предшколаца, представимо програм целодневне наставе, њене специфичности и разлике у односу на класичну наставу. Родитељи углавном мешају целодневну наставу и продужени боравак. Многе школе у Чачку имају продужени боравак, међутим целодневну наставу има само ОШ “Ратко Митровић”. Продужени боравак је рад са нехомогеном групом. По завршетку класичног система наставе, после часова, деца из више одељења долазе у продужени боравак, где остају до поподневних сати, заједно са учитељицом која ради са њима. Продужени боравак се углавном базира на чувању деце и помало се ураде домаћи задаци, колико је реално и могуће, јер су ту деца из више одељења. За разлику од продуженог боравка, у целодневној настави, у једном одељењу раде две учитељице, које деле предмете предвиђене планом и програмом. На пример, једна учитељица предаје српски језик, музичко и изборни предмет, а друга математику, ликовно и свет око нас – објашњава директор Церанић.
Настава по овом програму почиње у 7,30 часова, а завршава се до 15 сати, али деца могу доћи раније и остати дуже у школи, што зависи од потреба родитеља. Књиге се не носе кући, већ остају у школи, јер свако дете има свој ормарић.
– Деца само викендом носе књиге кући, да би родитељи видели шта су радили током седмице. Учење, домаћи задаци и ваннаставне активности се реализују у школи под стручним надзором учитеља. Овакав вид програма је студиознији и омогућава учитељима да индивидуализују рад. На пример, ако дете слабије напредује учитељица ће му посветити више времена, или ако неко брже учи, учитељица ће прилагодити план рада. Настава се прилагођава ђацима, јер је циљ да свако дете напредује максимално, у складу са својим могућностима. Једна учитељица проводи време са децом од 7,30 до 12 сати, а друга долази у 11 часова и остаје док деца не оду кући. Пошто дуго времена проводе у школи, посебно се води рачуна да деца не буду преморена, настава је у току читавог дана, али уз паузе за одмор и игру – каже Церанић.
Директор напомиње да је овај програм бесплатан, изузев кухиње, која дневно износи 210 динара, а подразумева доручак, ужину и ручак. Сву храну припремају два кувара у школи, води се рачуна о квалитету намирница и оброци прилагођавају ђацима, а посебно се посвећује пажња ако је неко дете алергично на одређену храну.
– Савремен начин живота оставља нам све мање времена да се бавимо својом децом. Родитељи, посебно млади брачни парови који живе сами, раде већи део дана, па немају довољно времена ни да чувају своју децу, а поготову не да са њима уче. Деца врло често остају сама код куће. Али, ако дете похађа целодневну наставу, родитељ зна да је оно на сигурном, под стручним надзором, да је квалитетно јело и завршило све школске обавезе. Остатак дана родитељ може да се посвети дружењу и игрању са својим дететом и не мора да учи. Бенефит имају и деца и родитељи. Целодневна настава најбоље може да одговори савременом начину живота, родитељства и образовања – нагласио је директор Церанић.
Н. Р.
Цео текст у штампаном издању…