КОМУНИЦИРАЊЕ СНАГОМ АРГУМЕНАТА, А НЕ УВЕРЕЊА
Прошлог четвртка и петка Дебатни клуб Гимназије, који је обновљен после десет година, организовао је дебату на тему “Друштевне мреже доносе више користи, него штете младима”. Ова дебата резултат је радионице под називом “Дечје дебате о правима детета”, која је одржана у децембру прошле године, а реч је о пројекту који реализује Ужички центар за права детета, у сарадњи са Амбасадом Сједињених Америчких Држава у Београду. Општи циљ пројекта је подршка имплементацији дечијих и људских права у пракси у срединама у којима ће бити реализован и допринос демократизацији у Републици Србији. Пројекат се реализује кроз дискутовање и дебатовање о интригантним темама из области права детета, у форми конструктивне дебате, а дебатне тимове чине по десет ученика старости од 16 до 18 година, из три града, Ужица, Чачка и Краљева. Изабрани ученици су похађали две дводневне обуке, “Права детета” и “Методологија конструктивног дебатовања”.
После обука, дебатни тимови су кроз састанке и друге видове консултовања са вођама тимова припремили по неколико различитих тема за дебате. У сваком граду ће бити реализоване по четири, а специфичност форме је да млади који учествују у овом пројекту уче да бране одређени став јаким аргументима, односно да покажу шта значе јаки аргументи, шта је аргументација заснована на чињеницама, а шта на уверењима. Дебата, као вид комуникације, вид дискутовања о одређеним друштвеним темама, доприноси развоју критичког мишљења код младих, што је јако важно, јер је оно једно од основних циљева образовања, каже Катарина Дуњић Мандић, психолог у Гимназији.
– Захваљујућу Ужичком центру за права детета, Дебатни клуб Гимназије је обновљен након десет година паузе. А захваљујући овим дивним младим људима, који су заједно са мном прошли четири дана обуке, на којој смо учили доста о стереотипима, предрасудама, дискриминацији, вербалном и невербалном насиљу, о правилима дебате, усудили смо се да организујемо дебате под називом “Друштевне мреже доносе више користи, него штете младима”. Пресрећна сам и презадовољна што смо имали прилику да нашим ученицима покажемо како може конструктивно да се комуницира, без свађања, са снагом аргумената, а не санагом уверења – истакала је Катарина Дуњић Мандић.
У дебати је укупно учествовало девет чланова, водитељ и представници афирмативног и опозиционог тима, као и публике. Александар Обућина, представник опозиције у дебати, каже да су својим другарима из Гимназије показали како изгледа дебатовање, односно расправљање уз аргументе, без вређања противника:
– Бићемо академски грађани и биће нам потребно лепо говорништво, а на оваквом јавном излагању можемо добро да вежбамо. Следећа тема дебате биће “Увођење нулте толеранције на дискриминацију у школама”.
Анђела Баковић је научила доста корисног на семинарма и кроз дебате:
– Осим што смо научили да искажемо своје мишљење, без вређања туђег, упознали смо људе из других градова, из Краљева и Ужица. Доста смо се дружили док смо припремали дебате. Поред тога што је било корисно, било је то и једно лепо искуство.
Анђелино мишљење дели и Јеремија Баралић, који је срећан што је научио вештину дебатовања, реторике, лепог причања.
– Драго ми је што сам део овог клуба, јер сам упознала нове пријатеље и научила нешто ново. Поред ученика из наше школе, у дебати сам представљала публику и поставила сам два питања, по једно афирмативном и опозиционом тиму. Оба тима су износила своје аргументе, за и против, а публика је требала да види како се дебатује, а не да изабере бољи тим – објашњава Соња Јековић, чланица Дебатног клуба Гимназије.
Павле Савићевић је имао улогу водитеља и домаћина:
– Поред начина дебатовања, саме форме дебате и историјата, битно је што смо научили како ћемо једног дана наступати, што је веома важно за наше даље школовање и професионални рад, а може нам помоћи и при запошљавању.
Андреји Ружићу је такође драго што је учествовао у овом пројекту:
– Драго ми је због свега што сам научио, али и што сам упознао дивне људе. Задовољни смо и како је публика реаговала. Верујем да ћемо следеће године “регрутовати” и нове чланове. Одлучили смо да после десет година реформишемо овај тим, и надам се да ћемо наставити у континуитету да дебатујемо и да ће све више ученика желети да нам се придружи.
Н. Р.