ТО ЈЕ ТО!!!
„Добродошли у Градско позориште Чачак!“ Овом реченицом, коју је изговорио глумац Братислав Јанковић, започела је нова епоха у културној историји Града Чачка и отворена прва сезона професионалног Градског позоришта, које ће и формално-правно бити основано до краја децембра ове године. Оснивање једне професионалне културне институције је, несумњиво, велики догађај за сваку средину, регију, земљу, тим пре, што се догађа ретко и не припада комерцијалним структурама. Треба рећи да су пред града, реализацију представе значајно помогле и поједине чачанске фирме.
Узбуђење због значаја тренутка потпуно је кулминирало на самој премијери, у недељу, 7. октобра, на малој сцени КУД „Желе“. „Триптих о радницима“ подигао је на ноге публику, градоначелника, његове заменике, помоћнике, сараднике, представнике Стеријиног, Народног и краљевачког позоришта. Френетичан аплауз трајао је око десет минута, а било је и суза… Сви су отишли с утиском да се коначно догодило нешто иза чега је вредело и вреди стати. Глумци Братислав Јанковић, Уна Ђелошевић Александар Ђинђић и Ивана Терзић убедили су нас, свесрдно изневши једночинке три млада драматурга, Тијане Грумић, Страхиње Маxаревића и Саре Радојковић. Оригиналну режију потписује млади, талентовани и већ афирмисани редитељ Југ Ђорђевић, као и избор музике и сценографију! За костим је била задужена Марија Николић, за продукцију Иконија Јефтић, за вајарске радове потписује Иван Ђуровић, музички сарадник је Коста Јовановић, у одличној организацији се нашао и Милош Кувекаловић. То је то!
Интермедијална представа, сјајно персонификована, горка, иронична, трагична, тужна, прича о „свињама, крокодилама и људима“ управо је то, „Триптих о радницима“, континуираној дискриминацији и њиховим судбинама у корумпираном „подземљу“ суровог либералног капитализма. Три једночинке антиципирају три временска периода и положај радника у њима. Заједнички именитељ им је трагедија. У распону од 1912. до 2018, судећи по предоченом, ништа се није променило… Само светло! Оно што је остало у прошлости, мање је осветљено, мање се видело, а та тама далеког времена појачава трагику и несрећне судбине. У новом добу све је окупано бљештавилом рефлектора и реклама, и боље се види сва бахатост прорачунатих магната, али је у подрумима њихових фабрика, и даље мрак… Онај мрак у коме се умире… Браво за режију и мајстора светла Горана Ђудића, обојили су на прави начин сваку епоху!
ТРАГИЧНЕ СУДБИНЕ РАДНИКА, ВЕЗИВНО ТКИВО ТРИ ЈЕДНОЧИНКЕ
Све три једночинке спајају трагичне судбине радника, за које нико никада није одговарао. У првом делу комада изгореле раднице шију на деветом спрату зграде у Њујорку 1910. године, лифт је закључан, управа се спасава на десетом, не обавештава о опасности… Гомила спаљених тела и крпа се спрема за идентификацију… Неки не верују… У другом, полтронска амбиција и додворавање директору с којим се игра тенис, али се мора обезбедити мајица са жутим крокодилом, макар и из Бангладеша, јер реч је о „лимитед едитион“, што је и лајт мотив ове једночинке, али фабрика у Банхгладешу је на крају изгорела, са њом и „ограничена колекција“ и „пропада“ унапређење и сви снови о лагодном животу, али и запослење сина, раднице која шије мајице на Далеком истоку… У трећем, фразе, рекламе, фразе, рекламе, фразе… “ добри, најуспешнији, најбољи, најпродуктивнији… наше свиње, не само да су генетски квалитетне, …“ А све који се буне, закључајте у подрум… без прозора, влажан… На много начина у овом комаду је у функцији метафоре израз „Нема прозора!“. У првој једночинки и кад га има, води у смрт. Тако се у препознатљивом сатиричном рукопису Тијане Грумић понаша свиња која је имала више него двоструку улогу. Из своје анималне перспективе еманирала је сурова правила нехуманих „свињокољаца“, док на површини плива неминовност наметнутог устројства за све оне који својим „месом“ партиципирају у успеху „господара“.
А жене, у сва три случаја, жртве су жене, биле људи или женке животиња… Крик, којим освешћују све своје патње своди се на питање: „Зашто смо ћутале? Ћутале смо кад су нам рекли да морамо да се купамо оним отровима за дезинфекцију, да радимо прековремено, а да нам не плаћају, ћутале смо кад су нам закључавали WC, у свим апсурдним, незамисливим и неприродним захтевима и измишљотинама послодаваца, најзад су се избориле да, уместо наметнутих мушких, носе, своје природом одређене, женске гаће… Тензију одржава понеки морбидни такт електричне гитаре … Ову представу неизоставно треба погледати!
РЕДИТЕЉ ЈУГ ЂОРЂЕВИЋ НАКОН ПРЕМИЈЕРЕ: ПОД АДРЕНАЛИНОМ…
Под адреналином, како и сам каже, након представе, и нашом констатацијом да је ова представа, заправо, инверзивна социолошка прича о патологијама радног права и суштинском непоштовању и деградацији човека, толико отворена за разне идентификације, редитељ Југ Ђорђевић, задовољан оним што је приказано, каже:
-То је поента. Хвала вам што сте је управо тако ишчитали, то је поента. Никада и док смо радили читајуће пробе нисмо причали о томе да упиремо прст у било шта, већ смо хтели да успоставимо неке ствари онаквим какве ми мислимо да се данас детектутју. И онда је на публици да донесе своје закључке о тим стварима које смо ми успоставили. Чињеница је да је једино прва прича географски одређена, преостале две би стварно могле да се лоцирају било где. Тражили смо да успоставимо једну нит, та неправда, генерално као тема која провејава кроз све три приче, и углавном то третирамо потлачени, ови који тлаче и да ли се нешто уопште променило од 1912. године, када почиње наша драма до 2018, када се завршава.
На питање да ли је кључни проблем у свему томе и ћутање, редитељ одговара:
-Један од проблема јесте сугурно, и мене и вас, и свакога од нас.
ГЛУМАЦ БРАТИСЛАВ ЈАНКОВИЋ: САН СЕ ПОЛАКО ОСТВАРУЈЕ
О утисцима након премијере и предпремијере одржане у суботу, која је, такође, била добро посећена, глумац Братислав Јанковић, идејни покретач оснивања Градског позоришта Чачак је рекао:
-Ја сам сад јако срећан, публика је, ако се не варам, јако лепо примила представу, аплауз је био предиван, моје емоцију су помешане, мој сан се остварује полако и ја на ово чекам јако дуго. Сад сам под неком посебном врстом узбуђења и неке чудне емоције… Била је велика организација пре него што смо ушли у пробе, имали смо разне састанке са градском управом, и ја то увек кажем и морам и сада, да сам имао тако снажну и велику подршку и апсолутно свих људи градске управе и ниједног тренутка нисам наишао на недоумице, него и када је било питање – како ћемо, одговор би био – решићемо. То је јако битно, а сам процес проба је био интензиван, радило се након летње паузе месец дана, а пробе су трајале и по осам сати, тако да је било јако интензивно. Следеће је да прво представу погледају сви грађани који су заинтересовани, да с овом представом схвате да су добили своје Градско позориште, то нам је циљ сада.
О самој представи Јанковић напомиње да су покушали да направе паралелу, прва прича се дешава у Њујорку 1910, друга 2010. негде на истоку, а трећа је данашњи тренутак, а подаци говоре да се мало тога променило.
-Не знам колико смо као човечанство напредовали и колико смо као људи, заправо, заиста напредовали. Ово је представа о капитализму и капиталистичком свету у коме живимо, и о томе како се људи, обични грађани, данас суочавају с тим проблемима, а сви смо радници.
ОРИГИНАЛАН ДАР УПРАВНИКА НАРОДНОГ ПОЗОРИШТА ИЗ КРАЉЕВА
Миодраг Динуловић, директор Позоришта у Краљеву, које ће идуће године прославити 70 година постојања, поклонио је, уз честитке Братиславу Јанковићу, уз његову емотивну реакцију, један оригиналан архивски документ.
-Исто смо и ми прошли 1949/56. годину, кад су нас угасили заједно са многим позориштима, па и Позориштем у Чачку. У нашој архиви позоришних плаката се налази и плакат Народног позоришта у Чачку од 25. јуна 1949. године, када је изведена комедија у три чина „Дан одмора“, и ево, после 69 година наставља се позоришна ватра у Чачку. Свакако бих ово дао човеку који би пожелео да створи професионално позориште у једном граду, јер град без позоришта – не постоји, а после ове представе, могу само да кажем да ће свакако професионално позориште у Чачку доживети своју ренесансу, а ова представа ће се свакако наћи на свим сценама наших професионалних позоришта, а пре свега у Краљеву, које је најближе професионалном Позоришту у Чачку.
Зорица Лешовић Станојевић