Grad

КОМУНАЛНЕ УСЛУГЕ НЕЋЕ ПОСКУПЕТИ

На основу процене финансијских показатеља, 2016. годину Јавно комунално предузеће “Комуналац” је завршило са исказаном добити. Остварени финансијски приходи од 96 одсто, високи су и због добијеног Гранта по пројекту, уз подршку кредитне линије немачке развојне банке KFW за набавку два специјална комунална возила за суву и мокру фракцију, 150 контејнера и 3.000 индивидуалних посуда, односно канти за одлагање комуналног отпада. Контејнери су делимично распоређени у најужем центру Чачка, брендирани са логом фирме и порукама о чистоћи града, а стари су премештени на сеоско подручје, подсећа у разговору за “Чачански глас” директор ЈКП „Комуналац“ Љубомир Сикора.

Поред програма пословања за 2017, који је урађен као процена реализације физичког обима и финансијских показатеља пружених услуга радних јединица у 2016, Градско веће је усвојило и планове петогодишњег и десетогодишњег развоја предузећа.

– Планови се углавном базирају на документима које је усвојила Република, као и на локалној и регионалној стратегији управљања комуналним отпадом. Међутим, имајући у виду да је фискална стратегија Републике Србије доступна до 2018. године, вероватно ћемо накнадно морати да усаглашавамо наше планове – напомиње директор.

Руководство предузећа ни за ову годину није предвидело промену цена комуналних услуга, иако је, према речима Сикоре, евидентан проблем диспропорције цена за грађане и за кориснике у области привреде:

– Наша обавеза је да у најкраћем року извршимо усаглашавање та два облика задужења. То подразумева да би требало да расте задуженост грађана, а стагнира задуженост привреде. Према нашој процени, садашњи однос 1:2,09 би требало на крају првог периода од пет година да износи 1:1,67, а до краја десетогодишњег периода да се изједначи, да буде 1:1. Директна умањења привреде би потпуно пореметила пословање “Комуналца”, јер је разлика која је прављена на бази директних материјалних трошкова. Ни данас у оквиру цене коштања немамо тзв. инвестициони динар, нисмо га планирали.

Средства субвенције из градског буџета за 2017. годину, намењена су за контролу количина депонијског гаса на депонији “Прелићи”, која се ради у континуитету до коначног затварања, и за побољшање услова за раздвајање суве од мокре фракције, кроз набавку нових контејнера.

– Ове године смо добили субвенције града у висини од пет и по милиона, од чега је три и по намењено за набавку контејнера, а два милиона за мерење биогаса на депонији “Прелићи” и израду пет нових биотрнова, да бисмо обезбедили прву фазу коначне санације и рекултивације депоније. Планирају се неопходне активности које ће допринети затварању, санацији и рекултивацији депоније “Прелићи”, а предуслов је реализација пројеката чија је јавна набавка у току – подсећа Љубомир Сикора.

Јавно комунално предузеће “Комуналац” је организовано у оквиру радних јединица: „Чистоћа“, „Одржавање“, „Јавна хигијена“ и „Пијаца“, а „Сортирница“ је прошле године изгубила статус радне јединице и припојена је “Чистоћи”. У највећој РЈ „Чистоћа“ основни задатак је да „покривеност“ града примарном селекцијом буде повећана. Посао у оквиру ове радне јединице је прикупљање и допремање комуналног отпада до Трансфер станице, која се налази у зони бивше депоније “Прелићи”, потом пражење возила директно у роло контејнере ЈКП “Дубоко”. Директор апелује на кориснике да се придржавају упутстава, јер ће једино на тај начин бити смањене количине отпада које ће се одвозити на депонију „Дубоко“ и остварене уштеде на трошковима транспорта.

Sikora

 

– У систему регионалног центра “Дубоко”, наше предузеће сакупља и транспортује отпад до Трансфер станице. Истовар вршимо у њихове нове контејнере и они одвозе комунални отпад на регионални центар, а на основу утврђених количина, од селектованог отпада ми добијамо неке бенефите. То је једини могући начин уштеде, јер ми за једну тону отпремљеног смећа ка регионалном центру “Дубоко” плаћамо 1.815 динара – наглашава директор.

Радна јединица “Сортирница” је у свом првобитном организационом облику функционисала до отварања Трансфер станице у саставу ЈКП “Дубоко”. Од концепције две канте, за мокри и суви отпад, прешло се на систем канте за мокри и црне кесе за суви – рециклажни отпад. Запослени из досадашње РЈ “Сортирница” обављају послове прикупљања сувог отпада са територије града Чачка.

Када је реч о РЈ „Пијаца“, у њеном саставу су Зелена, Робна, Кванташка, Микро и Сточна. Најфреквентнија је Зелена пијаца у центру Чачка, за коју је предузеће ове године определило симболичан износ од 500.000 динара, по сугестији градоначелника, да би је у наредном периоду архитектонски и функционално улепшали.

– Ових дана ћемо да распишемо тендер за идејно решење Зелене пијаце у Чачку. На Робној пијаци у Љубићу пружамо само услугу издавања површина, на које закупци постављају своје објекте. Ових дана је урађен и комплетан видео надзор, јер је прошле године било спорадичних провалних крађа у њихове киоске. Хигијену одржавамо максимално добро, а закупци имају само примедбу на висину закупа. Ове године планирамо да решимо проблем “нелегалних закупаца”, односно са оним корисницима који не склапају уговор, нити плаћају закупнину. Сточна пијаца је једина у окружењу на којој се може легализовати промет стоке. Кванташка пијаца ће почети да ради крајем априла, или почетком маја. Један од наших приоритетних задатака је и да пронађемо решење за пијацу која је настала поред аутопута у Прељини. Лоцирали смо неколико парцела на које би она могла да буде пресељена и очекујемо сарадњу са МЗ и грађанима који су у непосредној близини. Последњих година причамо и о отварању тзв. мобилних пијаца у Авенији липа, Атеници и Љубићу, поготову на Љубићском кеју, али, још нисмо пронашли адекватна решења – каже Љубомир Сикора.

Поред осталог, предузеће се бави и прањем, чишћењем и одржавањем јавних површина, улица и тротоара у летњим месецима, односно посипањем соли и уклањањем снега у зимском периоду. Ове послове, у складу са Одлуком о комуналном раду и општем уређењу, обавља РЈ “Јавна хигијена”. Наравно, прање улица не сме да окваси или наружи излоге, улазе зграда и фасаде кућа. Али, паркиране аутомобиле не могу да заштите, због чега се возачи често љуте, подсећа директор.

Иако смо последњих дана често могли чути замерке грађана на лоше одржавање градских паркова, Сикора подсећа да су они, као и бедем у надлежности “Градског зеленила”:

– Али, поједини грађани су немарни, уништавају мобилијар, не воде рачуна о отпацима. Када је реч о одржавању моравског дела зелених површина, још увек је подељена одговорност. “Комуналац” редовно учествује и помаже у чишћењу зелених површина поред Мораве.

Н. Р.

 

УСКОРО И РЈ “ЗООХИГИЈЕНА”

У наредних месец дана би требало да “заживи” РЈ “Зоохигијена”. Циљ програма РЈ “Зоохигијена”, поред осталог, је смањивање бројности популације напуштених паса и мачака, промовисање одговорног власништва, смањивање ризика за здравље људи, заштита животне средине и превенција нелегалне трговине паса и мачака. Разлози за примену овог програма су социјално безбедносни, здравствени, хигијенско-еколошки и економски. Радна јединица “Зоохигијена” преузима и послове које је до сада обављала РЈ “Чистоћа”, у делу уклањања угинулих животиња са јавних површина, као и уклањања угинућа крупне стоке из прихватилишта, објеката за чување и узгој крупне стоке.

 

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.