ИЗЛОЖБОМ „LIMITED“ ОТВОРЕН 29. МЕМОРИЈАЛ НАДЕЖДЕ ПЕТРОВИЋ“
Пише: Зорица Лешовић Станојевић
Од 29. септембра до 2. новембра у Уметничкој галерији „Надежда Петровић“ одржава се 29. Меморијал Надежде Петровић. О концепту најзначајније бијеналне манифестације у региону у области ликовне и визуелне уметности, основане 1960. године, који ове године носи назив „Limited“, приликом отварања изложбе у суботу говорили су уметници, чланови селекторског тима: Урош Ђурић, Михаел Милуновић и Вук Видор, у име локалне управе присутне су поздравили заменица градоначелника Милица Дачић, а у име организатора Александар Дачић, в. д. директора Уметничке галерије. Наводећи да сваки Меморијал има нови приступ, Дачић је истакао да је овога пута реч о ограничењима у савременој уметничкој пракси. Три уметника селектора нашла су се у инверзивној улози, у којој кроз три имагинарне сајамске галерије постављају питање положаја савремених уметника и уметничког дела данас, њихове доступности кроз нове технологије и развој друштвених мрежа.
У име жирија који је радио у саставу Слађана Петровић Варагић, Даниел Микић чланови, награђене је прогласио и одлуку прочитао председник жирија др Зоран Ерић, кустос збирке и шеф Одељења нових уметничких медија Музеја савремене уметности у Београду. Награда 29. Меморијала припала је Марку Марковићу (Београд, 1984)..Полазећи од класичног медија скулптуре Марковић преиспитује његов актуелни статус и потенцијал.. други равноправни медиј у коме се Марковић изражава је цртеж, посебно пространи цртеж који реализује најчешће „in city“. Посвећен и предан однос према актуелизованим начинима грађења и реализовања новог изражајног језика којим се преиспитују границе ова два класична медија Марковић је управо представио кроз два рада мна изложби „Limited“, за које му се додељује награда Меморијала. Награда Уметничке галерије „Надежда Петровић“припала је вајару Давору Дукићу (1989). Дукићеви радови представљени на Меморијалу се не интроспективан начин бави проблемом сазревања, они су реалистичне, инитмне али и асоцијативне природе и уводе нас у уметников свет игре и одрастања…
Марко Марковић је захвалио Биљани Томић, која је организовала његову прву самосталну изложбу у Галерији „Хаос“, на којој је, такође, био изведен овај исти рад и тада награђен тренутно створеном наградом „Каирос“.
На изложби 29. Меморијала Надежде Петровић своје радове излаже 12 уметника: Александар Димитријевић, Мића Стајчић, Јамесдин, Марко Марковић, Милан Хрњазовић, Давор Дукић, Петар Мирковић, Александар Тодоровић, Марко Велк, Марта Јовановић, Ивана Башић и Ђорђе Озболт. Они су се придружили плејади од 574 уметника и уметничких група, који су излагали на до сада одржаних 28 изложби Меморијала. Кроз селекцију Меморијала прошла су сва најзначајнија имена домаће уметничке сцене у последњих пола века. Сам Меморијал основан са циљем да негује изузетно уметничко и патриотско дело Надежде Петровић, као и дух и традицију Прве југословенске уметничке изложбе из 1904. године, чији је она била инспиратор. Манифестација следи Надеждино уверење да је уметничко дело израз слободне интерпретације духовног садржаја, што је и утицало да се на Меморијалу представља нова уметничка пракса, тј. актуелности у оквиру савремене ликовне сцене настале између два Меморијала.
Пројекат „Лимитед“ уметника Уроша Ђурића, Михаела Милуновића и Вука Видора није ништа друго до интервенција у простору Меморијала, у којем се поставља типски сегмент међународних сајмова савремене уметности с три штанда непостојећих галерија – Djuric Contemporary, Milunovic Modern и Vidor Projeckt, које у инсценацији сајамске поставке приказују своју понуду репрезентативних уметника које они, наводно, заступају. Пресек дела и уметника који су заступљени у свакој од „понуда“ представљају, заправо, поглед на идеје, политике и уметничке праксе, које и сами заступају у свом раду, вршећи трансфер од аутора ка галеристи/кустосу, који у постављеним околностима представља свој рад и дело кроз праксу другог. Сам наступ тројице аутора замишљен је као ситуационистички перформанс. Пројекат „Лимитед“ представља упад у затворен и дефинисан уметнички систем којим се преиспитују законитости, циљеви и деловање актуелних пракси у уметности данашњице.
У овом раду, у којем су представљена дела 12 уметника, преиспитују се кључне поставке за разматрање водећих токова на савременој уметничкој сцени. Савремена уметност је под пресијом глобализма постала део економско-културолошке парадигме времена, блистава арена у којој се микрокосмоси културне и економске елите сусрећу, без оклевања приказујући механизме сопствене моћи. То подразумева да је читав апарат потребан да би се достигла видљивост у мору понуда и пропратних дешавања и да се дефакто води неправедна борба између ”јачих“ и “слабијих”, центра и периферије, за презентност у формално заједничком простору. Нису у питању уметничке вредности самих аутора и изложених дела, већ начин, контекст и фокус који се додељују одређеним пунктовима.
„Највећа уметност је уметност која говори о актуелном друштвеном тренутку језиком тог тренутка“, стога овај пројекат намерава да произведе ону врсту шока коју особа доживи када се угледа у огледалу…, говорили су селектори 29. Меморијала.
Током трајања 29. Меморијала биће организована тематска и ауторска вођења кроз изложбу, као и разговори о месту савремене српске уметничке продукције у европском контексту.