Потпуна санација најкасније до половине новембра, надају се надлежни
Саобраћај преко вијадукта код Машинско-саобраћајне школе, на државном путу I Б реда број 23, хитно је и потпуно обустављен због оштећења три носећа стуба. Како наводе градоначелник Милун Тодоровић и надлежни из Јавног предузећа “Путеви Србије”, инвеститора реконструкције надвожњака, напуклине су примећене у недељу, 7. октобра, али је брзом реакцијом спречен већи инцидент. Према њиховим најавама, саобраћај ће се у наредних десетак дана одвијати искључиво градским саобраћајницама, према раније утврђеној сигнализацији, а потпуно преко вијадукта најкасније од 15. новембра.
Градоначелник Тодоровић је рекао да га је директор предузећа “Штрабаг”, извођача санације надвожњака, у недељу пре подне обавестио да је напукао стуб 16, због чега је, након разговора са одговорнима у свим институцијама укљученим у пројекат реконстукције (ЈП “Путеви Србије”, Институт за материјале Србије и надзорни орган) обустављен саобраћај и тако спречено урушавање вијадукта.
Подсетивши да је санација овог важног саобраћајног и грађевинског објекта почела пре четири месеца и да је саобраћај једним делом преусмераван на градске саобраћајнице, док се теретни саобраћај одвијао наизменично преко самог вијадукта, градоначелник је нагласио да је важно да се није догодио већи инцидент и да безбедност возача и Чачана није доведена у питање.

– Радимо на томе да се вијадукт што пре оспособи и пусти у саобраћај. За почетак наизменично, а онда, надам се ускоро, и потпуно. Мени је, ипак, веома неприхватљиво да извођач није раније увидео пукотине на стубу број 16. То сматрам веома немарним – нагласио је он и објаснио да ће се због ових проблема у наредном периоду саобраћај из правца Београда одвијати трасом – Кулиновачко поље 4, улице Раденка Јањића, Др Драгише Мишовића и Булевар особођења до укључења на магистралу код “Словаса”, а из правца Ужица – Булевар ослобођења, улице Др Драгише Мишовића, Девет Југовића, Ломина, Београдска и Николе Тесле до укључења на магистралу.

– Ова траса је била и првобитно предвиђена за преусмеравање, на наш приговор, због чега се каснило око месец дана са почетком реконструкције, баш да не би биле оптерећене градске саобраћајнице, које би за ова четири месеца биле изузетно оштећене – рекао је градоначелник и додао да ће ЈП “Путеви Србије”, уколико градске улице буду оштећене због велике фреквенције теретних камиона, санирати све саобраћанице у регуларном року.
Драган Милошевић, шеф одсека за мостове у “Путевима Србије” рекао је да је већ у недељу увече делимично осигурана конструкција и да се нада и верује да неће доћи до урушавања надвожњака.
– Објекат је грађен 70-их година прошлог века. Био је део инфраструктуре државних путева, али је временом постао и градски мост. Због оштећења, саниран је озбиљно 2002. године, мислим, средствима већим од милион евра, колико се сада инвестира. Од пројектанта, Института ИМС, који је радио и тада пројекат санације моста, наручили смо нови пројекат… Све се одвијало у оквиру онога што смо се договорили са извођачем, предузећем “Штрабаг Чачак – Београд”. Имали смо низ објективних проблема, претежно због времена. Из тих разлога смо извођачу продужили рок за око 30 кишних дана, односно до 15. октобра. Мост је требало да се отвори 22. октобра. Нажалост, десио нам се инцидент са стубовима С16, С 15 и С 14 на којима су уочена оштећења. Ми смо синоћ делимично осигурали конструкцију и надам се, и скоро сам сигуран, да неће доћи до урушавања објекта, у делу стуба С16 и С15 – рекао је Милошевић и најавио да ће убрзо, вероватно већ током ове недеље, стићи тешка оплата којом ће се објекат подјармити и тиме омогућити да он стоји стабилно, што ће обезбедити наставак радова.
Према његовом објашњењу, сви планирани радови на горњем делу моста, изузев у проблематичним деловима, биће у међувремену настављени. Када буду ојачане конструкције на стубовима 14, 15 и 16, саобраћај ће бити враћен на уобичајени режим, односно он ће се обављати наизменично у једном правцу. Очекује се да то буде већ почетком следеће седмице, а с обзиром на ситуацију и очекиване радове, мост би требало да буде потпуно у функцији између 1. и 15. новембра.
Милошевић је навео да пројектанти претпостављају да је до пуцања стуба дошло због уваженог захтева МУП-а и Града Чачка, да се теретни саобраћај од маја наизменично одвија преко вијадукта.
– Навлачење тешког оптерећења на мост, као последицу има да су, већ оштећени стубови, морали да попусте. Од извођача радова имамо информацију да је прошао и неки вангабаритни превоз, што угрожени и прилично нестабилни објекат, може још више да оштети – рекао је он и додао да почетним пројектом стубови нису били обухваћени санацијом.
Конференцији за новинаре, у близини самог вијадукта, присуствовали су и Раде Маријановић, надзорни у пројекту, Милорад Карић, помоћник директора у сектору одржавања “Путева Србије” и представник извођача “Штрабага” Марко Лековић.
В. Тртовић
Предвиђена инвестиција санације вијадукта вредна је око милион евра, а додатни радови на стубовима, повећаће ову вредност, према речима Драгана Милошевића, највише за око пет процената, што је дозвољено према Закону о јавним набавкама и у складу са уговором са извођачем.
На питање новинара, да ли ће предузећа у близини вијадукта, која трпе велику штету због пробијања рока за завршетак санације, који се поново одлаже, имати неке олакшице, градоначелник Милун Тодорвић је поновио да се нада да обустава саобраћаја неће трајати дуго, али да ће Град адекватно надокнадити ову штету, у делу који се тиче обавеза локалне самоуправе.
ГАРАНЦИЈА 15 ГОДИНА
Према ранијим најавама, гarancija za најновију санацију вијадукта је 15 година. Према званичним подацима, дневно, током туристичке сезоне, преко вијадукта пређе око 16.000 возила. Процењено је да ће, када се саобраћај преусмери на нови аутопут Прељина – Пожега, овај број бити знатно мањи, односно око 3.000 возила.